InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het South Beach-dieet: de drie fases

Het South Beach-dieet: de drie fases

Het South Beach-dieet is niet een dieet waarbij je geen vetten of geen koolhydraten meer mag eten. Het South Beach-dieet is een levenswijze waarbij je leert welke koolhydraten en producten goed voor je zijn. Heb je deze levenswijze goed begrepen dan zie je snel gewichtsverlies en merk je dat je gezondheid erop vooruit is gegaan.

Het South Beach-Dieet

Hoe werkt het?

Bij het South Beach-dieet is het de bedoeling om zoveel mogelijke onbewerkte volwaardige voedingsmiddelen te eten. Puur en vers voedsel zoals verse sapjes, fruit en groenten. Het South Beach-dieet werkt met 3 fases waarin je je gedurende een aantal weken aan een vast schema moet houden. Uiteindelijk is het de bedoeling om de kennis die je hebt opgedaan tijdens de 3 fases in je eigen levenswijze te verwerken.

3 Fases

Fase 1

Bij het South Beach-Dieet is de eerste fase de zwaarste periode die twee weken duurt. Deze fase moet de bloedsuikerspiegel weer stabiel te maken. Dit is te doen door voedingsmiddelen te eten die weinig glycemische bevatten. Denk dan aan: groentes (vers), vezels, mineralen en vitaminen. Ook de eiwitrijke producten mogen gegeten worden. Hierbij moet gedacht worden aan: vlees, vis en magere kaas. Het wordt aangeraden om in deze 1e fase ruime porties te nemen om de honger de stillen. Het is de bedoeling dat je niet meer dat honger gevoel hebt, daarom is een tussendoortje zoals een plakje worst of kaas aanbevolen. Tevens is het belangrijk om de avondmaaltijd af te sluiten met een toetje (dessert). Je zult redelijk snel merken dat je “zoete trek”verdwijnt en het gewichtsverlies begint. Dit is een teken dat de insulineresistentie verdwijnt.

Wat mag je in de 1e fase allemaal etenWat mag je niet eten
Verse groentes en Versgeperste sappenFruit
Mager vleesSnoep
Kip en andere gevogelteZoetigheid
Ei & TofuSnacks
Zoetstof (Natrena)
Alle kruiden (zonder suiker)

Fase 2

Na de eerste 2 zware weken, mag je door naar de 2e fase. In deze 2e fase komt het eigenlijk op jezelf neer. Ben je oplettend en creatief dan komt dat goed uit want je gaat nu zelf weer geleidelijk meer koolhydraatrijke producten aan je dieet toevoegen.Denk er vooral aan om producten te kiezen met een lage Glycemische waarde te nemen. U kunt denken aan fruit, zilvervliesrijst en volkorenbrood. Begin met het toevoegen van 1 product per dag en als het mogelijk is bij de avondmaaltijd. Hou nu zelf goed in de gaten hoe uw lichaam hierop reageert. Als je blijft afvallen dan ben je goed bezig en is er niks aan de hand. Maar als je aankomt of bijna niet meer afvalt dan zitten er waarschijnlijk teveel koolhydraten in het dieet en moeten de toegevoegde producten er weer uitgehaald worden. Hieronder een voorbeeld van hoe een dag er uit kan zien volgens de weekplanner van het South Beach-dieet.

Ontbijt
  • Halve liter verse (geperst)sap
  • Cafeïnevrije thee of koffie.
  • 1 snee geroosterd volkorenbrood met 30 g gesneden magere kaas.
  • 130 ml magere (suikervrij) Yoghurt.

Lunch
  • Salade
  • 1 appeltje
  • Een klein stukje kaas.

Diner
  • Oosterse kippakketjes met groenten
  • Oosterse koolsalade Dessert met Amandel ricottacrème

Fase 3

Wanneer het streefgewicht is bereikt komt het moment om over te gaan op de 3e fase. Deze 3e fase is bedoeld om lang mee te gaan en sommige noemen het dan ook een “levenswijze”. Een levenswijze waarbij je van alles kunt eten zonder dat je de regels van het South Beach-dieet vergeet. Je kunt nu gemakkelijk herkennen welke producten goed voor je zijn, en diegene die je slecht voor je zijn kan je met gemak laten staan. Omdat je eigenlijk alles kan eten wat je wilt heb je geen lijst van toegestane en verboden eten. Alleen wordt het aangeraden als met weer wat op gewicht komt of weer wilt afvallen om terug te stappen naar de 1e fase (tijdelijk).

Tips

  • Blijf volhouden ook al zit het even niet mee.
  • Neem in de ochtend vers geperst sap i.p.v. sap uit de supermarkt.
  • Eet verse groentes i.p.v. groente uit blik.
  • Doe snacks in een klein bakje zodat je niet onbewust meer eet dan bedoeld was.

Lees verder

© 2008 - 2020 Lucdejager, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het South Beach-dieet: de drie fases"

Infoteur: Lucdejager
Laatste update: 06-08-2008
Subrubriek: Dieet
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!