InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet: Bekende diëten om gewicht te verliezen

Dieet: Bekende diëten om gewicht te verliezen

Dieet: Bekende diëten om gewicht te verliezen Overgewicht is een van de grootste gezondheidsproblemen in de Westerse landen. Om van overgewicht af te komen bestaan er diverse diëten, bekende diëten die wereldwijd veel gedaan worden zijn onder andere het Atkins-dieet, Montignac-dieet en het South Beach-dieet. Bij diëten zoals het Atkins-dieet wordt de consumptie van koolhydraten zoveel mogelijk vermeden, terwijl bij het Fit for Life-dieet er juist weer veel koolhydraten worden geconsumeerd. Bij een dieetprogramma zoals Weight Watchers gaat het weer meer om een stukje coaching en steun zodat de persoon niet terugvalt in de oude gewoontes. Kortom wanneer u een dieet wilt volgen is er voor ieder wat wils.

Waarom op dieet

De belangrijkste drijfveer voor de meeste mensen om op dieet te gaan is toch het uiterlijk. Daarnaast is het afvallen een goede manier om uw lichaam in een betere gezondheid te krijgen. Veel voorkomende ziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker kunnen een verband hebben met overgewicht. Bijkomend voordeel van een dieet is dat mensen anders tegen hun leefwijze gaan aankijken en in het algemeen een gezondere leefstijl aanpassen.

Het Atkins-dieet

Volgens het Atkins-dieet, zorgt de consumptie van veel koolhydraten voor schommelingen in het bloedsuiker gehalte. Deze schommelingen in het bloedsuikergehalte zorgen weer voor een hongerig en vermoeid gevoel en bevordert daarmee de opbouw van vetreserves. Het Atkins-dieet schrapt de koolhydraten zoveel mogelijk uit uw voeding, afgezien van 20 gram van bepaalde groentes. U mag onbeperkt eiwit en vet eten, maar valt toch af. Later in het dieet mag u iets meer koolhydraten nemen zolang u maar afvalt richting het streefgewicht. Een nadeel van het Atkins-dieet is dat u er een erg slechte adem van kunt krijgen.

Fit for life-dieet

Dit is een bestseller van het echtpaar Diamond. Het dieet bevat veel waterrijk voedsel (fruit en groenten) vanwege de reinigende werking. De combinatie van koolhydraten en eiwitten in een maaltijd wordt vermeden. Samen zouden ze in de maag gaan rotten en gisten, zodat veel energie verloren gaat.

Maaltijdvervangers als dieet

Vooral shakes, repen en soepen met weinig calorieën, maar wel met belangrijke voedingstoffen. Voorbeelden zijn Biamed (alleen op recept), Herbalife, Minikuur, Modifast, Profiel en Slim Fast.

Montignac-dieet

Montignac-gaat niet uit van het aantal calorieën, maar van de goede combinatie van voedingsmiddelen en de verdeling over de dag. Kies voor de goede, onverzadigde vetten, koolhydraten met een laag glycemische index (GI) en vezelrijke voeding (fruit en peulvruchten). Voldoende eiwit moet voorkomen dat u spieren kwijtraakt. Ook regelmatige lichaamsbeweging wordt aanbevolen.

South Beach-dieet

Het dieet is gericht op de gezonde vetten en koolhydraten. Vermijd koolhydraten uit geraffineerde producten die bij fabricage veel goede vezels kwijtraken (witbrood, koek, gebak, snacks). Door de beperking van koolhydraten is het gebruik van weinig vet (mager vlees, olijfolie) en dierlijke eiwitten toegestaan.

Weight Watchers-dieet

Cursussen waarbij de deelnemers elkaar steunen en advies krijgen. Diverse afslankprogramma's, voedingsproducten en boeken maken deel uit van dit commerciële concept. Ook andere (niet) commerciële organisaties bieden de mogelijkheid om in groepsverband af te vallen. Meestal zijn de diëten in orde en gaat het oude leefpatroon op de schop.
Gerelateerde artikelen
Kosten Weight Watchers vergoed door zorgverzekeraarKosten Weight Watchers vergoed door zorgverzekeraarKosten van Weight Watchers worden in sommige gevallen vergoed door de zorgverzekeraar. Daarvoor is in ieder geval een ve…
Weight Watchers: Afvallen en toch alles etenWeight Watchers: Afvallen en toch alles etenWeight Watchers is een bekende methode voor als je wilt afvallen. Bij Weight Watchers mag je alles eten wat je wilt, maa…
Weight Watchers, behaal zonder moeite je streefgewichtWeight Watchers, behaal zonder moeite je streefgewichtVaak weten mensen niet meer waar ze goed aan doen met diëten. Soms trek in iets lekkers hebben, maar ook streng voor jez…
Het geheim van afvallen met Weight WatchersHet geheim van afvallen met Weight WatchersWeight Watchers is een dieet dat veel mensen geholpen heeft bij het afvallen. Ook veel mensen die vóór Weight Watchers v…
Kosten van afvallen met Weight WatchersKosten van afvallen met Weight WatchersDe kosten van Weight Watchers kunnen verschillen, doordat je op verschillende manieren kunt deelnemen aan Weight Watcher…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tumisu, Pixabay

Reageer op het artikel "Dieet: Bekende diëten om gewicht te verliezen"

Infoteur: P1234
Laatste update: 23-12-2019
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!