InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Chocolade niet kunnen laten en toch afvallen

Chocolade niet kunnen laten en toch afvallen

Chocolade niet kunnen laten en toch afvallen Chocolade eten en afvallen, dat gaat toch niet samen? Toch kan je afvallen, ook als je chocolade eet. Veel mensen eten regelmatig en graag chocolade. Ze zouden graag wat slanker willen zijn, maar willen in geen geval hun chocolade daarvoor laten staan.

Algemene informatie over chocolade

De oorsprong van chocolade gaat terug tot de Azteken in Mexico en de Maya's in Centraal Amerika. Die maakten van cacaobonen ongezoete cacao om te drinken. De Spanjaarden brachten het procedé al in 1500 mee naar Europa.

Ingrediënten van chocolade

In Europa werd aan de bittere pure cacao honing en rietsuiker toegevoegd en zo begon de zegetocht. De chocolade van tegenwoordig bestaat uit cacaomassa in poedervorm, cacaoboter, melkpoeder, water en suiker. Daaraan kunnen nog extra smaken worden toegevoegd zoals vanille en plantaardige vetten.

Witte chocolade vs. pure chocolade

Witte chocolade bevat weinig of geen cacaomassa, terwijl pure chocolade geen melkpoeder bevat. Pure chocolade smaakt bitter. Het bevat een hoger gehalte aan cacao en minder suiker. Van pure chocolade kan je grotere hoeveelheden snoepen dan van andere soorten. Zo krijg je met 45g pure chocolade 200 calorieën binnen, terwijl dezelfde hoeveelheid calorieën al in 35g melkchocolade zit.

Bij menigeen was witte chocolade ooit de favoriete chocolade, terwijl dat later pure chocolade werd. Vaak stuit dat op onbegrip en krijg je te horen dat die niet smaakt! Maar doorgaans werd pure chocolade de lievelingschocolade nadat mensen hun eetgedrag hadden aangepast en ze daarna minder plezier beleefden aan zoete chocolade.

Voor wie chocolade niet kan laten

Onderstaand een aantal tips die aangeven dat je tijdens een lijnperiode en ook in de tijd daarna het gebruik van chocolade niet hoeft af te zweren, maar wel beperken kunt. Want eerlijk is eerlijk, te veel chocolade eten, ondersteunt gewichtsverlies op lange termijn niet.

  • als je, gespreid over de hele dag, alleen maar ongezoete drankjes drinkt, vergaat op den duur de zin in zoete chocolade. Drink water, ongezoete fruit- en kruidenthee of een kopje gewone thee. Voeg daar dan in plaats van suiker een scheutje melk aan toe;
  • wanneer heb je zin in chocolade? Wellicht het meest als je angst, frustratie, verdriet of stress ervaart? Als je in een dergelijke situatie naar chocolade grijpt, deel dan de portie die je normaliter neemt. Eet die helft onmiddellijk op en laat de andere helft over tot een moment dat je gemoedstoestand weer normaal is en geniet er dan bewust van;
  • koop kleinere chocoladetabletten en heb er niet te veel van in voorraad. Wat er niet is, kan je niet eten. Stel je tot doel niet meer dan 1 à 2 kleine repen per week te eten;
  • kies chocolade van goede, hoogwaardige kwaliteit, die qua prijs doorgaans wel wat duurder is dan normale chocolade. Op die manier is je waardering daarvoor ook een andere, ga je er zuiniger mee om en eet dienovereenkomstig ook minder ervan;
  • maak je stukje chocolade tot een soort “highlight” (hoogtepunt) in je dagindeling. Kijk er naar uit en geniet er dan heel bewust en in alle rust van, liefst op je eigen favoriete plek.

Chocolade is goed voor de gezondheid

  • talloze onderzoeken hebben aangetoond dat pure chocolade met een cacaogehalte van meer dan 70% de bloedcirculatie kan verbeteren en de kransslagaders verwijdt;
  • en door de dagelijkse consumptie van kleine hoeveelheden pure chocolade kan je niet alleen beter je gewicht onder controle houden, maar kan ook het risico op een hartaanval of beroerte met wel 40% worden verminderd;
  • pure chocolade bevat door zijn hoge cacaogehalte veel anti-oxidanten, die hetzelfde gunstige effect op het lichaam hebben als de matige consumptie van koffie, thee en rode wijn. Het effect van die anti-oxidanten gaat echter verloren als men zuivelproducten ermee combineert.

Hoewel regelmatige consumptie van chocolade dus een positieve uitwerking op de gezondheid heeft, moet niet worden vergeten dat chocolade ook veel vetten en suiker bevat. Laat het dus bij 1 à 2 stukjes per dag. En zijn het er op enig moment tóch meer geworden dan enkele stukjes, probeer dat dan met iets meer beweging te compenseren.

Lees verder

© 2014 - 2019 Ter-info, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel calorieën zitten er in chocolade paaseitjes?Hoeveel calorieën zitten er in chocolade paaseitjes?Ieder jaar zijn er vanaf februari chocolade paaseitjes verkrijgbaar in de winkel. Deze chocolade eieren zijn verkrijgbaa…
Dieet en chocolade, chocolade stimuleert het afvallenDieet en chocolade, chocolade stimuleert het afvallenVeel mensen houden zich bezig met hun figuur en gewicht. Vooral veel vrouwen vinden het belangrijk om aan gewichtsbeheer…
Het populairste nagerecht: chocolademousseHet populairste nagerecht: chocolademousseHet volgende recept heb ik al meerdere keren gemaakt en het is nog nooit mislukt geweest. Chocolademousse maak je best m…
Drie recepten voor chocoladedrankenEen lekkere traktatie voor een koude winteravond of na een lekkere maaltijd. Geniet van je zelfgemaakte: chocolade-eierp…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Annca, Pixabay

Reageer op het artikel "Chocolade niet kunnen laten en toch afvallen"

Infoteur: Ter-info
Gepubliceerd: 26-07-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!