InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Vet verbranden met behulp van cafeïne

Vet verbranden met behulp van cafeïne

Lees hoe u meer en sneller vet kunt verbranden met behulp van cafeïne. Cafeïne komt voor in bijvoorbeeld koffie thee en cola.

Wat is Cafeïne

Cafeïne is een stimulerende stof. Het komt voor in koffie, thee, chocolade en cola. Daarnaast vormt het ook vaak een ingredient van pijnstillers. Bijna alle Nederlanders drinken bij het ontbijt een kopje koffie of thee. Niet alleen omdat ze dat lekker vinden maar ook omdat ze er wakker van worden. Cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel en de spieren. Het veroorzaakt een verhoogd concentratievermogen en verhoogde alertheid, wat ervoor zorgt dat je wakker blijft, ook al ben je moe.

Sporters

Interessant voor sporters is het bekende effect dat cafeïne de lipolyse (het afbreken van vet in vrije vetzuren) en zodoende de vetstofwisseling activeert, waardoor een glycogeen besparend effect optreedt. Van de werking van cafeïne profiteren vooral duursporters, zoals marathonlopers, waarbij evenwel het gebruik van koolhydraten voor een wedstrijd de werking van cafeïne vermindert, ten gevolge van de uitstoot van insuline. Insuline reduceert het vrijkomen van vetzuren in het bloed.

Over de prestatieverhogende werking van cafeïne lopen de meningen uiteen. Het schijnt ook zo te zijn dat een dosis cafeïne meer invloed heeft op de vetstofwisseling na een cafeïne - abstinentie van 4 a 5 dagen dan bij regelmatige consumptie van koffie en andere cafeïne houdende drankjes. Sporters kunnen gerust een uur voor de training of wedstrijd met een a twee koppen koffie ( wat overeenkomt met 100-200 mg cafeïne ) experimenteren.

Bijzonder vindingrijke sporters zweren bij een combinatie van cafeïne en grapefuitsap, omdat het hierin voorkomende naringenine de werking van cafeïne zou verlengen. Ook zwarte thee heeft een vertraagde en daardoor langere cafeïnewerking. Het slikken van cafeïne pillen is niet aan te bevelen, omdat de dosis die men dan binnenkrijgt gelijk staat aan doping: het IOC heeft cafeïne immers als kwantitatieve dopingsubstantie bestempeld.

Voor tijdens en na het sporten dient overigens ook rekening worden gehouden met het vochtafdrijvende effect van cafeïne. Cafeïne houdende dranken zijn, wanneer we praten over grote hoeveelheden, geen geschikt vervangingsmiddel voor water. De praktijk moet uitwijzen of u deze in het dagelijks leven geoorloofde stimulerende middelen goed verdraagt en of deze het beoogde effect sorteren, aangezien de uitwerking per individu kan verschillen.

Vet verbranden

Cafeine als fatburner, wie cafeïne wil gebruiken voor het afbreken van vet, heeft echter geen profijt van een bij het ontbijt genuttigde kop koffie, wanneer hij/zij vervolgens met de auto naar kantoor rijd om aldaar zittend werk te gaan verrichten. 's Morgens een paar koppen koffie en trainen op de nuchtere maag dwingen het lichaam evenwel om de vetreserves aan te spreken. Het heeft tenslotte niets anders te verbranden. De insulinespiegel is laag, wanneer u honger heeft niets remt de toename van vrije vetzuren, die vervolgens bij voorkeur als energiebron gebruikt gaan worden. Dit voorbeeld maakt duidelijk dat eerst de behoefte voor de verbranding van vet door training gecreerd dient te worden. Een toename van vrije vetzuren wanneer er niet getraind gaat worden is nutteloos. U dient echter ook uit te proberen of u tegen deze manier van trainen kunt. In het algemeen geldt dat alle middelen zorgvuldig dienen te worden getoetst. Een voor iedereen geldende methode bestaat niet.

Hoeveelheid cafeïne

Deze voedingsmiddelen bevatten de volgende hoeveelheid cafeïne:
  • koffie 90 mg per 150 ml
  • oploskoffie 63 mg per 150 ml
  • cafeïnevrije koffie 3 mg per 150 ml
  • thee 42 mg per 150 ml
  • oplosthee 32 mg per 150 ml
  • cola 16 mg per 150 ml
  • chocolademelk 4 mg per 150 ml

Lees verder

© 2009 - 2017 P1234, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vet verbranden met behulp van cafeïne"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 11-02-2009
Subrubriek: Dieet
Special: Voedingssupplementen
Medische informatie…
Schrijf mee!