InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Botox: behandeling en prijzen

Botox: behandeling en prijzen

Botox: behandeling en prijzen Botox: botoxbehandeling, botoxvergiftiging, injectie. Een botoxbehandeling is het injecteren met een gif, dat de spieren verlamd. Dit klinkt erger dan het is. Het gif werkt slechts op de geïnjecteerde spieren in en werkt niet langer dan zes maanden. Wie dus niet tevreden is over zijn botoxbehandeling, komt er vanzelf vanaf. Wat zijn de kosten en hoe verloopt een behandeling?

Wat is een botox injectie?

Botox wordt geïnjecteerd in de spieren die de meest hardnekkige rimpels in het gezicht veroorzaken. Botox blokkeert de overdracht van zenuwimpulsen naar de geïnjecteerde spieren toe. De behandeling duurt tien tot vijftien minuten. Het resultaat is niet blijvend, maar voor gedurende drie tot vier maanden, met een maximum van zes maanden. Het toedienen van botox gebeurt middels een injectienaald, en mag alleen toegepast worden door een deskundige op dit gebied.

Waar kan ik een botox injectie halen?

Botox mag alleen door een arts worden toegediend. Dit kan in een ziekenhuis zijn, maar gebeurt ook vaak in een privékliniek. Artsen die vaker botox toedienen zijn dermatologen, plastisch chirurgen, oogartsen, kno-artsen en andere artsen die cosmetische ingrepen verrichten. Om een botoxbehandeling te ondergaan, zal men zich dus aan moeten melden bij een gespecialiseerde arts die een botoxbehandeling aanbiedt. Wie naar een privékliniek, gaat, kan het beste van te voren goed informeren of de arts ook de nodige diploma's heeft of erkend is. Laat je niet leiden door de goedkope prijs: goedkoop kan soms uiteindelijk duurkoop zijn.

Vermijd botoxparty's: ze doen meer kwaad dan goed, botox in combinatie met alcohol is geen goed idee. Bovendien is de hygiëne op een botoxparty niet hetzelfde als die men in een ziekenhuis of kliniek kan verwachten.

Wat doet botox met het lichaam?

Botox is een gif (eiwit) dat geproduceerd wordt door bacteriën, ook wel botulinumtoxine genoemd. Dit gif heeft als eigenschap dat het de spieren verlamd doordat zenuwimpulsen niet meer worden doorgegeven aan de aangedane spieren. Door botox in de gelaatsspieren te spuiten, raken deze spieren verlamd. Dit heeft als gevolg dat de spieren niet meer opgetrokken kunnen worden, waardoor er geen rimpelvorming verschijnt.

Botox wordt veel gebruikt bij de vorming van kraaienpootjes, voorhoofdsrimpels en fronsrimpels. Botox wordt niet om de mond gebruikt, omdat verlamde mondspieren niet echt handig zijn.

Wat merk ik van de behandeling?

De behandeling wordt zonder verdoving gedaan: dit is meestal ook niet nodig. De naalden waarmee geïnjecteerd wordt, zijn zo kleine, dat men amper pijn voelt. De behandeling duurt ongeveer tien tot twintig minuten, Het effect is niet direct zichtbaar: meestal is het na toen dagen goed te zien. Men zal snel merken dat de spieren wat verlamd raken, waardoor deze niet meer gebruikt kunnen worden. Een goed uitgevoerde botoxbehandeling is niet zichtbaar voor de buitenwereld: niemand zal merken dat er een aantal spieren verlamd zijn. Een goede arts zal namelijk de spieren zorgvuldig uitkiezen.

Wat wel merkbaar is, is dat fronsrimpels en kraaienpootjes verminderen of verdwijnen. Dit geeft een jongere en frisse uitstraling in het gelaat. De bijwerkingen zijn soms wat roodheid, hoofdpijn of misselijkheid. Een botoxvergiftiging komt vrij zelden voor.

Wat kost het?

De kosten kunnen erg verschillen. Dit hangt af van het aantal zones en het aantal injectie die per zone nodig zijn, De arts kan hier vooraf meer over zeggen. hij bekijkt welke rimpels er zijn, hoe diep en hoeveel injectie er nodig zijn. Informeer vooraf naar de verwachte kosten, zo komt men niet voor verrassingen te staan. De totale behandeling kost tussen de 100 en 1.000 euro. De meeste artsen doen slechts eenmaal per jaar een botoxbehandeling, per zone. Sommige artsen verrichten ze tweemaal per jaar. Vaker is niet aan te raden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://ziboe.nl/botox/botox-behandeling

Reageer op het artikel "Botox: behandeling en prijzen"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 25-09-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!