InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Alles over cafeïne

Alles over cafeïne

Alles over cafeïne Is cafeïne nu wel of niet goed voor je? De dan weer eens positieve en dan weer eens negatieve berichten lijken elkaar steeds weer tegen te spreken. Laatst kwam cafeïne weer eens positief in het nieuws. Uit onderzoek bleek dat cafeïne ervoor zorgt dat je minder spierpijn krijgt na het sporten. Dus allemaal maar aan de koffie voordat we gaan sporten?

Kopje koffie tegen spierpijn

Robert Motl van de Universiteit van Illinois deed gedurende 7 jaar onderzoek naar de relatie tussen cafeïne en fysieke pijn. Hij kwam er in zijn onderzoek achter dat cafeïne ervoor zorgt dat sommige pijnprikkels worden geblokkeerd met het gevolg dat je hersenen geen pijn voelen. Volgens Motl zal zijn onderzoek mensen stimuleren om meer te gaan sporten nu ze weten dat er een manier is om minder last van spierpijn te krijgen na het sporten.

Cafeïne

Cafeïne is een stof die voorkomt in de bladeren, zaden en vruchten van zo´n 60 planten, waaronder theebladeren, koffie- en cacaobonen en kolanoten. Cafeïne zit dan ook van nature in veel producten die wij consumeren, maar het wordt soms ook extra toegevoegd aan bepaalde producten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan energiedranken. Maar ook aan medicijnen wordt soms cafeïne toegevoegd, voornamelijk pijnstillers, anti-griepmiddelen, vetverbranders en eetlustremmers.

Effecten van Cafeïne

Cafeïne heeft een opwekkend effect. Je hart gaat er sneller van kloppen, het beïnvloed je ademhaling en je stofwisseling. Vanwege deze effecten wordt cafeïne veel gebruikt in populaire ververbranders. De cafeïne in anti-griepmiddelen heeft tot doel om een opwekkend effect te bereiken. Ook je waakzaamheid en je concentratievermogen kunnen bevorderd worden door kleine hoeveelheden cafeïne. Daarom wordt cafeïne nogal eens gebruikt door sporters om hun prestaties te verhogen. Maar cafeïne staat tegenwoordig op de lijst van het International Olympisch Comité van verboden stoffen die als doping worden gezien. Wel wordt cafeïne in de urine tot een beperkte grens gedoogd. Uit onderzoek blijkt ook dat cafeïne de alertheid en het reactievermogen bij autorijden stimuleert. Door koffie te drinken voor het autorijden zouden risico´s op de weg verminderd kunnen worden.

Een ander effect van cafeïne is dat het een positieve invloed heeft op het kortetermijngeheugen. Cafeïne zou het leren en onthouden van dingen gemakkelijker maken. Maar sommige mensen kunnen van cafeïne ook heel misselijk worden, hoofdpijn krijgen of last krijgen van een angstig en opgejaagd gevoel. Ook hartkloppingen, beven en duizeligheid kunnen effecten zijn van cafeïne. Mensen die veel koffiedrinken en die daar ineens mee stoppen, kunnen last krijgen van ontwenningsverschijnselen als hoofdpijn.

Wanneer kun je beter geen cafeïne gebruiken?

Je lichaam heeft geen cafeïne nodig. Sommige mensen kunnen ook beter geen cafeïne tot zich nemen, zoals zwangere vrouwen. Een te veel aan cafeïne kan de ongeboren baby schaden. Bij hartpatiënten zou cafeïne de kans op een hartaanval kunnen verhogen. Ook zou cafeïne een negatieve invloed hebben op de beweeglijkheid van sperma van mannen.
© 2009 - 2019 Faffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over cafeïne"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 22-08-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!