InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Make-up: een goede basis aanbrengen

Make-up: een goede basis aanbrengen

Make-up aanbrengen is zeker niet gemakkelijk als je het goed wilt doen. Een goede basis is belangrijk wanneer je wilt dat de make-up de hele dag blijft zitten. In dit artikel lees je alles over hoe je dit moet doen.

Reinigen

Veel mensen vergeten deze eerste belangrijke stap. Voordat je make-up aan gaat brengen is het belangrijk om je gezicht goed te reinigen. Ook wanneer je dag om is, is het heel belangrijk om je make-up er weer af te halen. Gebruik geen zeep om je gezicht schoon te maken, zeep droogt je huid uit. Liever, gebruik een reinigingsproduct dat hiervoor bestemd is zoals een reinigingsmelk of tonic. Na het schoonmaken breng je een verzorgende crème aan die je huid hydrateert.

Camoufleren

Oneffenheden kun je camoufleren met een concealer. Deze kunnen vloeibaar of een mousse vorm hebben. Je kunt er rode vlekjes, puistjes of gesprongen adertjes mee camoufleren. Behalve de oneffenheden kun je de natuurlijke rode gedeeltes van je huid mee camoufleren. Denk hierbij aan wallen, de randjes van je neus en eventueel het gedeelte tussen je onderlip en kin. Wanneer je het gebruik maakt van dit product maak dan geen vegende beweging met je vinger maar maak een deppende of kloppende beweging.

Foundation

Hierna ga je foundation aanbrengen. Je hebt vast wel eens iemand gezien waarvan je duidelijk zag dat deze heel veel make-up op had. Dit komt waarschijnlijk doordat ze voor de verkeerde kleur foundation heeft aangebracht. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat de kleur van de foundation dezelfde kleur heeft als je huid. Wanneer je het niet zeker weet laat een verkoopster je adviseren. Foundation zorgt ervoor dat je huid er egaal uitziet. Met foundation kun je het beste van binnen naar buiten werken, van de neus en het voorhoofd naar de zijkanten. Begin ook altijd eerst met een dun laagje, wanneer je daarna niet tevreden bent kun je er altijd nog een laagje bij doen.

Fixeren

Hierna is het belangrijk dat je de foundation ‘vastzet’ je gaat het nu dus fixeren. Dit doe je met een poeder. Wanneer je een dun laagje poeder over de foundation aan hebt gebracht is je make-up basis bijna compleet. Behalve dat de poeder ervoor zorgt dat je make-up langer blijft zitten, zorgt deze er ook voor dat je gezicht niet gaat glimmen.

Blush

Een blush zorgt ervoor dat je een beetje kleur in je gezicht krijgt. Een blush breng je aan op je jukbeenderen. Het is niet moeilijk om je jukbeenderen te vinden, het harde bot onder je ogen dat schuin naar je neus loopt. Je brengt de blush ook schuin aan, van boven naar beneden.

Afmaken

Om je dagelijkse make-up nu helemaal af te maken kun je nog wat oog make-up aanbrengen. Denk hierbij aan oogschaduw, eyeliner of mascara. Ook kun je nog een lipgloss of lippenstift aanbrengen. Dit is natuurlijk helemaal aan jezelf om te beslissen. Probeer er mee te experimenteren en kijk wat je mooi staat.
© 2011 - 2019 Petteflet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Make-up: een goede basis aanbrengen"

Infoteur: Petteflet
Gepubliceerd: 14-07-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!