InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Reinig je lichaam met een druivenkuur

Reinig je lichaam met een druivenkuur

Reinig je lichaam met een druivenkuur Al eeuwenlang gebruikt men druiven en druivenpitten om allerlei kwaaltjes en ziektes te voorkomen en te genezen. Een speciale druivenkuur zou het lichaam reinigen en voorzien van broodnodige vitaminen, mineralen en stoffen. In 1921 werd de druivenkuur opnieuw 'uitgevonden' door Johanna Brandt, die daarmee maagkanker succesvol te lijf ging.

Druiven en het verleden

De druif (Vitis vinifera) staat al eeuwenlang bekend als een middel in de strijd tegen allerlei kwaaltjes. De Oude Grieken en Romeinen gebruikten de druif en de daarvan afkomstige drank regelmatig als geneesmiddel. Een bekende professor in de geneeskunde schreef in de achttiende eeuw over de geneeskrachtige werking van druiven en in 1921 hield een zekere Johanna Brandt (Zuid-Afrika) zich aan een streng vastendieet van druiven om haar ziekte te bestrijden. Anno 2014 wordt steeds meer duidelijk over de werking van bepaalde stoffen in fruit maar ook in groente. De noodzaak van het eten van voldoende groente en fruit wordt daarom steeds meer ingezien en verkondigd.

Wat zit er in een druif?

Hoewel druiven in Nederland behoorlijk populair zijn, worden ze vooral pitloos gegeten. En dat is jammer, want de pit van een druif bevat anti-oxidanten (stoffen OPC) die een aantal gezondheidsklachten tegengaan. Druiven kon je vroeger vrijwel alleen verkrijgen met pit, maar tegenwoordig is er veel vraag naar pitloze druiven waardoor er is doorgekweekt. Overigens zijn de druiven die in de supermarkt te krijgen zijn ook abnormaal groot. Een 'normale' druif is vrij klein en heeft dus een pit. Maar ook zonder pit is de fruitsoort gezond. Zo zitten de vitaminen A, B en C in de druif en zijn er hoge concentraties minerale zouten als fosfor, calcium en ijzer in aanwezig. De schil van de druif bevat net als de pit anti-oxidanten. Hoewel een druif niet eens zoveel vitamine C bevat, slechts een kleine hoeveelheid, bevat het wel tanines, flavonoïden en polyfenolen die het lichaam beschermen.

De werking van druiven

In de achttiende eeuw werden druiven aangeraden om het bloed te zuiveren, constipatie tegen te gaan, om depressie en zwaarmoedigheid te bestrijden en werd het gebruikt bij huidziekten. Druiven hebben een laxerende werking. Wie gedurende een bepaalde tijd veel druiven eet, kan de darmen en de galblaas schoonmaken. De stoelgang wordt er dus mee op gang gebracht. Mensen met gevoelige darmen moeten wel een beetje oppassen met het eten van druiven; zij kunnen door een te grote inname van druiven diarree krijgen. Er zijn nog andere aandoeningen en kwalen waarbij de druif een positieve werking zou kunnen hebben:
  • Spataderen
  • Hart- en vaatziekten
  • Vermoeide benen
  • Darmklachten

De druivenkuur

Wie op een tamelijk gezonde manier gewicht wil verliezen, kan een druivenkuur gaan doen. Doordat de druiven het lichaam zuiveren, alle slechte stoffen worden uit het lichaam afgescheiden, voelt iemand zich beter en kan er gewichtsverlies zijn. Maar ook voor mensen die niet hoeven af te vallen kan een druivenkuur een aanrader zijn. In 1921 zette Johanna Brandt, dochter van een dominee, de druivenkuur in om haar maagkanker te bestrijden. Ze volgde de druivenkuur vrij rigoreus; ze wisselde het eten van druiven gedurende lange tijd af met het drinken van water. Johanns Brandt genas uiteindelijk helemaal. In hoeverre de druivenkuur hierin een rol speelde is niet duidelijk, al is wel duidelijk dat het eten van de druiven een positieve invloed had.

Zelf een druivenkuur doen

Bij het doen van een druivenkuur is het van groot belang om zelf in te schatten hoe het lichaam op de inname van een grote hoeveelheid druiven werkt. Het doen van een druivenkuur kan onder het kopje 'vastendieet' geschaard worden, omdat er naast druiven en water geen ander voedsel of drinken mag worden ingenomen. Wie voor het eerst een druivenkuur doet, kan het eerst eens proberen door het drie dagen vol te houden. Bij het ontbijt, de lunch en de avondmaaltijd mogen enkel druiven worden ingenomen. Gedurende de hele dag mag (moet) water worden gedronken. Voor het beste resultaat moeten de druiven in z'n geheel worden ingenomen, dus mét pit. Per dag kan 1 à 1,5 kilo druiven worden ingenomen, verdeeld over meerdere momenten. Na een dag of drie is het lichaam helemaal gereinigd en zijn de darmen zo goed als leeg. Het is raadzaam om na drie dagen de kuur te stoppen en langzaam het normale eetpatroon weer op te bouwen. Een druivenkuur van zo'n drie dagen mag gerust een aantal keren per jaar gedaan worden, mits er een week of zes tussen de oude en nieuwe kuur zit.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels / Pixabay
  • http://www.efiow.be/artikel/een-druivenkuur-goed
  • http://www.leerwiki.nl/Hoe_reinigen_we_ons_lichaam_met_fruit
  • http://www.paradijsvogel.nl/druiven.htm

Reageer op het artikel "Reinig je lichaam met een druivenkuur"

Reactie

Bea, 29-09-2015 09:18 #1
In IJmuiden wordt vanaf vrijdag 2 oktober 2015 een kuur gestart met 15 deelnemers. Dit doen we voor de 5e keer en de resultaten en het enthousiasme van de deelnemers is groot. De meesten doen het 5 dagen en gaan daaarna langzaam opbouwen. Er wordt samen gewandeld, er wordt gebruik gemaakt van een sauna en er wordt massage en voetzolenreflex aangeboden. Het aantal deelnemers is jaarlijks groeiende.

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 13-10-2014
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!