InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Schurende bovenbenen: hoe te verhelpen?

Schurende bovenbenen: hoe te verhelpen?

Het is heerlijk weer, je doet je nieuwe jurkje aan en dan voel je het na een tijdje: je bovenburen schuren tegen elkaar. Niet erg voor eventjes, maar na een tijdje kunnen er hele pijnlijke plekken ontstaan. Je humeur wordt er dan ook niet beter van!

Bij wie komt het voor?

Misschien dat er van uit gegaan wordt dat dit probleem alleen voorkomt bij mensen die te zwaar zijn, maar dit is niet het geval. Het hangt ook af van de stand van je benen. De ene persoon heeft misschien meer x-vormige benen en heeft er daarom meer last van dan de ander. Natuurlijk helpt afvallen wel als je écht te zwaar bent (dit is ook véél beter voor je gezondheid en uiteindelijk voel je je ook een stuk zelfverzekerder in een jurkje!), maar in principe kan het iedereen overkomen. Daarnaast ligt het aan de temperatuur en aan de luchtvochtigheid. Hoe warmer en hoe vochtiger de lucht is, hoe meer last je van schurende plekken zult hebben.

Verschillende oplossingen

Veel mensen hebben last van dit probleem en er wordt dan ook veel op internet gespeculeerd over wat de beste oplossing is. Bij iedereen werkt het weer iets anders, dus het kan zijn dat je verschillende dingen moeten uitproberen voordat je gevonden hebt wat voor jou het beste werkt.

Speciale broekjes

Een veelgebruikte oplossing is het dragen van een fietsbroekje onder een rokje, maar er zijn ook webwinkels opgericht die speciale broekjes ontwikkeld hebben die wrijvings-ongemakken verhelpen. Zo bijvoorbeeld het bedrijf “Sarah’s Sweeties”. De Sweeties (de broekjes) zijn te verkrijgen in verschillende maten en bevatten allemaal een vrouwelijk en schattig patroon. Bij lingeriezaken als Hunkemöller kunnen dit soort lange broekjes ook worden gekocht, naar meestal worden deze broekjes eigenlijk gebruikt voor een ander doel (bijvoorbeeld corrigerend ondergoed). Boxershorts zijn helaas vaak te kort.

Een nadeel van het dragen van deze broekjes is dat het warm kan zijn. Daarom gebruiken sommige vrouwen een afgeknipte panty. Het nadeel hiervan is dat de panty's vaak oprollen. Het merk WildeBeast heeft een aantal rokjes in de collectie waar standaard een broekje in zit. Deze broekjes vallen niet op en zitten lekker.

Talkpoeder en vaseline

Talkpoeder en vaseline helpen bij de ene persoon wel, en bij de andere niet. Talkpoeder zorgt ervoor dat de huid, waar je benen tegen elkaar glijden, “droog” blijft. Vaseline zorgt er juist voor dat je benen makkelijker tegen elkaar glijden doordat je huid vet wordt. Het nadeel van deze twee producten is dat het effect maar van korte duur is. Vaseline trekt in en bij talkpoeder kan het zo zijn dat het gewoon té warm is en het je huid dus niet droog kan houden of dat de talkpoeder gaat korrelen waardoor juist extra wrijving ontstaat. Glijmiddel (ja, je leest het goed!) kan ook gebruikt worden. Dit trekt, in tegenstelling tot vaseline, niet in de huid en kan daarom de huid goed beschermen. Het nadeel hiervan is dat het glibberig aanvoelt.

Body Patch

Een Body Patch is een bi-elastische pleister (een ReSkin) die je op de zere plekken kunt plakken. Het werkt als een tweede huid, is pijnloos verwijderbaar en kan meermaals gebruikt worden. Ook kan de Body Patch gewassen worden, wat een groot voordeel is. Een ander voordeel is dat dit product speciaal ontworpen is om een geïrriteerde huid door wrijving tegen te gaan. Vandaar dat een Body Patch ademend en zweetdoorlatend is. Een Body Patch kost ongeveer 7 euro en is te koop in de webshop van ReSkin-XL.

Odorex Extra Dry

Odorex Extra Dry is een middel dat beschermt tegen overmatige transpiratie. Je huid blijft dus droog. Er bestaat een spray, een lotion, een depper en een crème. Ook hierbij geldt weer hetzelfde als bij vaseline en talkpoeder: bij de een werkt het perfect en bij de ander helemaal niet. Het nadeel van dit product is dat het soms kan prikken.

Vevina

Vevina is een crème die een beschermlaag op je huid legt, waardoor er geen wrijving meer plaatsvindt. De crème is waterresistent en zweet heeft geen invloed op de werking van Vevina. Ook dit middel is weer speciaal ontworpen tegen schurende benen en andere schuurplekken. In Italië bestaat hetzelfde middel, maar dan net wat vetter, waardoor het langer blijft zitten. Het heet “Labocaina” en is verkrijgbaar bij de apotheek. Tijdens de hitte bestaat de kans dat je veel moet smeren, maar tijdens een “gemiddelde” zomerdag is het prima te gebruiken.
© 2012 - 2017 Ilariiaaax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Panty’s, maillots en leggingsPanty’s, maillots en leggingsDoor de jaren heen heeft beenkleding haar charme niet verloren. Er zijn ook veel varianten beenkleding: panty’s, legging…
Mix & match en de verschillende soorten bikinibroekjesMix & match en de verschillende soorten bikinibroekjesJe hebt tegenwoordig heel veel keuze als het gaat om bikinibroekjes. Mix & match speelt daar op in, je kunt kiezen uit v…
Smeer je mooi met vaseline!Veel vrouwen definiëren vaseline als wondermiddel. Niet zo gek als we ons bedenken dat vaseline zoveel gunstige werkinge…
BBB: De benen, kledingadviesBBB: De benen, kledingadviesVoor veel vrouwen zijn de buik, de billen en de benen het probleemgebied van hun lichaam. Door waakzaam om te gaan met d…
Kleding dragen die bij je lichaamsvormen pastEr is een gezegde dat zegt: kleding maakt de man. Alhoewel men in andere landen juist zegt dat kleding de man niet maken…
Bronnen en referenties
  • http://www.vevina.net/
  • http://www.reskin-xl.nl/
  • http://www.sarahssweeties.nl/
  • http://www.perrysport.nl/wildebeast?gclid=CKDvnsjs5q0CFUaHDgodLBRiLA
  • http://www.extradry.nl/

Reageer op het artikel "Schurende bovenbenen: hoe te verhelpen?"

Reactie

Eef, 23-07-2015 22:41 #1
Sudocreme doet bij mij wonderen. Heelt snel na een dag al stuk minder pijnlijk, rood of dik.

Infoteur: Ilariiaaax
Gepubliceerd: 23-01-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!