InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Gezond ontbijt: recepten

Gezond ontbijt: recepten

Gezond ontbijt: recepten Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Daarom is het zeer belangrijk dat je het ontbijt nooit over slaat en de goede voedingsstoffen binnen krijgt. De eerste maaltijd van de dag zorgt er voor dat je stofwisseling beter op gang komt. Hoe later je eet, hoe later je stofwisseling dus goed zijn werk gaat doen. Dat is niet handig wanneer je probeert af te vallen.

Havermoutpap met banaan

Havermout is erg gezond. Het bevat veel vezels, vitamine B1, fosfor en magnesium. Vezels geven je een voldaan gevoel, hierdoor zal je minder tussendoor gaan snoepen. Ook zijn zij essentieel voor een goede stoelgang.

Ingrediënten

  • 250 ml halfvolle melk
  • 20 gram havermout
  • snufje kaneel
  • ½ banaan
  • zout

Bereiding

Breng de melk in een pan aan de kook en strooi er de havermout bij. Voeg een klein beetje zout aan het mengsel toe. Breng het roerend aan de kook. Snijd de banaan in stukjes en doe dit ook in de pan. Zet het vuur laag en laat het dan in ongeveer 10 minuten dik worden. Roer af en toe zachtjes door de pap. Voeg er kaneel naar smaak toe. Wacht 5 minuten met het eten.

Aardbeien smoothie

Smoothies zijn lekker, gezond en erg makkelijk klaar te maken. Het enige wat je nodig hebt is een blender.

Ingrediënten

  • 1 (koffie)kop vanille yoghurt
  • 1 (koffie)kop aardbeien
  • 1 theelepel honing

Bereiding

Maak de aardbeien schoon. Verwijder het kroontje. Halveer de aardbeien. Voeg alles samen in de blender en blend tot alles fijn is.

Green coco smoothie

Naast fruit, kun je ook heel goed groente aan je smoothie toevoegen.

Ingrediënten

½ kop kokosmelk
½ kop Griekse yoghurt
1 kop bladspinazie
1 banaan
1 groene appel
2 theelepels geraspte kokos
1 kop ijsklontjes

Bereiding

Schil de appel. Snijd de banaan en appel in stukken. Voeg met de overige ingrediënten in de blender. Meng tot je een gladde structuur hebt.

Healthy omelet

Nog wat groente over? Gooi het door een omelet! Je begint de dag meteen stevig.

Ingrediënten

  • 2 eieren
  • 1 el magere spekjes
  • 1 tomaat
  • 1 kleine ui
  • een handje champignons
  • een handje rucola
  • paar blaadjes verse basilicum
  • 2 sneetjes volkorenbrood
  • zout
  • peper
  • cayenne peper

Bereiding

Bak de spekjes in een pan, zonder boter of olie. Snijd de champignons, ui en tomaat in stukjes. Voeg de ui en champignons toe aan de gebakken spekjes en bak deze even mee. Doe dan de eieren met de tomaat in de pan. Bestrooi met zout, peper en een snufje cayenne peper. Leg de basilicumblaadjes er boven op. Doe de deksel op de pan en laat het in ongeveer 10 minuten gaar worden. Schuif de omelet op een bord. Leg de sneetjes brood even in de pan. Bak deze kort. Zet het vuur uit. Leg de omelet op het brood en bestrooi deze met rucola.
Tip: de spekjes zijn eventueel weg te laten en kunnen vervangen worden voor een eetlepel geraspte kaas.

Pittige komkommer sandwich

Simpel, makkelijk en lekker!

Ingrediënten

  • 6 plakjes komkommer
  • 2 sneetjes volkorenbrood
  • roomkaas
  • 1 blaadje sla
  • 1 tomaat
  • 5 plakjes jalapeno pepers
  • 1 tl olijfolie

Bereiding

Besmeer beide sneetjes brood met een laagje roomkaas. Beleg één sneetje met de komkommer, tomaat, sla en jalapeno pepers. Besprenkel met de olijfolie. Leg de andere boterham op de belegde boterham en klaar!
Tip: als je niet van pittig houdt, kun je de jalapeno weglaten. Je kunt er dan bijvoorbeeld rode ui aan toevoegen.

Andere mogelijkheden

Naast deze recepten, is een bak magere yoghurt met vers fruit ook een aanrader. 2 plakjes volkoren knäckebröd met Slankie smeerkaas of kipfilet is ook erg voedzaam.

Lees verder

© 2014 - 2019 Xurya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezond ontbijtenGezond ontbijtenHet ontbijt is het belangrijkste eetmoment van de dag. Het geeft energie en zet je stofwisseling in werking. Je bent in…
Gezond ontbijten: 5 receptenGezond ontbijten: 5 receptenEen gezond ontbijt is heel belangrijk om je dag goed te beginnen. Wanneer je je ontbijt overslaat zul je de nodige voedi…
Succesvol afvallen met lekkere smoothiesSuccesvol afvallen met lekkere smoothiesSnel en eenvoudig afvallen, terwijl je nog steeds mag genieten van de heerlijkste drankjes, wie wil dat nou niet? Succes…
Groene spinazie smoothieGroene spinazie smoothieEr zijn talloze recepten voor overheerlijke smoothies, maar heb jij de spinazie smoothie al geprobeerd? Alle ingrediënte…
Gezond ontbijt (tips)Gezond ontbijt (tips)Er wordt vaak gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Maar wat is nu een gezond ontbijt? Een gez…

Reageer op het artikel "Gezond ontbijt: recepten"

Infoteur: Xurya
Laatste update: 08-01-2014
Subrubriek: Dieet
Special: Gezond leven
Medische informatie…
Schrijf mee!