InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Vrije lijst van negatieve calorie voeding

Vrije lijst van negatieve calorie voeding

Vrije lijst van negatieve calorie voeding Hieronder tref je een lijst aan van negatieve calorie voeding, maar laten we eerst eens in overweging nemen wat dit betekent. Er bestaat niet zoiets als een negatieve calorie- een calorie is een warmte eenheid en kan niet negatief zijn. Dus als men het heeft over negatieve calorie voeding, bedoelt men daarmee voedsel waarvan het calorie niveau zo laag is, dat het meer energie kost om het te eten en te verteren dan dat er in de voeding zelf zit. Als je bijvoorbeeld water als voeding beschouwd, dan kunnen we stellen dat koud water zeker een negatieve calorie voeding is. Het bevat geen calorieën en het lichaam moet energie verbruiken om het op temperatuur te brengen. Dus telkens als we een glas koud water drinken verbranden we enkele calorieën en verliezen dus gewicht. Maar er is weinig voedsel te vergelijken met water. Het meeste voedsel in de lijst hieronder voegt meer calorieën aan het lichaam toe dan dat we verbruiken om het af te breken, als het omgekeerde al het geval zou zijn, dan is het effect verwaarloosbaar…totdat je je realiseert dat het lichaam tegelijkertijd energie verbruikt alleen al om te ademen en in leven te blijven. Selderij bijvoorbeeld geeft niet genoeg calorieën om zowel de energie te leveren welke nodig is om het af te breken alsmede de energie welke we nodig hebben om gewoon niets te doen. Dat is de reden waarom men het negatieve calorie voeding noemt.

Negatieve calorie voeding is erg aantrekkelijk voor anorexia patiënten. Een negatief calorie dieet zal uiteindelijk resulteren in het overlijden hieraan. Het gebrek aan voedingsstoffen kan erg snel gaan. Het verbranden van de calorieën komt dan van de spiermassa, en het resultaat is zwakte en vernietiging.

Een meer gezonde manier om een negatief calorieën dieet te gebruiken is in de vorm van vasten. Het is iets wat je bijvoorbeeld voor één of meerdere dagen kunt doen direct na Kerstmis of na andere gelegenheden waarbij je je lichaam tegoed hebt gedaan aan een overmatig gebruik van calorieën. Er vanuit gaande dat je verder goed gezond bent, kan het een goede manier zijn om het hele systeem te reinigen. Alhoewel het altijd raadzaam kan zijn om medisch advies in te winnen voor je er aan begint.

Houd rekening met het volgende

Indien je besluit om het een keer te proberen, houdt dan rekening met het volgende:

1. Het is nooit een goed idee om grote hoeveelheden van hetzelfde te eten, dit geldt in het bijzonder voor fruit. Veel voedsel bestaat uit substanties die een vernietigende werking op je lichaam kunnen hebben indien je ze overmatig gebruikt. De zuren in bijvoorbeeld grapefruit of ananas kunnen schadelijk zijn voor je maag. Andere producten geven een excessieve belasting op de lever of bezorgen je diaree. Dus probeer alle verschillende soorten in kleine hoeveelheden.

2. Eet niet de hele dag door. Daardoor zul je je niet beter voelen. Als je het slechts voor een paar dagen doet, zul je je niet hongerig voelen. Plan 4 of 5 salade maaltijden voor per dag, en laat je spijsvertering gedurende de tijden hier tussen met rust.

3. Je zult een beter gevoel hebben als je langzaam eet en het eten goed kauwt. Op die manier verbruik je ook meer calorieën. Indien je het voedsel rauw kunt eten dan heeft dit meer effect dan als je het kookt.Wortelen en bietjes kun je ook prima geraspt eten..

4. Plan wat tijd in als je geen belangrijke afspraken hebt. Tijdens het vasten of elke andere vorm van ontgifting, kun je last krijgen van bijwerkingen zoals hoofdpijn, vermoeidheid,depressie of irritatie. Als deze symptomen zich te vaak aandienen raadpleeg dan een arts.

