InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Koffie - Hoe werkt cafeïne

Koffie - Hoe werkt cafeïne

Koffie - Hoe werkt cafeïne Cafeïne, een stimulerend middel voor het zenuwstelsel, is niet alleen te vinden in koffiebonen, maar ook in chocolade en thee bladeren. Het wordt ook toegevoegd aan koolzuurhoudende dranken en zelfs aan medicijnen, zoals aspirine, middelen tegen verkoudheid en gewichtscontrole medicatie. Ondanks dit alles komt ongeveer ¾ van de cafeïne consumptie rechtstreeks van koffie.

Hoe werkt cafeïne?

Cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel. De bijnieren beginnen adrenaline te produceren. Dit is het bekende hormoon dat vrijkomt als mensen willen vluchten of vechten. Dit zorgt ervoor dat bij de persoon de hartslag verhoogt, de pupillen vergroten en de spieren verstijven. Dezelfde tijd wordt er glucose vrijgelaten in het bloed, waardoor men een energieboost krijgt.

Cafeïne verhoogt ook de productie van dopamine. Dit is een stof die vrijkomt in de hersenen en die een gevoel van plezier activeren. Dit is een van de redenen waarom veel mensen verslaafd zijn aan koffie.

In het algemeen heeft men vastgesteld dat door de toegevoegde cafeïne de sportprestaties gaan verbeteren, althans toch het uithoudingsvermogen. Afstandszwemmers en lopers presteren duidelijk beter na het nuttigen van een kop koffie voor de training.

Negatieve effecten van cafeïne

Ondanks deze schijnbaar positieve effecten tot stand gebracht door cafeïne, gaan er ook risico’s gepaard met het gebruik van deze stof. Niet alleen voor mensen die sportieve prestaties leveren, maar vooral voor mensen die dagelijks cafeïne consumeren. Eén van de negatieve effecten van cafeïne is dat het kan leiden tot een verhoogde hartslag, rusteloosheid, prikkelbaarheid en hoofdpijn. De verhoogde hartslag kan ook de bloeddruk verhogen. Wanneer een persoon dagelijks cafeïne consumeert kan er een gewenning optreden; men moet de hoeveelheden cafeïne verhogen om hetzelfde effect te verkrijgen. Zodanig wordt het lichaam in een voortdurende staat van hormonale noodsituatie gehouden, wat uiteraard niet al te gezond zal zijn.

Naast het feit dat het een stimulerend middel is, treedt er ook een verlies van vocht op, waardoor men kan uitdrogen. Het is dus niet aan te raden dat men gaat sporten in extreme temperaturen. Het drinken van koffie zal het uitdrogingsproces gigantisch versnellen. Bij krachttrainingen, waarbij men uit is op spiergroei, is het ook niet aan te raden, omdat men hierbij veel vocht nodig heeft om spieren aan te maken.

Het meest voorkomende probleem van regelmatige koffieconsumptie op lange termijn is in verband te brengen met slaap. Cafeïne heeft een werktijd van ongeveer 6 uur. Dit betekent dat als men ’s avonds om 8 uur een grote mok koffie drinkt met ongeveer 200 mg cafeïne, er om 11 uur nog altijd 100 mg en om 2 uur ’s morgens nog een kleine 50 mg cafeïne in het bloed bevindt. Een persoon kan in staat zijn om te slapen, maar met de cafeïne nog steeds in het systeem, kan hij niet in staat zijn om de beste kwaliteit van de slaap te verkrijgen. Personen die moeten opstaan op een bepaald tijdstip, voor werk of een andere verantwoordelijkheid gebruiken weer cafeïne om hun vermoeidheid tegen te gaan, wat resulteert in een vicieuze cirkel van cafeïneconsumptie.

Voordelen en nadelen

Over het algemeen genomen de zijn de voordelen van cafeïne gebruik dat het de persoon een energieboost geeft als men een dipje heeft. Echter heeft een reportage duidelijk gemaakt dat bij overmatig gebruik het meer nadelen dan voordelen heeft. Het goede nieuws is dat een tot twee kopjes per dag valt in de gematigde koffie drinker categorie, en wordt dit algemeen niet als een risicogedrag ervaren door de meeste gezondheidsassociaties. Een gematigd verbruik net zoals zo vele andere genotsmiddelen is aan te raden.
© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Cafeïne en vruchtbaarheidCafeïne en vruchtbaarheidWat is de invloed van cafeïne op de vruchtbaarheid? Het anwoord is afhankelijk of we het hebben over de mannelijke vruch…
Cafeïne: waar is het goed voor, bijwerkingen, zwangerschapCafeïne: waar is het goed voor, bijwerkingen, zwangerschapCafeïne is een witte, iets bittere alkaloïde. De stof werd ook wel theïne genoemd. Tegenwoordig wordt alleen nog gesprok…
Koffie drinken tijdens de zwangerschap, gevaarlijk?Koffie drinken tijdens de zwangerschap, gevaarlijk?Veel mensen drinken regelmatig een kop koffie, zo ook zwangere vrouwen. Geen probleem zul je denken, wat heeft cafeïne n…
Cafeine in koffieWat is cafeïne en wat gebeurt er als je teveel cafeïne binnen krijgt? Wanneer ben je verslaafd aan cafeïne en hoe kom je…
Vet verbranden met behulp van cafeïneLees hoe u meer en sneller vet kunt verbranden met behulp van cafeïne. Cafeïne komt voor in bijvoorbeeld koffie thee en…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Coffee

Reageer op het artikel "Koffie - Hoe werkt cafeïne"

Reactie

Jochem, 09-02-2017 19:31 #1
Ik drink rond 7u 's ochtends standaard een kopje koffie, niet meer dan dat, verder kan ik nog steeds niet goed slapen 's avonds rond 11u. Kan dat aan de koffie liggen?

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!