InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Neushaar verwijderen: knippen, trimmen, epileren of waxen?

Neushaar verwijderen: knippen, trimmen, epileren of waxen?

Veel mensen hebben last van overtollig neushaar. Overtollig neushaar kun je op verschillen manieren verwijderen. Je kunt het zelf bijknippen met een schaar of trimmen met een trimmer. Soms wordt ervoor gekozen het neushaar te epileren of te waxen. Wat is beste methode?

Waarom hebben we neushaar?

Alle mensen hebben neushaar, de een wat meer dan de ander. Neushaar is bedoeld om vuil buiten de neusholte te houden. Met namen stof en dergelijke worden door de neusharen tegengehouden en voorkomen dat het zich ophoopt in de neusholte. Geen neushaar betekent dat er makkelijk vuil naar binnen kan. Vuil in de neusholten kan leiden tot infecties en ontstekingen. Ben je daar gevoelig voor? Misschien is het dan beter de haartjes niet volledig te verwijderen, maar bij te houden.

Teveel neushaar

Doordat er soms meer neushaar groeit dan de bedoeling is kan het gaan uitsteken. Het neushaar wordt dan te veel en/of te lang en groeit voorbij de neusgaten. Omdat neushaar dat uitsteekt een onverzorgde indruk geeft wordt er vaak voor gekozen het te verwijderen. Er zijn verschillende manieren om van je overtollig neushaar af te komen. Manieren om neushaar te verwijderen zijn: knippen, epileren, trimmen of waxen.

Neushaar knippen

Dit is de meest eenvoudige manier van het bijhouden van je neushaar. Een nadeel is dat je een klein schaartje nodig hebt en jezelf makkelijk kan verwonden als je niet heel precies werkt. Bovendien blijft er vaak haar zichtbaar doordat je niet alle haartjes evengoed kan wegknippen. Een ander nadeel is dat het resultaat maar voor korte duur is. Je moet het bijhouden.

Neushaar epileren

Het epileren van neushaar is vaak een lange en pijnlijke klus. Voordeel is wel dat de haartjes er vaak met haarzakje en al worden uitgetrokken waardoor ze niet snel terug groeien. Een pincet is vaak goedkoop, epileren is dus een goedkope oplossing.

Neushaar trimmen

Dit is een betere methode. Met behulp van een speciale neushaartrimmer is de klus zo geklaard. Nadeel is eveneens dat het haar snel weer terug groeit, maar met de neushaartrimmer heb je de klus weer zo geklaard. Er zijn ook speciale trimmers te koop met een neushaartrimmer opzet stuk. Ideaal om het haar op je gehele lichaam in bedwang te houden.

Neushaar waxen

Dit is een vrij nieuwe methode. Het waxen van je neushaar heeft als voordeel dat net als bij het waxen van je oksels, benen, borst of bikinilijn het haar langere tijd weg blijft. De warme was methode is vanuit het buitenland komen overwaaien en wordt steeds meer in Nederland toegepast. De warme was wordt op neusharen uitgesmeerd en na een halve minuut met een speciaal waxpapiertje weggetrokken. Het kan even pijnlijk zijn net als bij alle andere wax rituelen, maar het resultaat mag er zijn; perfecte neushaarvrije neusgaten. Het ziet er verzorgder en meer sexy uit.

Waar gaat de voorkeur naar uit?

Dit verschilt van persoon tot persoon. Niet iedereen zit te wachten op een pijnlijke waxbehandeling bij de schoonheidsspecialiste. Epileren met een pincet kost te veel tijd en is pijnlijk. Op de plek waar een haartje middels waxen of epileren is verwijderd, ontstaat tevens een wondje waarbij het risico bestaat op een ontsteking. Elke week met een klein schaartje aan de gang lijkt ook niet de beste oplossing. De neushaartrimmer is het meest eenvoudig in gebruik, is goedkoop en geeft meestal een prima resultaat. Hiermee lijkt neushaartrimmer de beste oplossing, voor een meer resolute aanpak is waxen een oplossing.
Gerelateerde artikelen
Het trimmen van kattenHet trimmen van een kat is nog lang niet zo bekend als het trimmen van een hond, maar het wordt steeds populairder. Het…
Dating: de eerste date: date tips voor mannenDating: de eerste date: date tips voor mannenHet is je gelukt. Je het een eerste date met een leuke vrouw. Hoe zorg je ervoor dat dit eerste afspraakje positief aflo…
Beroep onder de loep: kapperBeroep onder de loep: kapperKapper, kapster, opleiding of cursus: Opleidingen zijn er genoeg in het kappersvak. Het salaris van een kapper is modaal…
De prijzen van de trimsalonVeel mensen vinden de prijzen van trimsalons te duur. Er wordt vaak niet beseft hoeveel kosten er komen kijken bij een t…
Bronnen en referenties
  • https://vanlinschotenspecialisten.nl/keel-neus-oor-kno-heelkunde/veelgestelde-vragen/neushaar/

Reageer op het artikel "Neushaar verwijderen: knippen, trimmen, epileren of waxen?"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 14-09-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!