InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Een botox behandeling ondergaan?

Beauty: Een botox behandeling ondergaan?

Beauty: Een botox behandeling ondergaan? Voor vele mensen is het een dilemma, want je gaat toch aan je gezicht frunniken. Typisch dat relatief veel mensen hun hand niet omdraaien voor een facelift, terwijl dit toch een operatie is, en voor een botox behandeling terugschrikken. Onterecht … dat zeker, want al je iets aan je gezicht wilt laten doen, is botox vele malen onschuldiger. Tenminste, als je het verantwoord laat doen.

Arts

Verantwoord aan jezelf laten sleutelen is bij een oogarts, chirurg of longarts net zo belangrijk als ter verfraaiing van je gezicht. Het lastige is alleen dat er nogal wat “esthetisch” en “cosmetisch” artsen rondlopen en dit zijn geen plastisch chirurgen. Want alleen deze laatste titel is beschermd, die anders kunnen basisartsen zijn of keel-neus-oorartsen of huisartsen. Niet gezegd dat als er plastisch chirurg op het kaartje van de arts staat hij of zij ook een vakman/vrouw is. Dus is het belangrijk wat research te doen, voordat je op wat voor manier dan ook aan jezelf laat sleutelen. Ervaringen van andere mensen op internet opzoeken kan hierbij helpen.

Wat is botox?

Dan waar het allemaal over gaat: de botoxbehandeling. Botox, wat voluit botuline-toxine heet en door een bacterie wordt aangemaakt, komt van Botulus wat in het Latijn worst is en Toxine, wat giftige stof wil zeggen. Botulus heeft weer te maken met Botulisme wat op kan treden na een zware voedselvergiftiging, wat nogal eens in bedorven vlees terug te vinden kan zijn.

Hoe werkt botox?

Zodra het ingespoten wordt in het betreffende gebied zal het de prikkeloverdracht van de zenuwen blokkeren (richting de spieren). Deze spieren zullen zich dus min of meer verlammen / ontspannen.
Daarnaast blokkeert het ook de zweetklieren en je transpireert niet meer op die plaats (dat is ook de reden dat het bij mensen met overmatig transpireren onder de oksels wordt ingespoten).

Overigens staat de te gebruiken hoeveelheid niet in verhouding met als iemand een vergiftiging oploopt. Het werkt dus veilig. Slechts een enkeling ervaart na een behandeling wat hoofdpijn.

Botox versus facelift versus ....

De facelift is het losmaken van de huid bij de haarlijn en het oprekken van de gezichtshuid, terwijl botox alleen plaatselijk wat spierspanning voorkomt. Daarnaast is het meer tijdelijk dan een facelift en als het toch niet is wat je in gedachten hebt, dan doe je het daarna niet meer. Verder heeft een facelift een herstelperiode nodig en een botoxbehandeling niet. Een botoxbehandeling laat overigens pas het optimale resultaat na enkele weken zien.

Naast de facelift en de botox is er inmiddels nog een concurrent op de markt, namelijk de filler. Deze wordt ook plaatselijk onder de huid ingespoten en vult de huid op, wat – bij goede toepassing – ook een mooi resultaat heeft. Ook dit werkt tijdelijk.

Kosten

Botox werkt gemiddeld tot zo’n half jaar en een behandeling kost als snel zo’n 100,- euro. Vaak is het zo dat mensen wat meer plekjes in het gezicht (lachtrimpels ogen en mond e/o rimpel voorhoofd) laten behandelen, met bijbehorende kosten.

Toekomst

Niemand kan zijn toekomst exact voorspellen en hoewel botox al enkele decennia wordt toegepast, zijn er geen wetenschappelijke bewijzen over de gevolgen. Spreekt voor zich dat het best voor je huid is deze goed te blijven verzorgen, niet te roken en beperkt zonlicht op de huid toe te laten.

Tot slot

Wat je ook gebruikt, zorg dat je voldoende research hebt gedaan naar een goede kliniek met dito resultaten. Blog op internet willen nog wel eens ervaringen weergeven, google de naam van de arts en vergewis je na het eerste gesprek van het feit dat je ook daadwerkelijk vertrouwen hebt in deze man of vrouw.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Botox: behandeling en prijzenBotox: behandeling en prijzenBotox: botoxbehandeling, botoxvergiftiging, injectie. Een botoxbehandeling is het injecteren met een gif, dat de spieren…
Botox injecties: Info, toepasbaarheid, risico's en kostenBotox injecties zijn een populaire anti-rimpel ingreep, die je letterlijk tijdens de lunch kunt laten uitvoeren. Ook kun…
Giftige stof: Botuline toxine (botox)Giftige stof: Botuline toxine (botox)Veruit het giftigste gif dat men kent is botuline. Er schijnen mensen aan hun eind gekomen te zijn nadat ze hun vinger h…
Botoxlippen bestaan niet: de onzin over botoxEr doen zoveel onzinverhalen de ronde over botox. Mensen hebben het over botoxlippen als ze opgevulde lippen bedoelen en…
Botox - Ervaringen en resultatenBotox - Ervaringen en resultatenWil je de strijd aanbinden met de rimpels en plooien op je voorhoofd en rond je ogen? Heb je aan Botox gedacht, maar ben…

Reageer op het artikel "Beauty: Een botox behandeling ondergaan?"

Reactie

Singalees (infoteur), 29-05-2011 23:07 #1
Een botoxbehandeling van 100 euro is er echt niet. De meeste instituten vragen tussen de 250 en 300 euro voor 1 regio.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 29-05-2011
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Reacties: 1
Schrijf mee!