InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het Atkins-dieet: verschillende fases

Het Atkins-dieet: verschillende fases

Dr. Robert C. Atkins (1931-2003) was een hartspecialist uit New York die zich heeft gespecialiseerd op het behandelen van mensen met overgewicht. Hiervoor ontwikkelde hij een geheel eigen dieet, dat lijnrecht tegenover de gangbare diëten stond. De wijze waarop het dieet werkt heeft te maken met de beperking van koolhydraten, maar daarin tegen mar je onbeperkt eiwitten en vet eten. Atkins denkt dat overgewicht te maken heeft met de stofwisseling.

Atkins-dieet

Wat is het?

Het Atkins-dieet is samengesteld door de Amerikaanse arts Robert Coleman Atkins. Hij veranderen de manier waarop een dieet werd samengesteld in de voedingswereld. Het dieet is gebaseerd op de inname van zeer weinig koolhydraten. Het Atkins-dieet gaat er vanuit dat er in de 21e eeuw veel meer suikers, fructose en meel wordt genuttigd waardoor er stofwisselingsproblemen zoals overwicht kunnen ontstaan. Na het eten van koolhydraten wordt er insuline aangemaakt door de alvleesklier. Te veel koolhydraten zorgt dan ook voor te veel insuline wat ook kan zorgen voor wisselende bloedsuiker niveaus. Dit kan depressie, slaapproblemen en stemmingswisselingen veroorzaken. Het Atkins-dieet zorgt er voor dat de productie van insuline op een normaal niveau blijft. Het Atkins-dieet doet dit door je lichaam te dwingen over te gaan op een Vet-Stofwisseling.

Hoe werkt het?

Het Atkins-dieet bestaat uit 4 fases:

In deze fases wordt met gemakkelijke stappen aangegeven wat je gedurende tijd van de fase mag en kan eten.

Fase 1: Introductie

Doel:

In deze 1e fase is het de bedoeling het lichaam te dwingen om vet te verbranden in plaats van koolhydraten. In deze fase kan je veel gewicht verliezen dus het is erg belangrijk om goed op je gezondheid te letten.

Duur:

De 1e fase duurt gemiddeld 3 maanden. De fase duurt maximaal 6 maanden en kan minimaal 2 weken duren. Dit alles hangt af van hoeveel de persoon wilt afvallen.

Wat mag je tijdens de 1e fase eten:

Vlees:varkensvlees, lamsvlees, bacon, Rundvlees kalfsvlees.
Vis: zalm, forel, tong, haring, Tonijn, bot, sardines.
zeevruchten:Oesters, krab mosselen, garnalen, kreeft.
Gevogelte:Kip, fazant, kalkoen, eend, gans.
Kaas:Oud, jong, cheese, zwiterse kaas, mozzarella
welke kaassoorten mogen niet:dieetkaas, smeerkaas, kaasvervangende producten.

Kenmerken:

  • Veel water drinken.
  • Geen koffie of alcoholische dranken.
  • Voedingstekorten aanvullen met voedingssupplementen (antioxidanten, vitamines, mineralen).
  • Veel koolhydraatarme groentes eten.
  • Geen fruit eten.
  • Veel kaas, boter, kip, vlees, kaas en eieren eten.
  • Geen koolhydraatrijk voedsel eten zoals brood, granen en aardappels.
  • Maximaal 20 gram koolhydraten per dag.

Fase 2: Het verdere gewichtsverlies

Doel:

Het doel van deze fase is om het lichaamsgewicht te verminderen maar op een rustigere manier.
In deze fase is het ook erg belangrijk om door te gaan met het verbranden van vetten.

Duur:

De duur van deze fase is helemaal afhankelijk van de persoon die wilt afvallen. In deze fase is het de bedoeling om 5 Kg van het streefgewicht af te zitten. (bijvoorbeeld u streeft naar 60 Kg en u weegt nu 65 Kg dan is het een goed moment om te stoppen met de 2e fase en door te gaan naar de 3e fase).

Kenmerken:

  • Meer koolhydraten zijn toegestaan dan bij het dieet uit fase 1.
  • Elke week moet er 5 gram meer koolhydraten ingenomen worden dan de voorgaande week.
  • Net zoals in de 1e fase voedingstekorten aanvullen met voedingssupplementen.

Wat mag je toevoegen aan je dieet uit de vorige fase:

Amandelen Koolrabi Frambozen Bamboescheuten
Hazelnoten UiBloemkoolBroccoli
Andijvie CourgetteAubergine Spruitjes
ChampignonsRapenBoerenkool Okra
RadijsPompoenSnijbiet
Spinazie AvocadoSjalotjes
Asperges ZuurkoolRabarber
Stok-wasbonenPeulenPrei
KoolBosbessenTaugé

Fase 3: Voorbereiding op de handhavingfase

Doel:

In deze fase is het doel om een ideaal in te nemen koolhydraten te verwezenlijken. Bij deze ideale hoeveelheid komt men niet aan maar valt men ook niet af.

