InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hartslag voor optimale vetverbranding bij afvallen

Hartslag voor optimale vetverbranding bij afvallen

Hartslag voor optimale vetverbranding bij afvallen Je hartslag kan je helpen als je wilt afvallen. Er is namelijk een hartslag die zorgt voor een optimale vetverbranding. En dat is niet simpelweg een zo hoog mogelijke hartslag. Naarmate je intensiever gaat bewegen of sporten verbrand je meer calorieën. Maar tegelijkertijd gaat je lichaam verhoudingsgewijs meer suikers verbranden en minder vet. Wanneer je hartslag op 60 tot 70% van het maximum is, is je vetverbranding optimaal. Met deze hartslag kun je dus het meest effectief afvallen.

Hoe hoger je hartslag, hoe meer calorieën je verbrandt

Als je wilt afvallen is voldoende bewegen en sporten belangrijk. Door veel te bewegen heeft je lichaam meer calorieën nodig dan dat het door voeding binnen krijgt. Als dat gebeurt ontstaat er een tekort aan calorieën en om dat op te lossen gaat je lichaam opgeslagen vet verbranden. Op die manier breng je dus de vetverbranding op gang. Met een hartslagmeter is het mogelijk om de vetverbranding te optimaliseren.

Hoe hoger je hartslag, hoe meer calorieën je nodig hebt. Als je intensiever sport of beweegt kost dat namelijk meer energie. Er zijn per minuut meer calorieën nodig om dit vol te houden. Als je traint met een hartslagmeter, kun je zelf de intensiteit van verschillende activiteiten en verschillende tempo's van eenzelfde activiteit met elkaar vergelijken.

Aantal calorieën per uur

Als je geen hartslagmeter hebt kun je in tabellen naar het aantal calorieën kijken dat je per uur ongeveer gebruikt. Er zijn tabellen waarmee je het calorieverbruik van verschillende activiteiten met elkaar kunt vergelijken, maar ook waarmee je het calorieverbruik van bijvoorbeeld wandelen en hardlopen in verschillende tempo's naast elkaar kunt zien.

De hartslag voor optimale vetverbranding

Hoewel je meer calorieën per minuut verbrandt wanneer je intensiever beweegt is het niet zo dat je vetverbranding ook steeds hoger wordt naarmate je intensiever sport. Je lichaam is bij hoge inspanning namelijk minder goed in staat om de benodigde energie uit lichaamsvet te halen.

Suiker en vet

Bij (zeer) intensieve activiteiten met een hoge hartslag heeft het lichaam vooral suikers nodig. Als die niet aanwezig zijn wordt er energie uit de spieren gehaald. Het lichaam 'eet' als het ware de eigen spieren op. En dat wil je juist voorkomen, omdat spieren helpen bij afvallen. Bij een verhoogde inspanning gaat de vetverbranding wel omhoog, maar de relatieve vetverbranding gaat behoorlijk omlaag. Dat betekent dat je veel extra inspanning levert voor een klein beetje extra vetverbranding. Dit is vaak niet effectief, omdat je hierdoor de beweging minder lang kunt volhouden en daardoor in totaal minder vet verbrandt.

De optimale hartslag: Voldoende inspanning, niet te intensief

Voor een optimale vetverbranding moet je dus niet met een te hoge hartslag bewegen. Dan verbrandt je relatief weinig vet en veel suikers, en bij afwezigheid van suikers gaat dit zelfs ten koste van je spieren. Bij bewegen met een lage hartslag verbrand je procentueel meer vet, maar als je weinig inspanning levert heeft je lichaam ook weinig calorieën nodig. Je moet er dus ergens tussenin gaan zitten: voldoende inspanning, maar niet te intensief. Dit kun je bereiken door goed te letten op je hartslag en te sporten met een hartslagmeter.

