InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rugklachten behandelen met krachttraining

Rugklachten behandelen met krachttraining

Rugklachten behandelen met krachttraining Rugpijn: wie heeft er tegenwoordig niet last van? We leven in een zittende maatschappij, waardoor ons lichaam gemiddeld te weinig beweging krijgt en lichamelijke klachten op de loer liggen. Veel mensen zijn dan ook onder behandeling bij fysiotherapeut, waar ze gemasseerd worden en oefeningen meekrijgen. Rugklachten kunnen echter ook goed behandeld worden met krachttraining. Welke krachttraining is verstandig om je rug veilig te behandelen?

Krachttraining bij rugklachten

Als je veel last hebt van rugpijn, is het een eng idee: je rug belasten met krachttraining. Waarschijnlijk heb je pijn en heb je het gevoel dat je rug juist rust nodig heeft. Het is echter goed mogelijk dat gerichte krachttraining onder begeleiding je rugklachten kan verminderen of zelfs voorkomen.

Als krachttraining in de juiste mate en op de juiste manier wordt toegepast, kun je namelijk een spierkorset opbouwen om je rug te versterken. Hiermee kunnen klachten worden voorkomen. Bovendien voorkom je zo dat andere spieren gaan compenseren en op de verkeerde manier gebruikt worden.

Rugklachten behandelen met OriGENE

Veel rugklachten kunnen effectief behandeld worden met OriGENE. Met behulp van een trainingstoestel en onder begeleiding van een fysiotherapeut worden lage rugspieren versterkt die we normaal gesproken niet trainen. Het gaat hierbij om de strekspieren die bij rennen en springen worden gebruikt, activiteiten die de mens nauwelijks nog doet omdat we rechtop lopen en veel zitten. Door het versterken en versoepelen van deze spieren wordt de wervelkolom versterkt en kunnen klachten verminderen en worden voorkomen.

Tijdens de behandeling doe je oefeningen in een trainingstoestel, waarbij je lichaam zo gefixeerd wordt dat je niet kunt compenseren en de kans op overbelasting klein is. Het is dus een veilige manier van krachttraining. Bovendien kan het toestel volledig op de cliënt worden ingesteld en volg je een persoonlijk trainingsschema.

Behandeling met OriGENE kan bij fysiotherapeuten door het hele land. Behandelaren die OriGENE aanbieden zijn specifiek opgeleid om de behandeling te kunnen uitvoeren en krijgen regelmatig nascholing.

Behandelingen met OriGENE vallen onder fysiotherapie en worden door veel zorgverzekeraars vergoed vanuit de aanvullende verzekering.

Personal training

Het is ook mogelijk om je rug in de sportschool te trainen onder begeleiding van een personal trainer. Onderzoek echter goed of de personal trainer geschoold is om met rugklachten om te gaan, zodat de klachten niet verergeren. Belangrijk is dat de oefeningen op jouw rug en klachtenpatroon worden afgestemd, zodat je spieren niet overbelast raken, maar juist versterkt worden.

Het voordeel van een personal trainer is dat je persoonlijk getraind wordt en er continu gekeken wordt of je de oefeningen goed uitvoert. Bovendien kun je in de vertrouwde omgeving van de sportschool aan de slag en ook nog aan je algehele conditie werken. Een nadeel is dat de trainingssessies meestal niet door zorgverzekeringen worden vergoed.

Bewegingsarmoede voorkomen

Rugklachten worden vaak veroorzaakt door bewegingsarmoede. Veel mensen zitten dagelijks uren achter de computer, vanwege hun werk of als hobby, en zitten daardoor langdurig in een onnatuurlijke houding. Veel klachten kunnen voorkomen worden door voldoende te bewegen, niet alleen door krachttraining, maar ook door te wandelen, fietsen en rek- en strekoefeningen.

Waarschuwing

Ga als je rugpijn hebt niet op eigen houtje aan de slag met krachttraining, maar zorg voor begeleiding of behandeling door een specialist. Een eerste stap is dan een bezoek aan de huisarts.
© 2017 Mvdas, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pijn in de rug oplossen: evenwicht tussen rusten en bewegenPijn in de rug oplossen: evenwicht tussen rusten en bewegenRugpijn en rugklachten komen voor bij een groot deel van de bevolking en kunnen meerdere oorzaken hebben zoals hernia, i…
Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?Een op de drie mensen heeft elk jaar wel eens last van een vervelende rugpijn. De rug is het lichaamsdeel dat ons de mee…
Rugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn is een vervelende aandoening waar ongeveer 80% van alle Nederlanders regelmatig last van heeft. Gelukkig zijn er…
Pijn in de onderrugPijn in de onderrugPijn in de onderrug wordt ook wel lage rugpijn genoemd. Om hier van af te komen zijn een aantal oplossingen, fysiotherap…
Bronnen en referenties
  • http://www.lagerugklachten.nl/de-behandeling/de-origene-methode
  • https://www.salusi.nl/krachttraining-de-beste-remedie-tegen-rugpijn/

Reageer op het artikel "Rugklachten behandelen met krachttraining"

Infoteur: Mvdas
Gepubliceerd: 29-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!