InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met kauwgom werkt niet

Afvallen met kauwgom werkt niet

Afvallen met kauwgom werkt niet Kilo's afvallen door het kauwen van een kauwgom. Volgens sommige het enige juiste middel om slanker te worden. Heel wat mensen hebben deze methode uitgeprobeerd. Want wie wil er nu niet slank en strak zijn? Vooral mensen met overgewicht hebben vaak al alles geprobeerd. In hoeverre werkt het afvallen met behulp van kauwgom?

Suikervrije kauwgom

Al jaren wordt het goed verkocht: suikervrije kauwgom. Volgens sommigen het enige middel om blijvend af te slanken. Vooral vrouwen geven deze methode aan elkaar door: van suikervrije kauwgom val je af. Suikervrije kauwgom wordt gezoet met een zoetstof zoals sorbitol of xylitol. Kauwgom met suiker is nog vrij weinig te koop: alleen de zogenaamde kinderkauwgom (bubbelgom, kauwgomballen) bevat suiker. De suikervrije kauwgom wordt gebruikt om af te vallen.

Het idee achter het afvallen met kauwgom

Het kauwen van kauwgom bij het afvallen wordt op verschillende manieren gebruikt. Ten eerste zijn er de mensen die het hongergevoel willen onderdrukken door op kauwgom te kauwen. Er wordt getracht een maaltijd uit te stellen of om niet naar snacks, zoutjes of snoep te grijpen. Wie kauwgom in zijn mond heeft, zal geen andere dingen in zijn mond stoppen. Want kauwgom slik je niet door. Daarnaast wordt er gedacht dat met behulp van kauwgom het lichaam voor de gek wordt gehouden. Door te kauwen, zou het lichaam denken dat het voedsel binnen krijgt terwijl er niks wordt doorgeslikt.

Van kauwgom krijg je meer honger

Het tegendeel is echter waar. Van kauwgom krijg je juist meer trek. Mensen die veel op kauwgom kauwen eten weliswaar minder vaak, maar eten wel grotere porties. Uiteindelijk krijgt de kauwgomgebruiker meer calorieën binnen dan mensen die geen kauwgom gebruiken. Van het uitstellen van maaltijden krijg je ook meer honger. Waardoor er veel meer gegeten wordt.

Calorieën verbranden met kauwen

Toch heeft het kauwen van kauwgom ook wel een voordeel: je verbrandt er calorieën mee. Gemiddeld 11 calorieën per uur. Dan moeten er wel flinke kauwbewegingen gemaakt worden. Wie dagelijks 10 uur lang op kauwgom kauwt, verbrandt dus ruim 110 calorieën per dag extra. Veel is het niet en je moet er dagelijks wel erg veel voor kauwen, maar alle beetjes helpen zou je zo denken. Makkelijker is om dagelijks 110 calorieën minder te eten. Dat scheelt weer vermoeide en pijnlijke kaken.

Let op met zoetstoffen

Suikervrije kauwgom is gezoet met zoetstoffen. Van de ene kant heeft dit een nuttig effect: de zoetstoffen geven een nare smaak aan ander voedsel. Mensen die kauwgom kauwen, vinden het voedsel dat ze daarna eten niet aantrekkelijk en zullen daardoor bijna niks ervan willen eten. De nare smaak is echter weer snel verdwenen en honger kan je nou eenmaal niet negeren. De zoetstoffen in de suikervrije kauwgom zorgen ook nog voor een ander effect: het werkt laxerend. Vooral de zoetstof sorbitol staat hier bekend om. Ook xylitol kent dit effect. Daarnaast zorgen de zoetstoffen bij afbraak in de darmen voor productie van gassen, met winderigheid als gevolg.

Xylitol in kauwgom kent overigens ook een positieve werking: het is door een bacterie die verantwoordelijk is voor tandbederf niet af te breken, waardoor de bacterie sterft. Daarnaast bevordert het kauwen van kauwgom, met welke zoetstof dan ook, de aanmaak van speeksel. Speeksel heeft een gunstig effect op tanden en kiezen. Het is niet aan te raden om kauwgom te gebruiken die suiker bevatten. Naast een grotere hoeveelheid calorieën die ze bevatten, zorgen de suikers voor tandbederf (cariës). Bovendien werken kauwgoms met suiker eerder verslavend. Suiker zorgt ervoor dat de hersenen dopamine aanmaakt, een stof waar we ons gelukkig door voelen. Het lichaam zal al snel vragen om meer dopamine en dus meer suiker.

Een dan nog ter vergelijking het aantal calorieën dat kauwgom bevat:
  • Suikervrije kauwgom bevat 0 kcal per 100 game
  • Suikerhoudende kauwgom bevat 295 kcal per 100 gram (afhankelijk van het merk)

Enkele tips

Wie kauwgom wil gaan gebruiken, kiest daarom beter voor suikervrije kauwgom. Eet hier niet teveel van: de zoetstoffen werken laxerend en veroorzaken winderigheid en darmkrampen. Kauwgom werkt niet om af te vallen, gebruik het dan ook niet specifiek als afvalmiddel. Minder eten en meer bewegen heeft een veel gunstiger effect. Let op met het kauwen van kauwgom in het openbaar of op werk/school. Niet iedereen vind het even prettig om in een open mond te moeten kijken of de geluiden aan te horen. Vaak wordt het kauwen van kauwgom ook als asociaal gezien: het komt brutaal over. Vooral in de zakelijk wereld is het kauwen not-done. Daarnaast valt het vaak ook extra op: kauwbewegingen trekken de aandacht van anderen. De vergelijking met een herkauwende koe wordt soms snel gemaakt. Wil je veel kauwgom kauwen, doe dit dan in je vrije tijd of zo onopgemerkt in het openbaar. Spuug geen kauwgom uit op straat: dit is zeer moeilijk te verwijderen en geeft lelijke plekken in het openbaar. Bovendien hebben anderen hier last van wanneer het onder de schoen blijft plakken of aan het pootje van een hond.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Xylitol

Reageer op het artikel "Afvallen met kauwgom werkt niet"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 31-03-2013
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!