Personal trainer voor optimaal resultaat

Personal trainer voor optimaal resultaat Trainen in een sportschool zal in de meeste gevallen geen problemen opleveren omdat velen elkaar wel een beetje in de gaten houden en er meestal toch wel deskundig toezicht is. Maar wie niet lukraak zo maar op een toestel af wil gaan zal er goed aan doen begeleiding te zoeken. Dat kan tegenwoordig door een zogenaamde personal trainer. Een personal trainer bepaalt samen met de klant de doelen waarnaar gestreefd gaat worden en stelt een programma van bewegen op.

Overgewaaid uit Amerika

In Amerika worden soms honderden dollars per uur betaald voor zo’n trainer. Zo gek zal het in Nederland niet gauw worden maar we gaan wel lichtelijk achter die Amerikaanse trend aan. Zeker in aanmerking genomen dat mensen steeds meer onder druk leven en daardoor sportontspanning zoeken. Sportschoolhouders vinden het ook heel gewoon als je per jaar een behoorlijk bedrag aan je eigen lichaam besteedt.

Optimaal resultaat onder leiding van personal trainer

Een personal trainer moet ervoor zorgen dat iemand zo effectief mogelijk traint. Vooral bij het trainen op sportscholen is het mogelijk om over een personal trainer te beschikken. Met een goede personal trainer kunnen bij een serieuze training 2000 calorieën verbranden. Met trainen op eigen manier kan het gebeuren dat nog geen 300 calorieën worden verbrand. Maar calorieën verbanden is nog niet hetzelfde als verantwoord trainen. Zowel het begeleiden van gewone sportschoolklanten als van een topsporter vergt van de personal trainer voldoende kennis.

De financiële kant van het trainen

Uiteraard kost werken met een personal trainer geld. Soms zelfs veel geld. Maar als je enkele weken met een personal trainer bezig bent geweest kan het zijn dat je later op eigen houtje ook goed en effectief kunt trainen. Dan blijft het wel een zaak om op eigen kracht gemotiveerd te blijven.

Geen beschermde titel wel kennis fysiotherapie en medisch

Het vinden van een deskundige personal trainer is niet zo makkelijk en hangt vaak van vertrouwen af. Personal trainer is geen beschermde titel. Iedereen kan zich zo noemen. Bij het zoeken zijn een kritische houding en vragen stellen belangrijk. Een personal trainer moet ook kennis hebben van bepaalde blessures en aandoeningen. Een achtergrond als sportfysiotherapeut zou goed zijn evenals medische kennis. Maar ook na de informatie zal de praktijk nog moeten uitwijzen of de gewenste doelen worden bereikt. En sowieso is een proefles afspreken een goed idee.

Samenwerking met andere deskundigen

Een personal trainer komt niet alleen in actie bij mensen met gezondheidsklachten. Hij wordt juist heel vaak ingeschakeld bij gezonde mensen die op een goede manier aan hun conditie willen werken. Voor mensen met problemen worden die uiteraard eerst goed bekeken om het trainingsprogramma aan te passen. Vaak wordt dan samengewerkt met diabetesdeskundigen, fysiotherapeuten en huisartsen om geen risico´s te nemen wat de gezondheid betreft.

Werkwijze van personal trainer

Tijdens een intakegesprek wordt nagegaan hoe het staat met de gezondheid en wat de verwachtingen zijn van de klant. Daarna worden samen de doelen bepaald waarbij haalbaarheid voorop staat omdat iemand die jarenlang weinig aan de conditie heeft gedaan niet op korte termijn tot grote prestaties kan komen. Ook wordt een uitgebreide test afgenomen om conditie, kracht, lenigheid, spiermassa, vetpercentage en zuurstofopname te meten. Tenslotte wordt op zoek gegaan naar een programma van bewegen wat bij de klant past en hem aanspreekt. Een gevarieerd aanbod aan bewegingsvormen zal het trainen leuk kunnen houden wat de motivatie ten goede komt.

Stok achter de deur

Een van de grote voordelen van een personal trainer is dat hij dienst kan doen als een stok achter de deur. Waar anderen het laten afweten gaat iemand onder leiding van een trainer altijd door omdat de trainer blijft motiveren en blijft herinneren aan de gestelde doelen. Weliswaar vriendelijk maar onvermurwbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Teamsmashgame, Pixabay
  • Vanschaikpersonaltraining.nl
  • Tomlaurenssen.nl
  • Personal-trainer.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Personal trainer voor optimaal resultaat"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 03-04-2016
Subrubriek: Dieet
Special: Conditie
Medische informatie…
Schrijf mee!