InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Het verzorgen van een piercing

Het verzorgen van een piercing

Het is zeer belangrijk voor het genezingsproces van je nieuwe piercing, dat je hem goed verzorgd. Veel mensen vergeten dat een piercing een open wond is. Een open wond kan erg snel geinfecteerd raken. Onthoud dat het je lichaam is, een infectie is namelijk pijnlijk een heel erg vervelend! In dit artikel kunt u alles lezen over het verzorgen van piercings en wat de geneesperioden van verschillende piercings.

De piercing schoonhouden (neus, navel, oren, tepelpiercing en labret)

Vaak word dit bij de piercingshop waar je de piercing hebt laten zetten al verteld.
Het is erg belangrijk om de piercing twee keer per dag schoon te maken. Doe dit niet met gewone zeep! Doe dit alleen met unicura of sebames. De piercing schoonmaken doe je altijd met schone handen.
De beste manier om je piercing schoon te maken is onder de douche. Aan het einde van het douchen, dus wanneer je jezelf al helemaal gewassen hebt.
Zeep de piercing in en haal de piercing een aantal keer heen en weer. Laat het even een minuutje of 3 zitten en spoel dan goed de zeep weg. Ook nu weer de piercing goed heen en weer halen zodat alle zeep weg is!
Eventuele korstjes kun je voorzichtig verwijderen.

Extra op letten bij een navelpiercing

Draag geen strakke kleding! Wanneer je toch een hoge broek draagt, draag de bovenste knoop van de broek dan los. Wanneer je dit niet doet kan de piercing scheef gaan groeien en kan er wildvlees ontstaan.
Let op gebruik van gespen. Soms zit hier namelijk nikkel in verwerkt wat een ontsteking van de piercing kan veroorzaken.
Wanneer je kunt wisselen van sierraad (na 3 maanden), dan kan de nieuwe piercing soms een beetje gaan opspelen. De huid kan wat rood worden. Wanneer je van piercing wilt wisselen ga dan altijd nog even langs de piercingshop om te laten controleren of dat al mogelijk is. Bewaar je eerste titanium piercing altijd, dit kan later nog erg goed van pas komen!
Wanneer je een nieuwe piercing koopt, koop er dan een van goede kwaliteit. Koop er dus niet zomaar een in een winkeltje of op de markt. Het is daar wel goedkoper maar grote kans dat je zo een ontsteking oploopt.

Waar moet je op letten (alle piercings behalve tong)

  • Vermijd make-up, parfum, deodorant, scheerzeep, geparfumeerde zeep en haarproducten op en rond de piercing. (Onder de douche mag je wel gewoon gebruik maken van geparfumeerde zeep, als je daarna de piercing maar schoonmaakt met unicura of sebames!)
  • Gebruik nooit sterilonm pure alcohol, waterstofperoxide of betadine.
  • Gebruik geen vaseline en purol, omdat de piercing dan niet voldoende zuurstof krijgt om te genezen.
  • Haal het sierraad er tijdens de genezing nooit uit! De piercing kan namelijk met een uur al dichtgegroeid zijn.
  • Drugs, slaapgebrek en stress hebben een negatief effect op je weerstand, komt een van de drie regelmatig voor dan genees je langzamer dan wanneer je een gezond leefpatroon hebt.
  • Buiten het schoonmaken, mag je er voor de rest niet aankomen (aan je handen zitten namelijk veel bacteriën). Laat de piercing met rust, zo zal hij ook sneller genezen.
  • Zwemmen: in zoutwater is dit geen probleem. Als je in chloorwater zwemt, dan een flesje meenemen met gekoeld water, met daarin een oplossinf van zeezout. Daarna goed naspoelen!
  • Voor in de sauna of voor het zwemmen bestaan er ook watervaste pleisters!

Nazorg voor tongpiercing, labret en madonnapiercing

  • De eerste dagen zwelt je tong, om dit te verminderen kun je ijsklontjes of waterijs op je tong laten smelten. Doe dit gelijk nadat je piercing is gezet, dat scheelt de helft.
  • Eet geen hete pepers of sterke kruiden.
  • De eerste vier uur mag je niet roken óf heel goed spoelen na het roken.
  • Je mag gewoon eten als dat lukt, ook hierna goed spoelen.
  • Gebruik 6 tot 8 keer per dag een mengsel van 1 dop Listerine en 1 dop water.
  • Poets je tanden en tong twee keer per dag met tandpasta.
  • Na twee weken terug gaan naar de piercingshop voor een korter staafje.
  • Teveel spelen met je piercing kan het tandglazuur beschadigen, je kan je piercing natuurlijk ook zoveel mogelijk naar achter laten plaatsen.

