InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijk mooi met Rozemarijn

Natuurlijk mooi met Rozemarijn

Natuurlijk mooi met Rozemarijn Rozemarijn is een kruid dat de spijsvertering en bloeddoorstroming bevordert. Daarnaast is het kruid stimulerend, opwekkend bij oververmoeidheid, versterkend voor de zenuwen en is ideaal om reuma of een andere huidaandoening aan te pakken omwille van zijn genezende eigenschappen. Hier geef ik je tips om etherische rozemarijnolie en aftreksels van rozemarijn in je beautyroutine te gebruiken.

Huid

Vermoeide benen/Slechte bloeddoorstroming

Om de bloeddoorstroming in je benen te verbeteren, meng je drie à vijf druppels etherische rozemarijnolie door een basisolie zoals amandelolie en masseer je daarmee je benen.

Stijve spieren

Stijve spieren geef je een oppepper door enkele druppels etherische oliën aan je badwater toe te voegen. Het recept:
  • drie druppels lavendelolie,
  • drie druppels kamilleolie,
  • twee druppels citroengrasolie,
  • twee druppels rozemarijnolie.
Let op: Rozemarijn werkt oppeppend, gebruik dit bad dus niet voor het slapengaan.

Je kan ook je pijnlijke spieren masseren met een mengsel van drie eetlepels notenolie en acht druppels rozemarijnolie.

Brandwonden en ontstekingen

Brandwonden en ontstekingen kan je behandelen met een kompres van lauwwarm water en vier druppels etherische rozemarijnolie.

Gezicht

Reinigend masker

  • Maak een extract door 75ml gekookt water op één eetlepel gedroogde rozemarijnblaadjes te gieten en het drie uur te laten trekken.
  • Meng anderhalve eetlepel van het rozemarijnextract met drie eetlepels porseleinaarde en twee theelepels glycerol.
  • Breng het mengsel aan op je gereinigde huid.
  • Laat twintig minuten inwerken.
  • Spoel af met lauwwarm water.

Oogverwennerij

Als je last hebt van vermoeide ogen verwen ze dan eens met een oogcompres.
  • Maak een aftreksel van twee eetlepels gedroogde rozemarijn.
  • Dep twee watjes in het aftreksel.
  • Laat de watjes een kwartiertje op de ogen liggen.

Haar

Droog haar

Om je droge haar te doen opleven, meng je enkele druppels etherische rozemarijnolie door je shampoo alvorens je haar te wassen.

Haaruitval en roos bestrijden

Rozemarijn doet je haar glanzen en gaat roos en haaruitval tegen. Om van deze eigenschappen te profiteren, voeg je een aftreksel van rozemarijn toe aan je shampoo.

Glans voor donker haar

Om je haar extra glans te geven, kan je een aftreksel van rozemarijn als laatste spoelwater gebruiken. Je kan je haar ook een masker van een paar minuten geven door een mengsel van gelijke delen appelazijn, cider en water gemengd met enkele druppels rozemarijnolie in je haar te masseren en te laten intrekken.

Hoofdhuidstimulatie

  • Meng drie druppels etherische rozemarijnolie met twee eetlepels amandel- of olijfolie.
  • Masseer het mengsel in je hoofdhuid.
  • Laat een kwartiertje inwerken.
  • Spoel uit met lauwwarm water.

Handen

Koude handen

Als je last hebt van slechte bloeddoorstroming in je handen, masseer ze dan dagelijks met een mengsel van drie druppels etherische rozemarijnoie en één eetlepel amandelolie.

Voeten

Gezwollen enkels

Gezwollen enkels kan je verzachten door vijf à zeven druppels etherische rozemarijnolie te mengen in een eetlepel St. Janskruidolie en daarmee de pijnlijke enkels in te masseren.

Waarschuwing: Gebruik rozemarijn niet bij zwangerschap, borstvoeding, hoge bloeddruk en epileptische aanvallen.
Gerelateerde artikelen
Kruidengeneeskunde: rozemarijnKruidengeneeskunde: rozemarijnRozemarijn is een kruid dat in de kruidengeneeskunde veelvuldig gebruikt wordt. Rozemarijn helpt namelijk bij het vermin…
Natuurlijk mooi met ArganolieArganolie staat bekend omwille van zijn anti-agingeigenschappen. Arganolie bevat Omega 9 (Oleine), Omega 6 Linolzuur, en…
The Oil Cleansing Method: je gezicht reinigen met olieThe Oil Cleansing Method: je gezicht reinigen met olieThe Oil Cleansing Method: oftewel, je gezicht reinigen met olie. Deze methode is bij veel mensen erg populair, omdat het…
Rozemarijn, een kruid waar je wakker van kan liggenEen van de fijnste geuren in de tuin komt van de rozemarijn. Als de wind door de rozemarijn waait of je gaat er met je h…
Kruiden: rozemarijnKruiden: rozemarijnRozemarijn is het symbool van hernieuwde kracht. Dat lijkt me een goede reden onmiddellijk een plant in je tuin te zette…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Areumlim, Pixabay
  • Schoonheid 360° - Rebecca de Kuijer & Saron Petronilia Natuurlijk mooi - Li Hillker

Reageer op het artikel "Natuurlijk mooi met Rozemarijn"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 07-01-2009
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!