InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen in de winter door sport

Afvallen in de winter door sport

Afvallen in de winter door sport Barre winterkou kan je helpen om opnieuw een strak lichaam te krijgen. Je trekt je kleren aan, een paar sportieve schoenen en je bent vertrokken voor een fikse wandeling of fietsrit. Door de kou verbrandt je lichaam immers meer calorieën en dat is nu net erg belangrijk om af te vallen. Met beschermkledij, handschoenen en warme sokken kan je perfect de kou tegen gaan. De beloning zal groot zijn als je in de wintermaanden – wanneer het doorgaans moeilijker is om af te vallen – toch een aantal kilootjes kan kwijtspelen. En daar neem je de blozende kaken en wintertenen heel graag bij.

Verbranding van extra calorieën door de kou

Bij koud weer moet je lichaam op volle toeren draaien om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Dit is merkbaar door de kleine bloedvaatjes aan het oppervlak van de huid die zich vernauwen, om ervoor te zorgen dat er niet te veel warmte verloren gaat. De vernauwing zorgt er ook voor dat er niet te veel koude wordt geabsorbeerd uit de omgeving. Door de vernauwing van bloedvaatjes gaat je hart sneller moeten kloppen en zal de bloeddruk gaan stijgen. Dit wil zeggen dat het volledige lichaam hard moet werken. ’s Winters buiten komen is gezond. Nochtans is het een gewoonte dat veel mensen de auto nemen om tot bij de bakker of naar de supermarkt te gaan. Sporten gebeurt in de winter heel vaak in de sportschool. Toch zou je van de kou kunnen gebruik maken om af te vallen. Sporten in buitenlucht is daarvoor een geschikte methode. Je verbrandt calorieën door te bewegen, en daarbovenop verbrand je nog eens extra calorieën omdat je lichaam zich moet wapenen en beschermen tegen de kou.

Bron: Bohed, PixabayBron: Bohed, Pixabay

Bescherming van het lichaam tegen de kou

Te veel kou is niet goed voor het lichaam. Het is daarom belangrijk om je goed te beschermen tegen de winterkou.

Winterkledij

Kies voor sportkledij van een hoge kwaliteit. De kledij moet je tegen de kou beschermen, maar mag eveneens niet te warm zijn, waardoor je overvloedig begint te zweten. In ieder geval moet de kledij luchtdoorlatend zijn.

Wees waakzaam voor temperatuurverschillen

Te grote temperatuurverschillen kunnen leiden tot griep, een verkoudheid of andere vervelende winterkwaaltjes. Permanent blijven bewegen is dus de boodschap. Indien je toch even stopt met bewegen, dan zoek je een warm plekje. Je kan eventueel iets gaan drinken in een warme omgeving zoals in een café om de hoek.

Bescherm handen, voeten, huid, oren en ogen

Je handen kan je beschermen met handschoenen en je voeten met warme sokken en goed aansluitend schoeisel. Wielrenners doen er goed aan om de voeten stevig in te pakken, aangezien de voeten weinig bewegen tijdens de cyclische pedaalbeweging. De huid kan je beschermen tegen de koude door het aanbrengen van een vette crème. Je oren kan je beschermen met een fleece muts of oorwarmers. Een zonnebril kan dan weer beschermend werken voor de ogen. Dit is van groot belang wanneer je fietst of skiet.

Luister naar je lichaam

Je lichaam gaat zelf signalen geven wanneer het echt te hard afkoelt. Je mag deze signalen uiteraard niet negeren. Indien je handen, voeten of oren werkelijk pijn doen van de kou, dan is het aan te raden om zo snel mogelijk een warme omgeving op te zoeken.

Motivatietips om te sporten in de winter

Sportbeoefening in de winter is niet evident. Het is zo veel leuker om tijdens de koude winterdagen gezellig in de warmte naar televisie te kijken. In de zomer ging het sporten immers heel lekker en de kilo’s vlogen er heel snel af. Dat kan in de winter wel eens tegenvallen. Kleine en vooral haalbare doelen stellen doen wonderen voor je motivatie. Samen sporten is ook een heel belangrijke tip om te blijven volhouden.Vertel ook over je sportactiviteiten in de winter aan vrienden en familie. Op deze manier kunnen zij ook met je meeleven en je motiveren om ook tijdens de koudste winterdagen te blijven volharden. Af en toe kan je wel eens zondigen. Gun jezelf na een fikse wandel- of fietstocht een extraatje zoals een taartje. Dit motiveert en laat je langer volhouden.

Bron: Jill111, PixabayBron: Jill111, Pixabay

Sporten in koude doet eten

In de winter heb je – door de kou – doorgaans meer honger dan gewoonlijk. Dit hongergevoel wordt nog versterkt wanneer je lichamelijk erg actief bent in de winter. Zware winterse kost, zoals zuurkool met worst, wordt erg geapprecieerd in de winterperiode. Ook kaasfondue is erg populair tijdens de barre wintermaanden. Een of twee keer per week zondigen mag uiteraard, maar laat je succesvol dieet – door te sporten – niet volledig tenietgaan door deze winterse calorierijke maaltijden. Een gezonde voeding nastreven blijft de beste garantie op een succesvol en langdurig dieet. Enkele vuistregels zijn hierbij van groot belang.
  • Wit vlees heeft de voorkeur op rood vlees. Voorbeelden hiervan zijn kip, kalkoen of kalfsvlees.
  • Vis moet minimaal één keer per week op het menu staan.
  • In de winter doe je er goed aan om ook minimaal anderhalve liter water te drinken.
  • Tracht vette voedingsmiddelen zoals vette kazen, frituurgerechten en sauzen zo veel als mogelijk te vermijden.
  • Groenten en fruit blijven een zeer goede keuze voor een geslaagd dieet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen, welke sport is de beste keus?Afvallen, welke sport is de beste keus?De helft van de Nederlanders wil graag afvallen. Afvallen is een lange en moeilijke weg, waarbij motivatie en vechtlust…
Afvallen: Krachttraining en cardiotraining combinerenAfvallen: Krachttraining en cardiotraining combinerenSteeds meer mensen willen graag wat kilo's kwijtraken. Wil jij ook afvallen? Dan zul je ook echt moeten bewegen. Dit is…
Afvallen: Zoveel mogelijk calorieën verbrandenAfvallen: Zoveel mogelijk calorieën verbrandenAfvallen doe je door meer calorieën te verbranden dan dat je tot je neemt. Door opgeslagen vet om te zetten in energie v…
Calorieverbruik sportDat sporten het calorieverbruik aanzienlijk verhoogt, is algemeen bekend. Maar hoeveel kcal verbrand je nu eigenlijk per…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afvallenexperts.nl, http://www.afvallenexperts.nl/gemotiveerd-blijven/, 20 november 2015
  • Forum.viva.nl, http://forum.viva.nl/forum/lijf-lijn/afvallen-in-de-herfstwinter-moeilijk/list_messages/59644, 20 november 2015
  • Fitnessportal.nl, http://www.fitnessportal.nl/training/tips/tips-voor-een-actieve-en-slanke-winter.html#.Vk8bOb_reOA, 20 november 2015
  • Trendystyle.net, http://www.trendystyle.net/afvallen/afvallennietmoeilijk.html, 20 november 2015
  • Afbeelding bron 1: Bohed, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Afvallen in de winter door sport"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 30-04-2018
Subrubriek: Dieet
Special: Wintertips
Medische informatie…
Schrijf mee!