De maximale hartslag berekenen

De hartslag die zorgt voor de optimale vetverbranding verschilt van persoon tot persoon, en is van diverse factoren afhankelijk. Het is niet eenvoudig om je maximale hartslag zelf na te gaan. Dit kun je het best bepalen onder begeleiding van een cardioloog, sportarts, fysiotherapeut of andere specialist.

Voor beginnende sporters is er echter ook een formule waarmee je je maximale hartslag kunt berekenen zonder hulp. Hoewel deze onbetrouwbaar is, kan het voor veel beginnende sporters een redelijke indicatie geven. De formule is:

Maximale hartslag = 220 - leeftijd

De hartslag voor optimale vetverbranding per leeftijd

Als je wilt sporten met een optimale vetverbranding, dan moet je zorgen dat je hartslag op 60% tot 70% van je maximale hartslag ligt. Nogmaals: de beste manier om je maximale hartslag te achterhalen is met behulp van een expert. Op basis van bovenstaande formule kun je op basis van je leeftijd echter ook een indicatie krijgen van welke hartslag op welke leeftijd zorgt voor optimale vetverbranding.
LeeftijdIndicatie maximale hartslagHartslag voor optimale vetverbranding
20 jaar200120 - 140
25 jaar195117 - 137
30 jaar190114 - 133
35 jaar185111 - 130
40 jaar180108 - 126
45 jaar175105 - 123
50 jaar170102 - 119
55 jaar16599 - 116
60 jaar16096 - 112
65 jaar15593 - 109
70 jaar15090 - 105
75 jaar14587 - 102
© 2015 - 2018 Brempie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De optimale hartslag bij trainingDe optimale hartslag bij trainingWat uw optimale hartslag bij training is, hangt af van de belastingsintensiteit, van fysieke en psychische factoren, inv…
Afvallen: Zoveel mogelijk calorieën verbrandenAfvallen: Zoveel mogelijk calorieën verbrandenAfvallen doe je door meer calorieën te verbranden dan dat je tot je neemt. Door opgeslagen vet om te zetten in energie v…
Fitness, de soorten en het resultaatWanneer een nieuw jaar van start gaat, grijpen veel mensen dit aan om hun leven te beteren. Afvallen, gezond eten en spo…
Aërobe trainingAërobe trainingAërobe fitness op een goed niveau helpt hart- en vaatziekten en met stress samenhangende kwalen tegengaan. Aërobe traini…
Hardlopen met een hartslagmeter, hoe te beginnen?Hardlopen met een hartslagmeter, hoe doe je dat? Welke hartslag moet je aanhouden voor het verbeteren van je conditie, w…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hartslag voor optimale vetverbranding bij afvallen"

Reacties

Meulemeester Ronny, 17-08-2018 18:52 #2
Kan een zeer lage hartslag (32 tot 45) aanleiding geven tot vochtophoping en dus ook naar gewichtstoename (zelfs nu ik een strikt dieet aan het volgen ben)?

Wil, 22-03-2016 11:49 #1
Dat wil ik ook graag een lage hartslag maar in rust is mijn hartslag al 80. Ik ben 63 volgens de tabel moet hij 93-109 plusminus maar ik zit eerder op de 130-140. Wat kan ik beter doen? Reactie infoteur, 23-03-2016
Beste Wil,

De cijfers in de tabel zijn een indicatie van de optimale hartslag; in werkelijkheid verschilt deze van persoon tot persoon. De optimale hartslag voor vetverbranding geeft een relatief hoge vetverbranding, op een inspanningsniveau dat langere tijd vol te houden is. Wanneer jij tijdens het sporten een hartslag hebt van 130-140 is dat geen probleem (je zit nog ruim onder de maximale hartslag), zolang je dit ook maar langere tijd kunt volhouden. Als dat niet het geval is, raad ik je aan om minder intensief te sporten en daarmee je hartslag omlaag te brengen.

Ik hoop dat dit je verder helpt!
Vriendelijke groet,

Brempie

Infoteur: Brempie
Laatste update: 04-07-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!