InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Koele, warme of neutrale ondertoon?

Koele, warme of neutrale ondertoon?

Het is belangrijk om te weten welke ondertoon je hebt. Zo kan je de juiste kleuren make-up, sieraden en kleding kiezen waardoor je er op je best uit zal zien. Ontdek welke ondertoon jouw huid heeft en welke kleuren je daar het beste bij kunt dragen. Met de juiste make-up kleuren ziet je huid er stralender en gezonder uit en ook je ogen zijn helderder en stralen meer. Met de verkeerde make-up kleuren zie je er vermoeid uit en lijken je tanden geler. Ook worden oneffenheden in je gezicht meer benadrukt.

Links is koel, rechts is warm. / Bron: MalteAhrens, Wikimedia Commons (Publiek domein)Links is koel, rechts is warm. / Bron: MalteAhrens, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Ontdek welke ondertoon je hebt

Maar hoe weet je nou welke ondertoon je hebt? Er zijn verschillende methodes om daar achter te komen. Hieronder staan een aantal methodes beschreven:

Methode 1: Je ondertoon bepalen aan de hand van de kleur van je aderen

De methode waarbij je kijkt naar de kleur van je aderen is erg makkelijk. De methode gaat als volgt:
  • Kijk naar de aderen in je polsen of je aderen een blauwe tint hebben of meer groen zijn.
  • Bij een blauwe tint heeft je huid een koele ondertoon.
  • Als je aderen meer aan de groene kant zijn heb je een warme ondertoon.
  • Soms is het lastig te zien, of zijn je aderen groenblauw. Dan kan het zijn dat je huid neutraal is.

Methode 2: Je ondertoon bepalen aan de hand van je gezicht

Je kunt ook je gezicht gebruiken om je ondertoon te bepalen. Doe de test als volgt:
  • Was je gezicht goed, haal alle make-up er af en wacht daarna totdat de rode gloed van het reinigen helemaal is verdwenen.
  • Hang dan een witte handdoek of sjaal om je nek.
  • Als je gezicht er ten opzichte van de witte handdoek of sjaal een beetje geel uit ziet heb je een warme ondertoon.
  • Als je gezicht er meer roze uit ziet heb je een koele ondertoon.

Methode 3: De gekleurde t-shirts methode

Deze methode gaat als volgt:
  • Pak twee t-shirts (of handdoeken of sjaals). Een met een koele ondertoon en een met een warme ondertoon.
  • Houd nu om de beurt een van de t-shirts bij je gezicht.
  • Ziet je gezicht er beter uit bij het koele t-shirt? Dan heb je een koele ondertoon.
  • Ziet je gezicht er beter uit bij het warme t-shirt? Dan heb je een warme ondertoon.

Methode 4: De sieraden test

Deze methode gaat als volgt:
  • Neem een zilveren en een gouden sieraad.
  • Houd deze nu om de beurt bij je gezicht.
  • Ziet je gezicht er beter uit bij het gouden sieraad? Dan heb je een warme ondertoon.
  • Ziet je gezicht er beter uit bij het zilveren sieraad? Dan heb je een koele ondertoon.

Je kunt ook kijken naar hoe snel je verbrandt. Als je snel verbrandt en niet snel bruin wordt, heb je waarschijnlijk een koele ondertoon. Als je snel bruin wordt en niet snel verbrandt heb je waarschijnlijk een warme ondertoon.

Maar wat nou als je het nog steeds niet weet?

Als je het nog steeds niet makkelijk vindt om te bepalen welke ondertoon je hebt, kan het zijn dat je huid een neutrale ondertoon heeft. Elke huidkleur heeft koele en warme tinten, maar bij de een komt het warme meer naar voren en bij de ander het koele.

Hoe kies je de juiste kleur foundation?

Dit is best verwarrend. Je kiest namelijk niet de ondertoon van je eigen huid zoals je zou verwachten, maar juist de complimenterende ondertoon. Voor de rest van je make-up, kleding en sieraden geldt dat niet. Heb je een koele (roze) ondertoon, dan ga je dus voor een warme (gele) ondertoon in je foundation. Heb je een warme (gele) ondertoon in je huid, dan ga je dus voor een koele (roze) ondertoon in je foundation. Zo neutraliseer je de ondertoon voor de perfecte tint en zullen onzuiverheden extra goed worden gecamoufleerd.

Foundations zijn opgedeeld in drie kleursoorten:

  • koud (C)
  • warm (W)
  • neutraal (N)
Met een koele huid ga je dus voor W(warm). Met een warme huid ga je dus voor C(cold) of N(neutral) en met een beige/neutrale huid kies je voor N(neutral).

Rode lippenstift: voor warm en koel

In de kleurencirkel is rood een warme kleur, maar wat nou als je een koele huid hebt en toch rode lippenstift wilt dragen? Gelukkig zijn niet alle rode lippenstiften warm van kleur. Er zijn ook rode kleuren met een blauwe of paarse tint er in. Die kleur staat mooier bij iemand met een koele huid.
© 2013 - 2019 Simonek, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Warme en koude ondertonen in een foundationEen foundation uitkiezen die een goede match vormt met jouw huid is lastig. Er zijn verschillende soorten foundation op…
Huidskleur: Ben ik een warm of koel type?Bij het kiezen van kleding en make-up is het van belang om naar de ondertoon van je huid te kijken. Die mooie rode lippe…
Haarkleur die bij je huidskleur pastHaarkleur die bij je huidskleur pastGa je je haar verven? Kies dan niet zomaar een kleur die je leuk vindt. Niet iedere haarkleur past bij je huidskleur. Be…
Make-up voor dummiesMake-up voor dummiesMake-up bestaat al eeuwen, en werd al gebruikt door de oude Egyptenaren. Toen was het nog simpel, een beetje kohl boven…
Verzorging van je lippenOok het verzorgen van je lippen is erg belangrijk. Toch vergeten we dit vaak. Raar eigenlijk want je lippen gebruik je a…
Bronnen en referenties
  • http://www.makeupgids.nl/warme-ondertonen-of-koele-ondertonen/
  • http://veracamilla.nl/
  • http://www.beautylab.nl/
  • http://www.cosmopinie.nl/artikelen/informatief/348/foundation-de-juiste-kleur-kiezen
  • Afbeelding bron 1: MalteAhrens, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Koele, warme of neutrale ondertoon?"

Infoteur: Simonek
Laatste update: 19-06-2013
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!