InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Verantwoord bruin worden in de zon

Verantwoord bruin worden in de zon

Verantwoord bruin worden in de zon Veel mensen willen graag bruin worden in de zomer. Ze vinden het heerlijk om in de zon te liggen en vinden een bruine kleur mooi staan. Het kan echter gevaarlijk zijn om te veel in de zon te liggen en zo te verbranden. Natuurlijk is een beetje zon best goed voor je, maar je moet het niet overdrijven. Zorg er daarom voor dat je op een verantwoorde manier bruin wordt deze zomer. Goed insmeren met zonnebrandcrème dus en niet te lang blijven zonnen!

Scrubben

Het bruin worden begint al bij de voorbereiding. Scrub je huid een dag of enkele dagen voor je de zon in gaat. Hierdoor verwijder je de dode huidcellen. Je huid wordt hier glad en stralend van, maar ook word je sneller bruin. Bovendien blijft je bruine kleurtje lang zitten, omdat de nieuwe huidschilfers niet snel zullen worden vervangen. Zodra de huidschilfers weer loslaten, zal je bruine kleurtje namelijk verdwijnen. Omdat er na het scrubben geen oneffenheden meer op de huid zullen zijn, wordt je veel egaler bruin. Zorg er wel voor dat je niet dezelfde dag nog in de zon gaat. Een gescrubde huid is erg gevoelig en kan snel verbranden. Laat de huid eerst enkele dagen herstellen.

Insmeren

Zodra je in de zon ligt, is het belangrijk om je in te smeren. Sommige mensen zijn bang dat ze dan niet meer bruin worden, maar niets is minder waar. Als je je niet insmeert zal je snel verbranden. De verbrandde huid gaat dan schilferen en vervolgens ben je weer helemaal terug bij af. Bovendien veroudert je huid snel wanneer je hem niet goed insmeert. Probeer eens P10 of P20. Dit is een vloeibare olie met factor 10 of factor 20. Je smeert deze olie ís ochtends vroeg op en je hoeft je de rest van de dag niet meer in te smeren. Op deze manier ben je goed beschermd tegen de zon, maar zul je ook snel bruin worden.

Verbranden

Ben je al verbrand? Smeer de verbrandde delen dan in met een factor 50. Probeer de zon te vermijden en maak gebruik van de schaduw. Maar let op: zelfs in de schaduw kun je nog verbranden. Daarom is het insmeren (met een hoge factor) van groot belang. Wacht tot je huid volledig hersteld is en ga dan pas weer de zon in. Als je eerder weer gaat zonnen, zal het lang duren voor je huid weer een mooie bruine kleur heeft. Vergeet ook niet om je ís avonds (wanneer je niet meer de zon in gaat) in te smeren met aftersun. Dit heeft een verkoelende werking en helpt de huid te herstellen.

Zonnebril

Een zonnebril is niet alleen een leuk accessoire, het is ook nog eens een belangrijke bescherming tegen de zon. De huid rond de ogen is zeer gevoelig en kan snel verbranden. Bovendien krijg je gemakkelijk rimpels doordat je steeds met je ogen moet knijpen door het felle licht. Neem een zonnebril met een UV-filter. Dit UV-filter beschermt je ogen tegen de zon. De goedkope (nep)merkzonnebrillen die ze in het buitenland verkopen lijken misschien leuk, maar zijn hartstikke gevaarlijk. Ze hebben geen UV-filter en hebben dus ook geen beschermende werking. Doordat de glazen donker zijn, worden je pupillen groter waardoor je ogen meer licht opvangen. Hierdoor krijgen ze veel schadelijke zonnestralen binnen. Zorg dus altijd voor een zonnebril waarvan je zeker weet dat hij goede bescherming biedt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verantwoord bruin worden in de zon"

Infoteur: Mk92
Laatste update: 15-11-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!