InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen door lightproducten

Afvallen door lightproducten

Afvallen door lightproducten Lightproducten kunnen enorm helpen als je wilt afvallen. Ze bevatten namelijk minder energie (calorieën), suiker of vet dan vergelijkbare producten. Lightproducten helpen je dus om minder calorieën tot je te nemen, waardoor je lichaam over gaat tot het verbranden van opgeslagen vet. Bij lightproducten moet je echter wel op de calorieën blijven letten. Ze bevatten namelijk wel degelijk energie; alleen minder dan ander voedsel. Dat geldt niet in de laatste plaats voor lightfrisdrank. In lightfrisdrank is de suiker (deels) vervangen door zoetstoffen, waardoor je makkelijker op je streefgewicht komt. Probeer de verleiding te weerstaan om er heel veel van te drinken; dan zal het afvallen nog steeds tegenvallen. Als je wilt afvallen moet je ervoor zorgen dat je meer calorieën gebruikt dan dat je via voeding tot je neemt. Als dat het geval is gaat je lichaam namelijk opgeslagen vet verbranden, waardoor je gewicht verliest. Meer calorieën verbranden gebeurt door meer te sporten en andere manieren van bewegen. Minder calorieën tot je nemen kun je doen door minder te gaan eten, maar je kunt ook kiezen voor producten die minder calorieën bevatten. In de supermarkt zijn tegenwoordig veel lightproducten te vinden. Deze producten kunnen je helpen om minder calorieën tot je te nemen. Vandaar ook dat veel lightproducten bij een afvalmethode als Weight Watchers 0 punten hebben, wat betekent dat je ze onbeperkt mag eten. Maar alleen nog maar lightproducten eten is nog geen garantie dat je op je streefgewicht terecht komt.

Lightproducten: producten met minder energie, suiker of vet

In Europese regelgeving is vastgelegd dat producten alleen het predicaat light mogen dragen als ze minder energie (calorieën of joules), vet of suikers bevatten. Dat betekent dus niet automatisch dat lightproducten minder calorieën bevatten dan vergelijkbare producten die niet light zijn. Een lightproduct kan 30% minder vet bevatten, maar tegelijkertijd kunnen er extra eiwitten en suikers zijn toegevoegd. Ook deze bevatten calorieën, zodat je er als het om afvallen gaat uiteindelijk weinig mee opschiet om een dergelijk lightproduct te kopen.

De meeste lightproducten bevatten echter aanzienlijk minder calorieën dan andere voedingsmiddelen. Het is aan te raden om altijd zelf naar de hoeveelheid energie (aangegeven in joules en/of calorieën) te kijken die in het product zitten. Het aantal calorieën staat altijd vermeld op de verpakking.

Lightfrisdrank

In het frisdrankschap van de supermarkt zijn tegenwoordig ook veel lightproducten te vinden. In deze lightfrisdranken zijn de suikers (of een groot deel daarvan) vervangen door zoetstoffen. Deze zoetstoffen hebben een slechte reputatie: ze zouden giftig en kankerverwekkend zijn, maar uit onderzoek blijkt dat dit niet het geval is. Zoetstoffen als aspartaam zijn uitvoerig onderzocht door de Europese Autoriteit van Voedselveiligheid (EFSA) en vormen geen gevaar voor de volksgezondheid. Alleen in extreem hoge doseringen (zo hoog dat het vrijwel onmogelijk is om er zoveel van in je lijf te krijgen door het drinken van frisdrank) bestaat er een verhoogde kans op bijvoorbeeld kanker.

Ondanks de veiligheid is het af te raden om grote hoeveelheden lightfrisdrank te drinken als je wilt afvallen. Veel van deze dranken bevatten namelijk nog steeds calorieën. Water drinken is dus nog altijd beter om op je streefgewicht te komen.

Lightproducten als hulpmiddel bij afvallen

Over het algemeen geldt dat lightproducten kunnen helpen bij afvallen, maar dat je moet blijven uitkijken wat je eet. Als een product light is betekent dat zeker niet dat je er zoveel van kan eten als je wilt, zeker niet wanneer je aan het afvallen bent. Zorg er in ieder geval voor dat je niet meer eet van lightproducten dan dat je voorheen van andere producten deed. En kijk altijd op de verpakking naar de hoeveelheid calorieën.

Lees verder

© 2014 - 2018 Brempie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Afvallen door lightproducten"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 03-01-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen niet minder eten
Medische informatie…
Schrijf mee!