InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het wasbord-dieet

Het wasbord-dieet

Het wasbord-dieet Wie wil het nou niet? Een wasbord zo strak dat je er een knikker op kunt laten stuiteren. Waarschijnlijk denk je dat je, om dit schoonheidsideaal te bereiken, de discipline van een topatleet moet hebben en je dan ook nog een zeer streng dieet moet houden. In werkelijkheid is het simpeler. Weliswaar zul je er wel wat voor moeten doen en dingen moeten laten, maar onmogelijk is het zeker niet. Het Wasbord-dieet is een levensstijl die ontwikkeld is door David Zinczenko, de hoofdredacteur van het tijdschrift Mens Health. In zijn boek ‘het Wasbord-dieet’ belooft hij een strakke buik voor iedereen in slechts zes weken. Het moge duidelijk zijn dat dit natuurlijk niet voor iedereen geldt, maar zeker is, is dat je met deze methode na zes weken zeker resultaat ziet. Bovendien in honger lijden er niet bij! Sterker nog: je eet maar liefst zes keer per dag.

Voeding en Fitness

Het wasbord-dieet bestaat uit twee onderdelen. De juiste voeding en voldoende beweging. We beginnen met de juiste voeding. Door de juiste voedingsmiddelen te eten, op geregelde tijdstippen krijg je voldoende energie binnen om je ruststofwisseling flink op te voeren. Dit heeft aanzienlijk meer effect dan het proberen van calorieën te verbranden door een uurtje te sporten per week. In het boek worden twaalf voedingsmiddelen genoemd die belangrijk zijn bij het opvoeren van de ruststofwisseling. Elke maaltijd zou een van deze voedingsmiddelen moeten bevatten.

Twaalf voedingsmiddelen die je helpen strakker te worden

  • Amandelen en andere noten (Deze houden de lekkere trek onder controle en leveren een bijdrage bij de opbouw van spieren)
  • Bonen en peulvruchten (Deze stimuleren de spijsvertering, helpen vet verbranden en bouwen spiermassa op)
  • Spinazie en andere groene groenten (Deze neutraliseren vrije radicalen en helpen tegen overgewicht)
  • Zuivel (stimuleren gewichtsverlies en zorgen voor sterkere botten)
  • Havermout (ongezoet, geeft meer energie en libido en verlaagt cholesterol. Bovendien houdt het de bloedsuikerspiegel stabiel)
  • Eieren (Verbranden vet en bouwen spiermassa op)
  • Kip en ander mager vlees (bouwen spiermassa op en ondersteunen het immuunsysteem)
  • Pindakaas (ongezoet, stimuleert de testosteronproductie en verbrandt vet.)
  • Olijfolie (verlaagt het cholesterol en ondersteunt het immuunsysteem)
  • Volkorenbrood en ontbijtgranen (voorkomt dat je lichaam vet op slaat)
  • Wei-poeder (Bouwt spiermassa op, verbrandt vet).
  • Frambozen en andere bessen (beschermt je hart, verbeterd je gezichtsvermogen)

Deze voedingsmiddelen zou je elke maaltijd binnen moeten krijgen. Bovendien moet je in plaats van drie keer per dag, zes keer per dag eten. Zo houdt je jou bloedsuikerspiegel stabiel, waardoor je lichaam veel minder snel vet zal opslaan. De ruststofwisseling wordt door de grote hoeveelheid eiwitten opgevoerd. In het boek ‘het wasboorddieet’ staan ook vele recepten waar deze voedingsmiddelen een centrale rol spelen. Maar met wat creatief denken zijn er ook zonder deze recepten meer dan genoeg gerechten te bereiden.

Krachttraining

Naast zes keer per dag wat eten, met de aangeraden voedingsmiddelen, is ook het sporten heel belangrijk. Krachttraining wordt vooral aangeraden. Doordat je meer spiermassa opbouwt, stijgt je ruststofwisseling verder. Immers, een kilo spieren verbrand meer energie dan een kilo vet.
Je zou drie keer per week moeten fitnessen, waarbij je met zware gewichten je vooral de grote spiergroepen (rug, benen, schouders)traint. Het trainingsprogramma richt zicht vooral erop om spiergroei en vetverbranding te optimaliseren en de trainingstijd kort te houden. Het richt zich op krachttraining en het apart trainen van je buikspieren. Tussen elke training moet tenminste 48 uur hersteltijd zitten. In deze hersteltijd kun je wel eventueel andere, rustige sporten doen zoals joggen en fietsen.

