InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Baard: de groei en het onderhoud van de baard

Baard: de groei en het onderhoud van de baard

Baard: de groei en het onderhoud van de baard De baard. Veelal voorkomend bij mannen, maar ook een enkele vrouw kan een lichte tot zware baardgroei ontwikkelen. De baard is de benaming voor beharing op de kin, bovenlip en op de wangen.

Geslachtskenmerken

De baard maakt deel uit van de secundaire geslachtskenmerken bij de man. Dit wil zeggen dat je aan een baardgroei kan zien of het om een man of een vrouw gaat: een man heeft immers baardgroei. De baard groeit op de wangen, de bovenlip en op de kin. Wanneer de man zijn baard afscheert en alleen het haar op zijn bovenlip laat staan, spreekt men van een snor. De snor is echter een onderdeel van de baard.

Testosteron

Een van de geslachtshormonen is testosteron, een hormoon dat zowel bij mannen als vrouwen voorkomt. Dit hormoon heeft bij mannen de overmacht en regelt onder andere de baardgroei. Tijdens de puberteit komen deze hormonen in ontwikkeling, waardoor ook de eerste baardgroei begint. De eerste haartjes zijn donshaartjes, dit zijn zachte haartjes. Dit is te vergelijken met babyhaar: dit is in het begin ook nog heel zacht. Wanneer het haar doorgroeit, wordt het harder en stugger.

Wanneer bij de vrouw een baardgroei ontstaat, komt dit door een verstoring van de geslachtshormonen, vooral in en na de menopauze. Iedere vrouw heeft ook testosteron maar dit wordt onderdrukt. Wanneer er een verstoring is, zal testosteron de overhand krijgen waardoor er baardgroei ontstaat. Voor een vrouw is dit heel vervelend. Meestal zal ze zelf thuis het haar afscheren, epileren, bleken, harsen etc. Echter is dit allemaal maar tijdelijk, de haren zullen telkens weer terug komen. Om er definitief vanaf te komen, zal men een laserbehandeling moeten ondergaan, eventueel gecombineerd met medicijnen die de testosteron moeten terug dringen.

Onderhoud van de baard

Wie niks aan onderhoud van zijn baard doet, zal zien dat deze door blijft groeien tot een bepaald punt. De ene man krijgt een lange baard, de ander komt niet verder dan enkele centimeters. Dit is genetisch bepaald, heeft te maken met de levensduur van elke haar en ook met het mensenras. Indianen bijvoorbeeld krijgen amper een baardgroei, terwijl bij de Europese rassen juist een sterke baardgroei ontstaat.

De meeste mannen scheren hun baard af. Dit kan met een scheerapparaat of met een scheermesje. Gebruik een scheermesje in combinatie met scheerschuim, dat je op een natte huid aanbrengt. Scheer het liefst direct na het douchen, omdat de haren dan zachter zijn en de poriën open staan. Dit maakt het scheren makkelijker. Scheer altijd in de richting van de baardgroei, dit voorkomt dat je scheerwonden krijgt. Als laatste kan nog lichtjes tegen de baardgroeirichting in worden geschoren. Doe dit voorzichtig. Spoel de huid goed af met lauw water, wanneer je scheerschuim hebt gebruikt. Bij een scheerapparaat is het principe van scheren hetzelfde, alleen gebruik je dan uiteraard geen scheerschuim.

Scheren met een scheerapparaat heet droog scheren scheren met scheermesjes heet nat scheren.

Baard knippen

Het beste is om je baard te trimmen met een baardtrimmer. Meestal bezit deze ook verschillende opzetkammen waardoor je zelf de lengte kan bepalen. Wil je je baard echt lang laten groeien, dan kom je er niet meer met een baardtrimmer. Knip dan regelmatig met een scherpe schaar de punten bij, hierdoor ziet de baard er voller uit. Kam de baard volledig uit met een grove kam en maak hem vochtig. Knip de punten mooi gelijk af. Kam tussendoor de baard weer goed strak. Knip in het begin telkens een klein stukje en beoordeel eerst het resultaat.

Barbier

Vroeger waren er veel barbiers: ze hielden zich bezig met het scheren of knippen van de baard. Tegenwoordig zie je ze niet veel meer. Maar ook een herenkapper knipt of trimt vaak baarden. Vraag er eerst even naar. Niet iedere kapper wil dit namelijk doen.
Gerelateerde artikelen
Het juiste scheerapparaat voor elke huidHet juiste scheerapparaat voor elke huidEen uitgebreid aanbod aan verschillende scheermogelijkheden maakt een keuze niet gemakkelijk. Behalve kwaliteit spelen v…
De ideale scheerbeurt: tips om je huid glad te scherenDe ideale scheerbeurt: tips om je huid glad te scherenHoe groot het aanbod aan elektrische scheerapparaten ook is, toch kiezen veel mannen nog steeds voor de klassieke "natte…
Een scheerapparaat kopenEen scheerapparaat kopenEr zijn diverse soorten scheersystemen voor mannen, en hier wordt interessante informatie over elektrische scheerapparat…
Tips voor de mannelijke baardTips voor de mannelijke baardIedere man heeft wel eens in zijn leven de onweerstaanbare drang om zijn baard te laten staan. Echter komt deze man er a…

Reageer op het artikel "Baard: de groei en het onderhoud van de baard"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 09-05-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!