5. Indien je stopt met je plan, ga dan geleidelijk over op je normale eetpatroon.

Lijst van voedingsmiddelen

Indien je alle bovenstaande punten hebt gecontroleerd kunnen we overgaan tot de lijst van voedingsmiddelen.
  • Aardbeien
  • Ananas
  • Andijvie
  • Appels
  • Asperges
  • Aubergine
  • Bietjes
  • Bloemkool
  • Bosbessen
  • Broccoli
  • Citroenen
  • Cranberry’s
  • Frambozen
  • Grapefruit
  • Groene Bonen
  • Groene Kool
  • Knoflook
  • Komkommers
  • Mandarijnen
  • Uien
  • Papaja’s
  • Pruimen
  • Radijsjes
  • Rapen
  • Selderij stengels
  • Selderij wortels
  • Sla
  • Spinazie
  • Tomaten
  • Tuinkers
  • Veldsla
  • Wortelen

Gebruik deze lijst van negatieve calorie voeding s.v.p. verstandig!
Gerelateerde artikelen
Wat jij nog niet wist over calorie en calorieverbruikWat jij nog niet wist over calorie en calorieverbruikAls het over het onderwerp 'afvallen' gaat, kun je altijd nog bijleren. Naast echt goede en waardevolle tips voor gewich…
Medicijnen om te vermagerenVermageringsmedicijnen zijn medicijnen die zwaarlijvige mensen kunnen helpen om gewicht te verliezen, als aanvulling op…
Inspanningsfysiologie; wat is een calorie?Vaak staat achter op het etiket van voedingsmiddelen hoeveel calorieën er in dat product zitten. We weten dat als we mee…
Het calorie shifting dieetHet calorie shifting dieetVeel mensen zijn op zoek naar een manier om af te vallen, dat dit niet zomaar gaat blijkt uit het feit dat er in Nederla…
Snel afvallen – Calorie BlockerOvergewicht is de grootste klacht onder de Nederlanders. Mensen zoeken allerlei methoden om snel af te vallen, de nodige…

Reageer op het artikel "Vrije lijst van negatieve calorie voeding"

Reacties

A. Onneweer, 31-07-2016 09:28 #6
L.s
Is het misschien leuk om te vermelden welke uit de lijst het beste gekookt gegeten kunnen worden?
vr gr

A., 04-09-2013 09:35 #5
Vooral bedankt voor de laatste zin! Reactie infoteur, 04-09-2013
Graag gedaan ;)

Bob, 10-05-2012 20:08 #4
Beste allemaal,
Ik wil iedereen en vooral de mensen van deze website erop wijzen dat negatieve calorieën niet bestaan. Het enige product dat werkelijk negatieve calorieën heeft voor ons lichaam is karton (en koud water omdat het opwarmen ervan een kleine hoeveelheid calorieën kosten). Ons lichaam heeft namelijk simpelweg niet de enzymen om karton af te breken waardoor er geen calorieën door het lichaam worden opgenomen. In feite kost dit proces dus energie. Aangezien ik niemand aanraad om een dieet van karton te volgen is vet verbranden door voeding te eten met zogenaamde negatieve calorieën in feite een mythe.

Dit wil niet zeggen dat de producten in deze lijst nergens goed voor zijn. Veel van deze producten staan ook in de top 10 van de meest gezonde voeding. De producten passen dus uitstekend in een gezonde voedingsroutine.

Simone Dijkstra, 11-01-2009 08:13 #3
Hoi allemaal, ik ben al een tijdje bezig met dieeten en nu ben ik van de 85 naar de 75kg gegaan ik wil graag nog 10kg afvallen ik ben gestopt met suiker gebruiken in de thee en eet alleen een koekje bij de avond koffie ook eet ik na elke maaltijd een appel en drink ik zeker twee liter thee en water ik doe dat fifty fifty dus een liter water en een liter thee is dit verantwoord en helpt het me zo mijn ideale gewicht te bereiken? gr simone

Costaric (infoteur), 25-10-2008 23:09 #2
Met de bovenstaande lijst heb je een goed overzicht. Het lijkt me dan ook niet verstandig om zoveel geld uit te geven. Als je meer informatie wilt, lijkt het me verstandiger om op het internet te zoeken. Succes!

Bep van Leest, 25-10-2008 13:22 #1
Heb ten einde raad afvaltabletten gekocht. Staat in gebruiksaanwijzing dat je nog een boek moet kopen
voor 30,- om een lijst met negatieve calorieen te te krijgen. Dit vind ik geldklopperij.

Infoteur: Costaric
Laatste update: 24-02-2009
Subrubriek: Dieet
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!