Voor meer informatie verwijs ik naar het boek ‘het wasboord dieet’ van David Zinczenko.
© 2009 - 2019 Guardacielo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Krachttraining, ook voor vrouwen!Krachttraining, ook voor vrouwen!Wie denkt aan krachttraining, denkt aan vrij snel aan bodybuilding en opgepompte en gespierde mannen. Op het eerste gezi…
Afvallen: Krachttraining en cardiotraining combinerenAfvallen: Krachttraining en cardiotraining combinerenSteeds meer mensen willen graag wat kilo's kwijtraken. Wil jij ook afvallen? Dan zul je ook echt moeten bewegen. Dit is…
Voldoende bewegen om te kunnen afvallenVoldoende bewegen om te kunnen afvallenOm uw gewichtsverlies te versnellen is het belangrijk om voldoende te sporten. Afhankelijk van ieder zijn tijd dient hie…
Afvallen: tips voor afslanken zonder dieet: bewegen en sportAfvallen: tips voor afslanken zonder dieet: bewegen en sportAfvallen of afslanken is vaak niet makkelijk. Het is moeilijk om je aan een dieet te houden en veel mensen lukt het niet…
Mythes over afvallen die je niet helpen vet kwijt te rakenAdvies over afvallen is overal te vinden. Van lifestyle-tijdschriften tot internet. De meeste van deze adviezen zullen z…
Bronnen en referenties
  • Het wasborddieet - David Zinczenko

Reageer op het artikel "Het wasbord-dieet"

Reacties

Reinier, 06-11-2013 18:23 #3
De 48 uur is bedoelt voor die spiergroep. Ik sport 5x per week maar elke spiergroep doe ik 1x per week of met een minimale rust van 48 uur (voor alleen die spiergroep). Je kan in principe elke dag trainen dus. Met het wasbord dieet moet je trouwens goed letten op de hoeveelheden. Dat is namelijk best veel als je in 6 weken veel (buik)vet wilt verliezen. Ze raden wegen af maar ik zou dat wel doen of in ieder geval je vetpercentage blijven meten. Zo weet je wat eten met je doet! En je mag 1 dag per week lekker alles eten wat je wilt. Dat is zeker een goede tip maar 1 dag in de week alleen maar eiwitten kan daarnaast zeker helpen om in balans te blijven. Ik doe dit zelf altijd na m'n "vreetdag".

Jeweettog, 25-05-2011 15:13 #2
De enige reden waarom ik een reactie stuur is om die mark_my_words voor paal te zetten. mark_my_words -> ben jij nu het voorbeeld van domme kracht? rekenen is niet je sterkste punt he? De meeste mensen gebruiken voor kracht training het volgende schema: maandag-woensdag-vrijdag krachtraining en de rest kan dan gebruikt worden voor cardio en/of rust dagen… Nog een duidelijk voorbeeld voor die rekenwonder-> maandag middag 2 uur en dan gaan we 48uur verder in de tijd en dan kom ik op de aardse tijd van woensdag middag 2uur oh mijn god, dat is 48 uur? yep (-.-")

Die voedingstips zijn erg goed, wel irritant om je zelf eraan te houden. maarja het resultaat is er dan ook.

Mark_my_words, 21-02-2011 13:08 #1
1 dag trainen 2 dagen rust 1 dag trainen 2 dagen rust 1 dag trainen 2 dagen rust…
Een week heeft 7 dagen. Als ik bovenstaande optel dan kom ik uit op 9. Met andere woorden drie keer per week trainen met 48 uur rust gaat niet passen. Twee keer in de week krachttraining dus met ten minste 48 uur tussen de trainingen. Je mag wel om de dag hardlopen/fietsen, maar je kunt dat beter niet doen op de dagen dat je krachttraining doet. Een warming up van 10 minuten voor de krachttraining is wel goed. Elke dag hardlopen/fietsen is niet goed. Je lichaam moet ook herstellen, anders pleeg je roofbouw en wordt je snel oud.

Mijn schema: Maandag fietsen, dinsdag krachttraining, woensdag rust, donderdag fietsen, vrijdag krachttraining, zaterdag rust, zondag kayakken :-p
Ter info: ik fiets ongeveer 50 km.

Infoteur: Guardacielo
Gepubliceerd: 28-05-2009
Subrubriek: Dieet
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!