Geneesperioden

Navelpiercing3 tot 9 maanden
Tongpiercing4 tot 6 weken
Wenkbrauwpiercing5 tot 8 weken
Oorlelpiercing6 tot 8 weken
Labret/Madonna8 tot 10 weken
/Neuspiercing6 tot 8 weken
Septum4 tot 6 weken
Tepelpiercing2 tot 6 maanden
Kraakbeen3 tot 9 maanden
Dermal/Skindiver4 tot 6 weken

Deze bovenstaande tabel geeft een overzicht van de geneesperiode per piercing. Het is niet de bedoeling dat de piercing gedurende deze hele periode irriteert!

Wat te doen bij irritaties

  • /Weken met zeezout. Kook wat water en doe dat in een borrelglaasje met twee theelepels zeezout, laat het lauw worden en plaats het vacuüm tegen de piercing aan. Laat het tien minuten weken en daarna schoon spoelen met water.
  • Als extreme roodheid, zwelling, bloeding, kleurverandering of pijn blijft aanhouden, verwijder dan niet de piercing maar neem contact op met de piercer! Het is echter wel normaal dat je piercing de eerste tijd gevoelig is en een beetje rood, dit is een reactie van je huis op iets nieuws in je lichaam.
  • Ook als je wisselt van sierraas kan irritatie ontstaan maar dat hoeft niet. Koop altijd piercings van goed materiaal!
© 2011 - 2019 Melaniewalker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Piercing (to pierce)Piercing (to pierce)Een piercing is gaatje dat in de huid wordt gemaakt en komt van het Engelse woord to pierce dat doordrukken betekend.…
Lip piercing: het laten zetten, genezing en verzorgingEr zijn allerlei soorten piercings. Soorten zoals de helix- of de navelpiercing zijn onder de meeste mensen wel bekend.…
Dermal Anchor PiercingSinds kort is er een nieuwe trend op piercinggebied, nl. de Dermal Anchor Piercing, ook wel micro dermal piercing genoem…
Kun je dwarsfluiten met een piercing door je tong of lip?Kun je dwarsfluiten met een piercing door je tong of lip?Kun je dwarsfluit spelen met een piercing door je lip of je tong? Waarmee moet je rekening houden als je al dwarsfluit s…
Septum piercing: het laten zetten, genezing en verzorgingEr bestaan allerlei soorten piercings. Bekend zijn bijvoorbeeld de navelpiercing, de helix- en de tongpiercing. De septu…

Reageer op het artikel "Het verzorgen van een piercing"

Reacties

Noortje, 13-06-2016 22:14 #5
De piercing NIET heen en weer bewegen tijdens het schoonmaken. Het wel doen is verkeerd advies en kan het genezingsproces verlengen en dingen als vochtbultjes veroorzaken.

Anouk, 11-08-2015 23:06 #4
Ik heb sinds 2 weken een inverse navelpiercing (aan de onderkant van mijn navel). Ik heb vrij weinig last van mn piercing alleen nu sinds een paar dagen is de onderkant bij het grote balletje rood en klein soort van korstjes eromheen. Er komt geen troep uit en het jeukt ook niet is dit dan normaal of is ie geïrriteerd? Want soms blijf ik er per ongeluk wel eens achter haken of zit ik er beetje aan. ik maak het 2x per dag schoon met unicura zeep onder de douche.

Groetjes

Antoinette, 18-06-2014 21:59 #3
Ik heb rond eind maart een navelpiercing laten zetten het ging helemaal goed, maar nu groeit er wildvlees uit maar ik heb er geen last van, wat kan ik er het beste tegen doen?

Lisanne, 03-06-2014 16:33 #2
Ik heb een aantal weken geleden een helix piercing laten zetten en ik heb daarbij een stuk unicura zeep van de pierceshop gekregen. Dat stuk is nu bijna op, dus ik heb nieuwe gekocht, maar dit bleek niet dezelfde te zijn. Hij ruikt anders en is geel in plaats van wit, zoals het stuk wat ik van de pierceshop heb gekregen. Maakt het uit welk soort unicura zeep je gebruikt? Deze is ook antibacterieel, maar ik ben bang dat mijn piercing toch gaat reageren.

Jessica Schouten, 10-08-2013 21:52 #1
Hallo, ik heb nu 9 weken en 2 dagen me navelpiercing, hij is nog een beetje rood op het bovenste en onderste balletje!wat kan je het beste doen? hoevaak mag je zoutoplossing doen? en hoevaal moet je hem schoonmaken en met wat?
gr

Infoteur: Melaniewalker
Gepubliceerd: 17-05-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 5
Schrijf mee!