InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De haarkleur opfrissen met behulp van natuurlijke middelen

De haarkleur opfrissen met behulp van natuurlijke middelen

De haarkleur opfrissen met behulp van natuurlijke middelen Om de haarkleur op te frissen kan je gebruik maken van eigen gemaakte kruidenaftreksels. Ook glanst het haar meer bij het gebruik van de juiste natuurlijke middeltjes. Er zijn ook haarverzorgingsproducten met natuurlijke ingrediënten verkrijgbaar om de haarkleur te intensiveren of meer glans te geven.

Kruidenaftreksels om de haarkleur op te frissen

  • Zwart haar kan worden behandeld met een aftreksel van walnoten. Dit verdiept de zwarte kleur en geeft glans.
  • Donkerbruin haar kan worden behandeld met een aftreksel van walnoten, of notenblad shampoo. Het verdiept de kleur en geeft een mooie glans. Zoals vaak het geval is bij het gebruik van natuurlijke middelen, moet het wel gedurende langere tijd worden toegepast om het effect ervan ten volle te benutten. Ook kan donkerbruin haar worden behandeld met salie, dit maakt de kleur donkerder en voller. Het gaat tevens het verbleken van de haarkleur tegen.
  • Rood of kastanjebruin haar heeft baat bij een afkooksel van rabarber. Dit geeft aan het haar een rijke, volle gloed, een mooie glans en benadrukt de roodachtige tinten.
  • Bij blond haar kan gebruik worden gemaakt van kamille of citroen, vanwege de oplichtende werking. Er kan eventueel wat citroen op het haar worden aangebracht alvorens in de zon te gaan zitten. Dit zorgt voor een oplichtende werking. Er kunnen ook alleen enkele plukken haar worden behandeld, zodat het effect van highlights ontstaat. Niet te vaak citroen op het haar aanbrengen, omdat dit een uitdrogende werking heeft. Eventueel kan bij blond haar dat een gele gloed heeft ook zilvershampoo worden gebruikt om deze gele kleur te neutraliseren. Ook lichtbruin haar heeft baat bij kamille of citroen.
  • Bij grijs haar kan een aftreksel van brandnetel worden gebruikt. Wanneer het grijze haar een gele gloed heeft kan men zilvershampoo gebruiken om dit tegen te gaan. Korenbloemshampoo wordt gebruikt om grijs haar een blauwe gloed te geven.

Universele spoelingen voor wat extra glans

Azijn toevoegen aan het laatste spoelwater is bij uitstek geschikt om het haar meer glans te geven. Ook Appelazijn is een goed alternatief. Wat appelazijn vermengen met water en even in laten trekken na het haar wassen. Dit werkt ook bij vet haar en tegen roosvorming. Een zure spoeling zorgt ervoor dat de haarschubben zich sluiten, daardoor wordt het haaroppervlak gladder en dus glanzender.

Hoe maak je een kruidenaftreksel?

Giet een liter water op 25 g gedroogde kruiden. Laat dit mengsel minimaal een half uur staan totdat het goed getrokken is. Deze tijd kan verschillen en is afhankelijk van het soort kruiden dat er is gebruikt. Zeef daarna het mengsel. Dit aftreksel kan enkele dagen in de koelkast worden bewaard. Voor een extra sterk aftreksel kan de hoeveelheid kruiden worden vermeerderd, tot een maximum van 50 g per liter water.

Hoe maak je een afkooksel?

Breng 25 g kruiden, zaden of bast met een liter water aan de kook. Laat dit ongeveer 15-20 minuten op laag vuur sudderen. Daarna af laten koelen en zeven. Ook dit mengsel kan enkele dagen in de koelkast worden bewaard. Voor een extra sterk afkooksel mag de hoeveelheid kruiden, zaden of bast worden vermeerderd, tot een maximum van 50 g per liter water.

Kruiden dienen bij voorkeur bewaard te worden in glazen potten die met een deksel kunnen worden afgesloten. Zet de kruiden op een droge, koele en donkere plaats.

Henna

Een natuurlijke haarverf is henna. Er zijn verschillende soorten verkrijgbaar, zoals natuurlijke en samengestelde henna. De samengestelde henna kan problemen geven bij het permanenten of blonderen van het haar, doordat de minerale zouten een chemische reactie aan kunnen gaan. Daardoor kunnen er beschadigingen optreden of kleurafwijkingen en verkleuringen.

Deze informatie heb ik geleerd tijdens de cursus haarverzorging.
Gerelateerde artikelen
Rood is dé kleur voor je haar deze herfst!Rood is dé kleur voor je haar deze herfst!De herfst is in het land. Koud? Grillig? Grijs? Niets van! Dit seizoen zorg jij voor de warmte en zon in huis. Rood is d…
Haarkleur die bij je huidskleur pastHaarkleur die bij je huidskleur pastGa je je haar verven? Kies dan niet zomaar een kleur die je leuk vindt. Niet iedere haarkleur past bij je huidskleur. Be…
Vele manieren om je haar te vervenVele manieren om je haar te vervenJe haar verven kan je uiterlijk behoorlijk veranderen. De blijvende verfbehandelingen kun je het beste bij de kapper lat…
Blond haar bij een getinte of donkere huidHet is leuk om je kapsel van tijd tot tijd te veranderen. Een knipbeurt is daar geschikt voor, maar soms willen vrouwen…
Welke haarkleur past bij mij?Welke haarkleur past bij mij?De kleur van je haren kan je gezicht en je uiterlijk doen opleven. Wanneer je toe bent aan een nieuwe haarkleur, is het…

Reageer op het artikel "De haarkleur opfrissen met behulp van natuurlijke middelen"

Infoteur: Ymannee
Laatste update: 01-08-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!