InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde alternatieven voor koffie en cafeïne

Gezonde alternatieven voor koffie en cafeïne

Gezonde alternatieven voor koffie en cafeïne Koffie, voor veel mensen de normaalste zaak van de wereld. Koffie om wakker te worden, koffie in de pauze, koffie na het eten, je komt al snel aan minstens drie koppen per dag. Cafeïne werkt verslavend. Dagelijks zoveel cafeïne is eigenlijk niet gezond. Het bekende alternatief is cafeïnevrije koffie, maar er zijn andere alternatieven die wellicht wel smaakvoller zijn.

Is koffie gezond?

Koffie bevat cafeïne, gemiddeld zo'n 50 tot 150 milligram per kop. Er is zeer veel onderzoek gedaan of het gebruik van cafeïne gezond of schadelijk is. De test resultaten spreken elkaar tegen, en er valt niet eenduidig te zeggen of koffie geheel gezond of ongezond is. Over het algemeen kan worden gesteld dat koffie geen schadelijke effecten heeft, zolang je het niet teveel drinkt. Daarnaast is het van belang om organische koffie te drinken, omdat deze niet behandeld zijn met pesticiden. Volgens Het Voedingscentrum kan je ongeveer 400 milligram cafeïne binnen krijgen zonder de negatieve effecten.

Redenen om geen cafeïne te drinken:

  • Wanneer je zwanger bent; cafeïne heeft nadelige effecten op het ongeboren kind.
  • Een hoge bloeddruk, cafeïne werkt bloeddrukverhogend.
  • Mensen met genotype F, meer dan vier koffie is slecht voor het hart.
  • Hartproblemen.
  • Bij slaapproblemen, stress of nervositeit. Koffie verergert dit doordat het stresshormoon adrenaline wordt opgewekt.
  • Verkalking van de pijnappelklier verminderen. Verkalking wordt o.a. veroorzaakt door stres.

Cafeïne staat ook wel bekend als coffeïne of theïne.

Koffieverslaving

Het drinken van koffie is zo ingeburgerd, dat het een vanzelfsprekendheid lijkt te zijn. Op de koffie gaan, even een bakkie doen, iets lekkers bij de koffie, koffiepauze, koffie op het werk... We hebben koffie nodig om wakker te worden, om de dag door te komen, om geconcentreerd tot in de late uurtjes door te werken. Je kunt zelfs aan koffie verslaafd zijn. Cafeïne heeft een verslavende werking. Wanneer je merkt dat je eigenlijk niet zonder koffie kan, kan je je afvragen waarom je het nodig hebt en of je misschien kan minderen.

Cafeïne vindt je trouwens niet alleen koffie, maar ook in:
  • Thee
  • Chocolade (puur bevat meer cafeïne dan melk of witte chocolade)
  • Cola
  • Energiedranken
  • IJs met koffie of chocoladesmaak
  • Medicijnen (met name pijnstillers)

De bekende alternatieven

Wil je minderen of helemaal geen cafeïne drinken, dan kan je natuurlijk cafeïnevrije koffie drinken, oftewel decafe. Helemaal zonder cafeïne is de koffie niet. Dit is maximaal 0,1 procent, wat verwaarloosbaar is. De bonen worden voor verwerking eerst geweekt in een oplosmiddel. Hier worden verschillende middelen en methodes voor gebruikt.

Veel mensen drinken thee als alternatief. Maar zowel zwarte, groene als witte thee, bevat cafeïne, gemiddeld 30 milligram. De hoeveelheid is ook afhankelijk van de manier van zetten, en hoe lang je de thee laat trekken. Des te langer, des te meer cafeïne er vrij komt. Thee die echt cafeïnevrij is: kruidenthee, rooibos en honeybush.

Gezonde alternatieven: granenkoffie en cichorei

Cichoreikoffie wordt gemaakt van de wortels van het cichorei plantje. Deze koffie is een gezond alternatief zonder nadelige effecten. Het heeft een stimulerende werking op de lever. Daarnaast bevat het veel inuline, wat een positief effect heeft op de darmflora. En, wanneer de koffievervanger alleen cichorei bevat, is het hoe dan ook glutenvrij.
  • Cichorei vind je in veel granenkoffie, zoals van Lima, Zonnatura, Pacha en Bambu (A.Vogel). In de samenstelling van de granenkoffie vind je naast cichorei, vaak ook tarwe, vijgen, granen, gemoute gerst en/of eikeltjes.
  • Lima en Pacha hebben ook cichoreikoffie zonder andere toevoegingen.
  • Pacha heeft een variant van cichorei met karamel en cacao.
  • Een andere glutenvrije koffievervanger is die van Barleycup, op basis van granen en cichorei.
© 2015 - 2019 Chezue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Koffievariaties: tips voor lekkere koffieKoffie is lekker. Variëren in koffiesmaken kan een aangename verrassing zijn voor de koffieliefhebber. Er gaat natuurlij…
Recepten voor koffie met alcohol en ijsRecepten voor koffie met alcohol en ijsKoffie is een eeuwenoude drank die tevens samen met thee de meest gedronken drank van Nederland is. Gemiddeld drinkt een…
Koffiesoorten: welke koffie kies jij?Koffiesoorten: welke koffie kies jij?Naast de gewone koffie zijn er natuurlijk nog heel veel andere soorten. Als je op het terras zit zie je ze wel eens de r…
Spaans: Culinaire woordenlijst – DrankenSpaans: Culinaire woordenlijst – DrankenBent u in Spanje of in een Spaans sprekend land op vakantie en u wilt graag iets te drinken bestellen in het Spaans? Lee…
Bronnen en referenties
  • Voedingscentrum
  • http://www.food-info.net/nl/national/verslag-cafeine.htm
  • http://www.hpdetijd.nl/2013-08-23/waarom-je-dood-gaat-van-koffie-een-top-5/
  • http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoeveel-cafeine-zit-er-in-koffie-en-in-cocacola/
  • http://www.leerwiki.nl/Waar_zit_cafeine_in
  • http://www.koffie-weetjes.nl/koffie-en-gezondheid/koffieverslaving/

Reageer op het artikel "Gezonde alternatieven voor koffie en cafeïne"

Reactie

Syl, 02-11-2016 12:38 #1
Rogge (in Barleycup) is niet glutenvrij!

Infoteur: Chezue
Gepubliceerd: 09-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!