InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen: Zoveel mogelijk calorieën verbranden

Afvallen: Zoveel mogelijk calorieën verbranden

Afvallen: Zoveel mogelijk calorieën verbranden Afvallen doe je door meer calorieën te verbranden dan dat je tot je neemt. Door opgeslagen vet om te zetten in energie verlies je gewicht. Dit gaat vooral hard als je intensief gaat sporten. Maar ook minder intensieve manieren van bewegen kunnen helpen bij het afvallen. Wandelen of fietsen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan je energieverbruik en zijn daarom zeker aan te raden. Met krachttraining bouw je extra spieren op. Daardoor zul je in de toekomst mee calorieën verbranden. Verder is er voor vetverbranding vocht nodig. Als je wilt afvallen blijf dan altijd voldoende water drinken.

Afvallen door calorieën verbranden

Als je wilt afvallen moet je ervoor zorgen dat je meer calorieën verbrandt dan dat je tot je neemt. Calorieën verbranden doe je de hele dag door. Overal is energie voor nodig: lopen, fietsen, springen, maar ook zitten, eten, praten, en zelfs ademhalen en slapen. Doordat je dagelijks verschillende maaltijden nuttigt en tussendoortjes neemt kun je dit allemaal doen: je neemt energie (calorieën) tot je. De truc bij afvallen is dat je niet alleen de calorieën gebruikt die je via voedsel tot je neemt, maar dat je ook een deel van de energie die opgeslagen is in vet in je lijf gebruikt voor al je activiteiten.

Meer calorieën verbranden door intensief te sporten

De meest effectieve manier om calorieën te verbranden is door intensief te sporten. Hoe intensiever de sport, hoe mee calorieën je verbrandt. Zo is het effectiever om een uur touwtje te springen of te gaan hardlopen dan een uur paardrijden of yoga.

ActiviteitCalorieën per uur
Paardrijden160
Yoga325
Zumba550
Joggen595
Zwemmen665
Voetbal800
Touwtje springen850
Hardlopen1000
Gebaseerd op een gemiddeld geschat energiegebruik van iemand van 70-80 kilogram

Als je zoveel mogelijk calorieën wilt verbranden is het aan te raden om bijvoorbeeld te gaan hardlopen, voetballen of zwemmen. Per uur verbrandt je dan de meeste calorieën.

Calorieën verbranden met minder intensief bewegen

Hardlopen of voetballen is voor vrijwel niemand uren achter elkaar vol te houden. En veel van de mensen die willen afvallen zullen niet in topconditie zijn. Daarom is het aan te raden om naast het intensieve sporten ook te kijken naar minder intensieve manieren van bewegen. Om een maximum aantal calorieën te verbranden is het verstandig om intensief sporten en minder intensief bewegen te combineren.

Wandelen of fietsen kan heel effectief zijn als je wilt afvallen

Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor recreatief fietsen of wandelen. Wandelen kan zelfs effectiever zijn als je wilt afvallen dan hardlopen. Maar ook tijdens seks of stofzuigen verbrandt je meer calorieën dan als je stil op de een stoel zit. Houd hier rekening mee wanneer je je dag indeelt. Misschien kun je bepaalde huishoudelijke taken omwisselen met andere gezinsleden, omdat ze meer energie vereisen.

ActiviteitCalorieën per uur
Stofzuigen180
Seks230
Wandelen300
Dansen360
Fietsen535

Afvallen door de optimale vetverbranding

Wanneer je heel intensief sport heeft je lichaam voortdurend veel energie nodig. De makkelijkste manier voor het lichaam om aan deze energie te komen is door suikers te verbranden. En dat is ook precies wat er gebeurt wanneer je je maximaal inspant: je lichaam verbrandt relatief veel suikers en weinig vet. Bij minder intensief bewegen is die verhouding anders: je lichaam verbrandt relatief minder suikers en meer vet.

Je hartslag meten voor de optimale vetverbranding

Bij intensief sporten zijn meer calorieën nodig dan bij minder intensief sporten. Daardoor zul je bij intensief sporten nog steeds behoorlijk veel vet verbranden. Maar de extra inspanning die dit kost weegt niet op tegen wat dit oplevert aan vetverbranding. De optimale vetverbranding bereik je wanneer je hartslag op ongeveer 60 tot 70% van het maximum zit.

Afvallen door krachttraining

Als je in beweging bent ben je bezig calorieën te verbranden. De energie die je gebruikt gaat naar de spieren toe die je op dat moment gebruikt. Daarbij geldt dat hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbruikt. Een gespierde man en een niet gespierde man die samen een stuk gaan lopen leveren dezelfde prestatie in dezelfde tijd. Toch zal de gespierde man meer energie verbruiken, en dus sneller afvallen.

Het is dus aan te raden om niet alleen te kijken op welke manier je calorieën kunt verbranden. Als je zo snel mogelijk van je overtollige kilo's af wil, kan het opbouwen van spieren door krachttraining enorm helpen. Tijdens de krachttraining verbrandt je uiteraard ook energie, maar je maakt vooral activiteiten die je later doet effectiever in hun vetverbranding.

Calorieën verbranden door water drinken

Als je extra calorieën wilt verbranden is het belangrijk om goed te drinken. Voor spijsvertering en vetverbranding is namelijk vocht nodig. Water helpt niet alleen om het voedsel dat je tot je neemt om te zetten in energie; het is ook nodig om vet dat is opgeslagen in je lijf om te zetten in energie. Als je wilt afvallen moet je dus veel water drinken.

Lees verder

© 2014 - 2018 Brempie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen door vetverbranding: vet verbranden stimulerenAfvallen door vetverbranding: vet verbranden stimulerenAls je wilt afvallen moet je vet verbranden. Overtollig lichaamsvet maakt je zwaar en dik. Vetverbranding stimuleren kan…
Afvallen door wandelen of hardlopen: wat is beter?Afvallen door wandelen of hardlopen: wat is beter?Afvallen door hardlopen of wandelen: beide helpen om calorieën te verbranden, maar is het allebei even goed? Afvallen me…
Meer calorieën in huis verbrandenMeer calorieën in huis verbrandenBij afvallen is het belangrijk dat je meer calorieën verbrandt dan dat je binnen krijgt. Het kan dus handig zijn om gedu…
Vetverbrandende cardio trainingVetverbrandende cardio trainingLopen, zwemmen, touwtje springen en fietsen, zijn enkele cardio trainingen om vet te verbranden. Ze zijn aanbevolen om v…
Bronnen en referenties
  • Gezondheidsnet.nl
  • Caloriecalculator.nl

Reageer op het artikel "Afvallen: Zoveel mogelijk calorieën verbranden"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 15-01-2017
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen niet minder eten
Medische informatie…
Schrijf mee!