InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Make-up missers tijdens de warme maanden

Beauty: Make-up missers tijdens de warme maanden

Beauty: Make-up missers tijdens de warme maanden Er vanuit gaande dat we het grootste gedeelte van de zomer aangenaam weer mogen verwachten, speelt de houdbaarheid van je huid en make-up ook een rol. Toch zijn we daar vaak niet op voorbereidt en zien we donkere vegen bij de ogen of doorlopende lippenstift (en daarvoor hoef je geen rimpels om de lippen te hebben). Toch zijn er allerlei hulpmiddeltjes die kunnen voorkomen dat je mooie make-up op verkeerde plaatsen terecht komt of je fraaie huid er beroerd uitziet.

Het haar

Om met het haar te beginnen kunnen we stellen dat een verkoelende zomerbui over het algemeen niet bevorderlijk is voor je haar. Maar als je kunt voorbereiden scheelt dat best veel. Natuurlijk kan je je haar strak op een staart doen die je vervolgens vlecht. Er kan dan niet veel gebeuren, maar niet iedereen heeft haar wat daaraan kan voldoen. Er zijn wel speciale producten op de markt die haar als het ware fixeren. Geen haarspray maar een zogenaamde surfspray. Deze spray doet het haar wat stroef aanvoelen, je haar doet met deze spray tot op zekere hoogte wat jij wilt dat het doet. Je kunt er bijvoorbeeld slagen in “boetseren”. Zorg wel dat je een kam bij je hebt (niet te fijne tanden) en iets om om je haar te doen. Een leuke frot of grote elastiek om langer haar en een diadeem of haarband voor korter haar. Zo kan ook – ogenschijnlijk – weg geregend haar er prima uitzien.

Huid

De huid is in de zomer belangrijker dan ooit, want zonnebrand ligt op de loer. Je kunt je goed insmeren, maar op een onbewaakt ogenblik kan het zomaar te laat zijn. Als je toch een lichte verbranding constateert is verkoelen eigenlijk het beste. Gewoon wat ijsklontjes of kompressen op de plek leggen die verbrand is. Vette crèmes voelen in eerste instantie misschien wel goed, maar ze houden de warmte in de huid, fout dus. Een aspirine kan de ontsteking en de pijn verminderen, dus dat is geen probleem.
Verder zijn er geen aftersun producten die een lichte verbranding wegnemen, maar er zijn wel wat producten die kunnen helpen in het herstelproces. Estee Lauder heeft bijvoorbeeld een product wat daar een rol in kan spelen (bevat o.a. hyaluronzuur). Weet alleen voor de volgende keer dat je je nog beter in moet smeren (of een hogere beschermingsfactor moet nemen).

Verkoeling

Verkoeling voor de huid in zijn algemeenheid bereik je sowieso het beste door een lauwe douche te nemen. Neem vooral geen koude douche, deze doet de poriën dichttrekken en houdt de warmte dus binnen.
Verkoeling voor het gezicht kan je prima bewerkstelligen met plakjes komkommer op de huid te leggen. Heerlijk verkoelend!

Niet overal bruin

Op een verantwoorde manier een bruine huid creëren kan prima, maar als je nog huidbedekking gedragen hebt, dan kan dat ontsieren bij bijvoorbeeld een strapless jurk. Smeer niet zomaar een bruin zonder zon op die plekken, maar neem er een die water en transpiratieproof is en niet te sterk kleurt. Anders kan het tijdens een swingende avond zomaar gebeuren, dat de witte lijnen alsnog zichtbaar worden of je hebt bruin zonder zon die veel te donker kleurt.
Als je met dit soort producten werkt, altijd bescheiden opbrengen en met een grove zachte poederkwast de lijnen in elkaar over laten lopen.

Let op als je deze huid de volgende dag wilt laten bruinen. Gewoon smeren zoals je je huid altijd insmeert. De huid is immers anders niet beschermd.

Gezicht

Foundation die door de warmte van je gezicht rolt, is niet echt een fraai gezicht. Vervang je foundation bijvoorbeeld door een gekleurde dagcrème. Dat voorkomt dat je foundation op de loop gaat. Maar je kunt je huid ook fixeren met een speciale spray die over je make-up gaat, deze wordt ook vaak gebruikt bij bruidjes. Vraag advies bij de speciaalzaak, want net alle merken voeren dit product. Maar er zijn ook de speciale bronwaters in sprayvorm, behalve een verkoeling bieden deze ook een soort filter dat uitlopen voorkomt. Of neem een antiglimproduct. Dit product zorgt ervoor dat zweet of andere glim beter geabsorbeerd wordt.
De oogproducten als mascara, eyeliner, oogschaduw of oogpotlood door een waterproof exemplaar vervangen voorkomt ook een hoop gedoe. Realiseer je wel dat je daarvoor wel speciale producten moet hebben om dit ook weer van je gezicht te halen. De gewone reinigingsproducten zijn vaak op waterbasis en het spreekt voor zich dat dit niet meer gaat helpen. De meeste bekende merken hebben naast de reguliere ook de waterproof make-up in het schap staan.

Tot slot

Overbodig te melden dat je altijd op je hoede moet zijn in de zon of de warme zomeravond. Je huid reageert nu eenmaal anders dan in reguliere situaties. Maar met een goede bescherming en wat handigheidjes binnen handbereik, kom je een heel eind.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Make-up tips voor de donkere of getinte huidOp internet zijn heel veel tips te vinden over make-up en haar. Vaak zijn deze tips het meest geschikt voor mensen met e…
Beauty: Uitgelopen make-upBeauty: Uitgelopen make-upIedereen die make-up gebruikt overkomt het wel eens. Is het niet een onverwachte regenbui, dan toch wel die welgemeende…
Koele, warme of neutrale ondertoon?Het is belangrijk om te weten welke ondertoon je hebt. Zo kan je de juiste kleuren make-up, sieraden en kleding kiezen w…
Make-upborstels reinigen / make-up brushes reinigenMake-up brushes of make-upborstels moet je geregeld reinigen. Doe je dat niet dan kunnen de aanwezige bacteriën de huid…
Hoe verzorg je een vette huid?Hoe verzorg je een vette huid?Een vette huid komt vooral voor bij jonge mensen en is te herkennen aan de T-zone (voorhoofd, neus en kin), die dan vaak…

Reageer op het artikel "Beauty: Make-up missers tijdens de warme maanden"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-07-2011
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!