Kenmerken:

  • Hetzelfde dieet als in fase 2 maar met meer koolhydraten.
  • Geleidelijke toename van koolhydraten.
  • De toename van koolhydraten stop als men op het gewenste gewicht zit.

Fase 4: De levenslange handhaving

Doel:

In deze fase is het doel om niet terug te vallen in de oude gewoonte van ongezond eten waardoor je gewicht weer toeneemt.

Duur:

Voor altijd deze fase stopt nooit.

Kenmerken:

  • Hetzelfde dieet als in de 3e fase.
  • Het aantal koolhydraten is per dag hetzelfde.
  • Gebruik van suiker is niet toegestaan.
  • Wanneer de persoon in gewicht toeneemt, moet de hoeveelheid koolhydraten verminderen.
  • voedingstekorten aanvullen met voedingssupplementen.

Handige tips

  1. Blijf altijd in jezelf geloven.
  2. Blijf het volhouden want de kilo's gaan er snel af, maar als je het niet bijhoudt komen ze er ook zo weer aan!

Lees verder

© 2008 - 2019 Lucdejager, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Atkins dieet: dieetproductenAtkins dieet: dieetproductenHet Atkins dieet kan aangevuld worden met diverse dieetproducten welke je kunnen helpen bij het afvallen. Er zijn Atkins…
Atkins dieet: voortgezet gewichtsverliesAtkins dieet: voortgezet gewichtsverliesHet voortgezet gewichtsverlies is de tweede fase in het Atkins dieet. In deze fase voeg je elke week vijf gram koolhydra…
Atkins Dieet: afvallen door koolhydraatarm etenHet Atkins Dieet is herontdekt door Amerikaanse cardioloog Robert Atkins. Basisprincipe is weinig koolhydraten en veel v…
Diëten met AtkinsAfvallen is een moeilijke opgave die vaak zo lang mogelijk uitgesteld wordt. Nu met de zomer naast de deur waarbij de bi…
Bronnen en referenties
  • http://www.atkinsdieet.nl/

Reageer op het artikel "Het Atkins-dieet: verschillende fases"

Reacties

Sara, 07-07-2015 12:17 #5
Kaat, zal waarschijnlijk met zout te maken hebben. Veel mensen houden dan vocht vast en gaan dan zeggen dat het Atkinsdieet niet helpt. Ook zou het kunnen zijn dat het te maken heeft met koolhydraten. Want 100 gram kaas is vooral in fase 1 en heeft bijna 2 gram kh per 100 gram. Je mag er maar 20 in fase 1. Dat is 10% van het koolhydraatniveau. Atkinsdieet moet zoveel mogelijk uit groente bestaan wat vlees, vis eieren bestaan. Fase 2 bouw je ook op met meer kh en mag je dus meer.

Kaat, 17-05-2015 07:45 #4
Waarom mag je niet meer dan 100 gram kaas per dag.
De toegestane kazen bevatten geen lactose.
Ik kan nergens antwoord vinden op deze vraag.
Ik lees alleen overal dat in de praktijk gebleken is dat mensen niet goed afvallen als ze veel kaas eten.
Ik wil graag weten waarom dit is.

Met vriendelijk groet,

Kaat Rietdijk.

Y. Timmerman, 04-03-2014 14:01 #3
Veel kaas, boter, kip, vlees, kaas en eieren eten.
Hier staat 2x kaas. Verder mag je in fase 1 maximaal 100 gram kaas eten per dag en niet heel veel kaas. Ook raad Atkins te eten tot je voldaan bent en dus niet bent volgepropt.

Sara, 16-01-2014 11:47 #2
Yvonne Sessink. Atkins is al jaren zo. Er is echt niets in veranderd. Atkins is al jaren een groente dieet. Je mag eieren met spek eten. Dat is geen probleem. Maar je moet bij elke maaltijd wel wat groente eten. Ik volg het dieet meer dan 10 jaar. Ken mensen die het al 25 jaar volgen. Het is ook geen dieet maar een levenswijze. Fase 4 is een fase die je je hele leven lang volg. Het probleem met de media is dat ze altijd het negatieve in beeld willen brengen. Ook denken mensen dat je in dit dieet ook allerlei repen mag eten. Dat mag wel eens, maar niet elke dag. Atkins promoot zoveel mogelijk puur voedsel.

Yvonne Sessink, 24-04-2012 21:57 #1
Hallo ik heb voor jaren terug op de tv van het atkins dieet hele andere dingen gezien zoals b.v veel gebakken eieren. Er werd gezegd vet eten lost vet op, dus eieren met spek enz.en nu zie ik een heel ander atkins dieet.

Infoteur: Lucdejager
Laatste update: 06-08-2008
Subrubriek: Dieet
Special: Gezondheid
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!