InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het 40 punten dieet

Het 40 punten dieet

Het 40 punten dieet Zoveel mensen, zoveel diëten. Niet nieuw maar al langer op het internet te vinden: het 40 punten dieet. Hoe werkt het en de uiteindelijke vraag: werkt het ook echt? Het 40 punten dieet is afgeleid van het dieet waarbij je 1.000 kcal per dag eet. In feite tel je voor elke 25 kcal 1 punt. 40 punten staan daarmee dus gelijk aan 1.000 kcal. Voor een kleine bijdrage kan je een jaar lang gebruik maken van de website, waarbij je onder andere je gewicht kan invoeren en dagelijks het gegeten aantal punten kan tellen. Afvallen valt niet mee, het is afzien en inleveren. Dagelijks zijn duizenden Nederlanders bezig met een bepaald dieet. Van alle soorten diëten is het 40 punten dieet een apart soort dieet waar je weinig van hoort, maar wel werkt. Het maakt de afvaller gewoon bewust van wat hij/ zij eet.

Calorieën tellen

Het 40 punten dieet is niks anders dan calorieën tellen. Men vult dagelijks in wat je gegeten hebt en de hoeveelheid daarvan. Een speciale calculator zet de producten om in punten. Ieder punt staat gelijk aan 25 calorieën.

Hoeveel calorieën per dag nodig?

De gemiddelde man heeft 100 punten per dag nodig (2500 calorieën), de gemiddelde vrouw doet het met minder: 80 punten per dag (2000 calorieën). Het 40 punten dieet adviseert wellicht om tijdelijk 40 punten tot je te nemen per dag, maar vermeldt hier wel bij dat 40 punten erg weinig is, en dat deze hoeveelheid langzaam weer opgevoerd moet worden. Uit ervaring blijkt dat veel mensen de 40 punten niet haalbaar vinden: men zet zichzelf dan op een hongerdieet. In principe is alles onder de 80 punten voor vrouwen en onder de 100 punten voor mannen al een goed begin. Het gaat er tenslotte om dat men meer calorieën op een dag verbrand dan dat er in komt.

Bewuster eten

Door dagelijks de calorieën te tellen, wordt de afvaller bewuster van het aantal calorieën per product. Men leert dat een sneetje brood 3 punten bevat, en een marsreep 12 punten. Op deze manier wordt de afvaller bewuster van wat hij/ zij eet. En dat helpt met afvallen. Eten is meten.

Gewicht bijhouden

De site bezit nog meer opties: het gewicht kan bijgehouden worden. Dit kan dagelijks, wekelijks of maandelijks, of op ieder gewenst moment. Een grafiek laat zien in hoeverre men is afgevallen of bijgekomen sinds de beginperiode. Ook kan men dagen ertussenuit verwijderen. Een leuke en handige tool, die de afvaller ook weer bewust maakt van zijn gewicht en de vorderingen.

Calorieën verbranden

Geen gewichtsverlies zonder calorieën verbranden. Om af te vallen, zal er per dag meer calorieën moeten worden verbrand dan dat erin komt. De site biedt de mogelijkheid om je BMI te berekenen en te berekenen hoeveel calorieën een bepaalde activiteit verbrand, zoals fietsen, huishouden doen, zwemmen, grasmaaien en zelfs vrijen!

De site

Het aanmelden op de site was voorheen gratis: in het jaar 2015 vraagt men 12 euro per jaar. Wel kan men gratis gebruik maken van een voorbeeld: de gegevens worden hier echter niet opgeslagen dus veel heeft men er niet aan. Nadeel van de site is dat er geen functie op zit om een vergeten wachtwoord op te vragen. Is men het wachtwoord kwijt, dan is men ook het betaalde geld kwijt. Uit ervaring is gebleken dat contact opnemen niet helpt: de enigste optie is om een nieuw account aan te maken en (weer) opnieuw te betalen. Wellicht dat men deze bug in de toekomst kan verhelpen, want verder is de site een zeer handig en nuttig hulpmiddel bij het afvallen. In 2014 is de bug opgelost en kan het wachtwoord toegestuurd worden naar het emailadres waar men zich mee heeft aangemeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het 40 punten dieet"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 18-04-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!