InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde tussendoortjes voor baby's en jonge kinderen

Gezonde tussendoortjes voor baby's en jonge kinderen

Gezonde tussendoortjes voor baby's en jonge kinderen Gezonde voeding is voor baby's en jonge kinderen erg belangrijk; zij moeten er namelijk van groeien en leren al op jonge leeftijd een gezonde eetstijl aan. Welke tussendoortjes passen in een gezonde leefstijl, en wat mogen baby's en jonge kinderen tussendoor eten en drinken? In dit artikel alle informatie over gezonde tussendoortjes.

Baby's en gezonde voeding

Eetpatroon jonge baby's

Jonge baby's krijgen in de eerste maanden enkel borst- of flesvoeding. De hoeveelheid voeding bouwt zich in het begin per dag en later per week of per maand op. Vanaf een maand of vier mogen baby's een fruit- of groentehapje. Een hapje wordt vaak naast de borst- of flesvoeding gegeven en is in eerste instantie meer bedoeld om baby's kennis te laten maken met wat vaster voedsel. Vanaf zes maanden wordt de borst- of flesvoeding van baby's langzaamaan afgebouwd. Baby's geven vaak zelf ook te kennen dat ze meer zin krijgen in vaster voedsel; ze eten nu bijvoorbeeld een broodje in kleine stukjes of een ligabiscuit.

Eetpatroon baby's van 6-12 maanden

Voor baby's van 0-12 maanden is het belangrijk dat zij goed de mogelijkheden krijgen om te groeien. Daarom mogen zij al best veel (gezond) eten en drinken. Alle vitamines in het eten en drinken zijn letterlijk broodnodig voor jonge baby's om te groeien. Meestal heeft een baby vanaf een maand of zes het volgende eet/drink-patroon:
  • Flesvoeding
  • Tussendoortje + drinken
  • Flesvoeding + broodje of beschuitje o.i.d.
  • Tussendoortje + drinken
  • Flesvoeding
Meestal zo'n vijf keren per dag is er dus een eet/drink-moment. Zoals al eerder gezegd worden de flesjes na zes maanden langzaam afgebouwd, ook afhankelijk van de behoefte van de baby.

Geschikte, gezonde tussendoortjes voor baby's van 6-12 maanden

Omdat baby's van 6-12 maanden nog geen of weinig tandjes hebben, zijn niet alle gezonde tussendoortjes even geschikt. Ook is het verstandig om bij sommige tussendoortjes de baby te helpen deze op te eten omdat deze het soms zelf nog niet goed kan. De periode van 6-12 maanden kun je dan ook het beste zien als een experimenteerperiode; je baby zal het zelfstandig eten steeds beter onder de knie krijgen. De volgende tussendoortjes zijn geschikt voor baby's van 6-12 maanden:
  • Fruit(hapje); op de verpakking kun je lezen of er geen onnodige suikers toegevoegd zijn. Hapjes van Friso of Zonnatura zijn bijvoorbeeld erg geschikt. Zelf fruit pureren is helemaal goed; zo leert je baby ook al waar het fruit vandaan komt.
  • Liga biscuit; deze liggen in de 'babyschappen' in de super. Je kunt ze evt. door fruit mengen.
  • Biscuit; bijvoorbeeld van 'Bambix'. Hoewel ze apart als 'babybiscuit' worden verkocht is het helemaal geen probleem om 'gewone' biscuit te gebruiken. Op de verpakking kun je lezen wat er inzit.
  • Soepstengel
  • Lange vinger
  • Deel van een (eier)koek
  • Schaaltje yoghurt
Laat baby's maar kennismaken met allerlei soorten voeding; er valt ontzettend veel te variëren.

