Vrouwen en kappers
Hoe moeizaam is de relatie tussen vrouwen en kappers? Volgens de onderzoeken nogal moeizaam, zo blijkt regelmatig uit de cijfers in de media. Een in 2010 daterend onderzoek uit Canada is wat verder gegaan en geeft ook redenen aan, het waarom. In alle opzichten dus een onderzoek voor vrouwen.
Hoofdhaar
Hoofdhaar is van oorsprong functioneel, maar zo wordt het al heel lang niet meer gezien. Het is een deel van onszelf geworden, een onderdeel van hoe we ons presenteren en zeker zo belangrijk als kleding en make-up. Met het totaalplaatje zet je neer hoe je over wilt komen. Dat maakt ook meteen dat het zo lastig is als er iets niet gaat zoals je gaat wil. Immers kleding, schoenen, sieraden of make-up kan je allemaal vervangen als je jezelf presenteert voor de spiegel. Alleen als je haar de verkeerde kleur heeft of niet goed geknipt is, kan je alleen met wat kunst- en vliegwerk nog iets proberen. Niet gezegd dat het lukt of dat je je presentatie kunt realiseren …. en de ‘badhairday’ is geboren.
Gezondheid
Daarnaast is haar inmiddels ook iets wat jeugd en gezondheid uitstraalt en waar we kost wat kost aan vast willen houden. Een goed kapsel, maar ook een “gezonde” kleur – wat dat ook mag zijn – is belangrijk voor de totale outfit. We laten ons erg inspireren door de populaire film- en muziekvrouwen.
Uitkomsten enquête
Invloed uitoefenen
Uit de enquête bleek dat met name het te weinig invloed uit kunnen oefenen een grote bottleneck is. Maar liefst 83% van de geënquêteerde vrouwen vond dat het ergste probleem rond haar. Zowel bij de kapper, als je aangeeft wat je wilt, maar ook als je haar niet zo gaat zitten zoals jij het in de ochtend in gedachten had. Het kunst- en vliegwerk helpt slechts bij een kleine groep vrouwen toch het juiste plaatje te maken.
Luisteren
Daarnaast vindt slechts 43% van de vrouwen dat de kapper echt goed luistert naar wat men wil, 40% vindt dat de kapper gewoon slecht luistert en men tussendoor nog wel eens wat aan moet geven.
Zeker zo belangrijk was het advies wat door de kapper gegeven werd. Een kleine 40% vond het advies wat gegeven werd door de kapper goed, de rest vond het advies niet goed aansluiten bij het gezicht of men kreeg helemaal geen advies.
Eigenwijs
Overigens waren ook veel vrouwen eigenwijs in de zin van een coupe in gedachten hebben, te horen krijgen dat de kapper niet zeker weet of dit wel geschikt is voor het haar of het gezicht en men toch het betreffende kapsel aan liet meten. 18% van deze vrouwen was helemaal tevreden, maar de meeste vrouwen vonden het niet volgens het plaatje. Ze realiseren zich wel dat het voor een groot gedeelte bij henzelf lag. 9% is dusdanig boos geworden dat men nooit meer naar deze kapper gaat (om de reden dat het kapsel niet goed was). Het is vaag of het te maken heeft met een de eigenwijze vrouw die een kapsel wil wat niet gaat werken bij het haar/gezicht of dat de kapper het gewoon verkeerd geknipt heeft.
Kleur
Kleur is een heel apart fenomeen, want veel vrouwen hebben een ideale kleur in gedachten. Hebben het in een blad gezien of op televisie. Maar in de bladen kan er met kleur gewerkt zijn en de sterren hebben urenlang iemand aan het hoofd zitten om het te perfectioneren. Niet gezegd dat het vanzelfsprekend is dat je de gewenste kleur zomaar over kunt nemen. Daar speelt de ondergrond natuurlijk ook een essentiële rol in. Soms is ontkleuren noodzakelijk en dan is de uitkomst van de kleur wel ongeveer vast te stellen, maar niet met zekerheid. Maar ook nog nooit gekleurd haar kan net iets anders uitpakken.
Dit wetende wordt er toch nog veel gemopperd door de vrouwen, want 56% is niet helemaal tevreden over de geverfde kleur. Van de 56% is een derde helemaal niet tevreden en is er opnieuw mee aan de slag gegaan, zelf of bij de kapper.
Volgende klant
Strikt genomen ben je allemaal een nummer bij de kapper. Jij klaar en de volgende neemt je stoel in. Dat neemt niet weg dat de gepassioneerde man of vrouw wel veel meer bezig is met het kapsel van degene die in de stoel zit. Hij / zij zal eerder meedenken, met alternatieven komen en vooral ook eerlijk zijn over je verwachtingen versus de realiteit.
Verwachting en realiteit
Er zijn wat zaken waar je rekening mee kunt houden om hetgeen je wilt te realiseren. Enkele tips:
- Neem een voorbeeld mee van hetgeen je wilt en bij voorkeur meerdere (waar nuanceverschillen in zitten). Zo kan de kapper met je meedenken en aangeven dat als iets niet kan, wat de alternatieven kunnen zijn etc.
- Probeer thuis eens zo’n programma op internet uit met je foto en het gewenste kapsel. Laat dit ook eens zien aan je omgeving en vraag eerlijk wat ze vinden.
- Luister bij de kapper naar wat hij/zij bij je verzoek te melden heeft en overleg goed.
- Als je weet dat je haar op zaken heel specifiek kan reageren, meldt dan ook aan de kapper. Hij/zij kan dan rekening houden met je haar en bijvoorbeeld andere producten gebruiken.
- Zoek wat referenties over de kapper waar je naar toe wilt gaan.
Tot slot
Haar is belangrijk, maar je hebt er zelf ook een rol in van duidelijk uitleggen wat je wil versus hetgeen de kapper te melden heeft. Neem er de tijd voor en laat je ook voor styling goed adiviseren.