InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Hoe houd je je huid jong?

Hoe houd je je huid jong?

Hoe houd je je huid jong? We gaan er normaal gesproken vanuit dat het ouder worden van je huid te maken heeft met je leeftijd; minder elasticiteit en toename van rimpels, etc. Onderzoek heeft echter aangetoond dat een tekort aan vocht de voornaamste reden is van het ouder worden van je huid. Hoe ouder je wordt, hoe meer vocht je nodig hebt. Gelukkig worden er steeds betere vocht inbrengende crèmes op de markt gebracht voor elk type huid die de elasticiteit en het vochtgehalte verhogen. Maar er zijn meerdere factoren van belang.

Test je huid

Hoe weet je nu of je huid een extra dosis vocht kan gebruiken? Dit kun je simpel genoeg testen als je voor een spiegel staat:
  • Leg de palm van je hand op de zijkant van je gezicht
  • Duw vervolgens je handpalm zacht in de richting van je neus

Als je nu verticale fijne lijntjes ziet (die geen rimpels zijn) dan is de kans groot dat je huid enigszins uitgedroogd is en wel wat vocht kan gebruiken. Je kunt ook proberen te knijpen in delen van je gezicht, bijvoorbeeld je wangen, kin, voorhoofd. Hoe langzamer je huid "terugspringt" hoe meer vocht je nodig hebt.

Externe factoren

De volgende factoren spelen ook een rol in het huid-uitdrogingsproces:

Het weer

Koude wind, extreme kou of juist extreme hitte en teveel zonlicht zorgen voor het uitdrogen van je huid.

Centrale verwarming

Warme lucht houdt meer vocht vast dan koude lucht. Zou je de verwarming aanzetten zonder bijvoorbeeld een moisturizer/dagcrème op je gezicht te hebben, dan zal de warme lucht je huid uitdrogen zonder dat je het merkt.

Diëten

Uitgangspunten van veel diëten is dat je minder vetten binnen krijt. Sommige van deze vetten en ook vetzuren zijn goede vetten zorgen er juist voor dat je huid zijn vocht vasthoudt. Deze vetten zou je dus wel rustig kunnen eten:
  • Vette vis (bv. paling, forel, makreel)
  • plantaardige olie
  • zaden en noten

Slechte gewoontes

Gewoontes zoals roken, alcohol en cafeïne drogen je huid snel uit.

Cleansers

Het overmatig gebruiken van cleansers, scrubs, allerlei maskers, etc. verwijderen veel huidcellen, sneller dan het nieuwe huidcellen aanmaakt, dus droogt je huid ook uit.

Wat mag dan wel?

  • Gebruik een milde, liefst zeepvrije, vloeibare cleanser om je gezicht s'morgens en s'avonds schoon te maken. Wanneer je je gezicht afspoelt, doe dit dan niet met heet water, maar gebruik liever koud of lauw water.
  • Breng je crème aan op een vochtige huid (was je gezicht eerst met water), dit versterkt de inname van de vochtinbrengende delen van de crème op je huid.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe houd je je huid jong?"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 26-02-2017
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!