Jonge kinderen en gezonde voeding

Eetpatroon jonge kinderen

Na een eerste babyjaar eten veel baby's 'mee'. Dat houdt in dat ze ontbijten, een tussendoortje eten, lunchen, een tussendoortje eten en een avondmaaltijd krijgen. Hoewel baby's vanaf 1 jaar nog steeds alle nodige vitamines en mineralen binnen moeten krijgen, hoeven ze in de praktijk niet ontzettend veel te eten en te drinken. Alles uit 'de schijf van vijf' is welkom. Kinderen geven zelf wel aan wat ze precies nodig hebben om hun buikje gevuld te krijgen. Voor ouders is het belangrijk om een klein beetje op het eetpatroon van het jonge kind te letten; zo houden jonge kinderen vaak meer van zoetigheid dan van hartigheid. Het toetje na het eten kan ze bijvoorbeeld beter smaken dan de avondmaaltijd zelf. Leer jonge kinderen al op vroege leeftijd dat de hoofdmaaltijden belangrijker zijn dan alles er omheen, en geef ze alleen tussendoortjes wanneer ze ook andere dingen willen eten.
Wat veel ouders niet weten is dat er voor jonge kinderen vanaf 1 jaar slechts weinig ruimte is voor tussendoortjes; zeker wanneer die minder gezond zijn. Binnen een gezond voedingspatroon mogen de tussendoortjes niet meer dan 100 calorieën bevatten. Het is helemaal niet erg om een kind een klein stukje van een koek of een paar happen van een calorierijk toetje te geven, zolang dit niet te vaak gebeurd en het bij kleine porties blijft.

Geschikte, gezonde tussendoortjes voor kinderen vanaf 1 jaar

  • een stuk fruit; zoals een peer, mandarijn of appel. Bij voorkeur vers fruit.
  • groente; zoals een stuk komkommer of tomaat
  • 1 biscuit of koekje; zoals een lange vinger, theebiscuit of eierkoek(je)
  • een blokje kaas of worst
  • een schaaltje yoghurt of light-product
  • een soepstengel of rijstwafel
  • een snoepje of dropje (bijvoorbeeld van Katja; zonder toegevoegde kleurstoffen)
  • een (klein) waterijsje, evt. zelf gemaakt van zuivel of siroop
Gerelateerde artikelen
De ontwikkeling van je baby; 29 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 29 weken zwangerIn week 29 weegt een ongeboren baby zo'n 1100 gram, en is bijna 37 centimeter lang. De hersenen van de baby zijn inmidde…
Gezonde tussendoortjes vermijden te veel suiker op het werkGezonde tussendoortjes vermijden te veel suiker op het werkHet is veel makkelijker om niet te veel suiker te eten op het werk door je drang naar suiker onder controle te houden. G…
Gezond dikker wordenGezond dikker wordenHoe wordt je op een gezonde manier dikker? Er zijn veel mensen die graag ietsjes meer gewicht zouden willen hebben. Door…
Tips voor lekkere en gezonde tussendoortjesTips voor lekkere en gezonde tussendoortjesEen tussendoortje wordt tussen de hoofdmaaltijden door gegeten. Deze tussendoortjes leveren je vooral energie en dus cal…
Gezonde tussendoortjes uit verschillende diëtenGezonde tussendoortjes uit verschillende diëtenTussendoortjes maken of breken een gezond eetpatroon. De extra kilootjes die maar blijven hangen, hebben vaak te maken m…

Reageer op het artikel "Gezonde tussendoortjes voor baby's en jonge kinderen"

Reacties

Desiree, 29-07-2013 16:54 #2
Lange vingers zijn geen aanraders.
En waarom moet een baby vanaf 6 maanden van jullie flesvoeding krijgen? Wat is er mis met borstvoeding? Raar!

Marieke, 02-05-2013 09:25 #1
Ik vind het een zeer slechte suggestie om baby's al vol te proppen met zgn. gezonde kinderbisquit of lange vingers. Dit is slechte voeding die veel te veel suikers bevat en geen enkele voedingswaarde heeft. Evenals kaasblokjes en worstjes. Veel te vet.
Kaas staat niet eens meer in de schijf van 5. Hoe komen wij toch aan die veel te dikke kinderen? Door verkeerd voedingsadvies misschien zoals jullie geven?

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 27-08-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!