InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieetpillen; wat zijn het en wat doen ze met je?

Dieetpillen; wat zijn het en wat doen ze met je?

Dieetpillen; wat zijn het en wat doen ze met je? Dieetpillen zijn er in verschillende soorten en maten. De makers van dieetpillen beweren de oplossing te hebben gevonden voor overgewicht; maar wat zijn dieetpillen eigenlijk, wat doen ze met je lichaam, en welke dieetpillen zijn er op de markt? In dit artikel alle informatie over dieetpillen.

Wat zijn dieetpillen?

Soorten en maten

Zoals al eerder gezegd zijn dieetpillen er in verschillende soorten en maten. Je hebt kleine dieetpillen en grote; je hebt dieetpillen die je een maal per dag moet innemen, en dieetpillen die je om de zoveel uur moet slikken. In hoofdzaak kun je twee soorten dieetpillen van elkaar onderscheiden:
  • Dieetpillen op medische basis
  • Natuurlijke dieetpillen (supplementen)
In het eerste geval moeten de dieetpillen zijn goedgekeurd door de FDA (Food and Drug Administration) en dienen ze ter genezing. Natuurlijke dieetpillen hebben ook de goedkeuring van de FDA nodig, maar dienen niet ter genezing.

Medicijnen

Dieetpillen die ter genezing werken, kunnen alleen verkregen worden middels een doktersrecept. Je kunt ze dus niet zomaar bij elke drogist afhalen. De werking van dergelijke dieetpillen is bewezen, maar behoort daardoor ook onder de noemer 'medicijnen'. Deze dieetpillen kunnen dan ook gevolgen (bijwerkingen) met zich meebrengen als:
  • nerveusheid
  • slapeloosheid
  • vermoeidheid
  • hartkloppingen
  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • haarverlies
En zo zijn er nog een aantal mogelijke bijwerkingen op te noemen. Voor mensen met (extreem) overgewicht kan een passende dieetpil helpen bij het afvallen. Wanneer zij overwegen om dieetpillen (medisch) te gebruiken, is het hen aan te raden eerst goed de huisarts te raadplegen.

Hoe werken dieetpillen?

Kort gezegd zijn er vier manieren waarop dieetpillen kunnen werken:
  • Als vetverbranders
  • Als verbeteraars van de stofwisseling
  • Als eetlustremmers
  • Psychisch

Vetverbranders

Bepaalde dieetpillen kunnen mensen met overgewicht helpen sneller vet af te voeren. Vetverbranders kunnen er ook voor zorgen dat bepaalde voedingsstoffen niet worden opgeslagen. Een aantal voorbeelden van vetverbrandende dieetpillen zijn: Alli, XTR, vitamust en Efedra Free. Overigens zijn er tientallen indien niet honderden vetverbranders op de dieetmarkt te vinden. De meeste van deze dieetpillen vallen in de categorie 'natuurlijke dieetpillen'. De werking ervan is dan ook niet bewezen en de bijwerkingen van dergelijke dieetpillen zijn soms erg onduidelijk. De FDA deelt regelmatig boetes uit aan fabrikanten die schadelijke vetverbranders verkopen.

Verbeteraars van de stofwisseling

Dieetpillen die zeggen de stofwisseling te verbeteren (te versnellen) zijn veel te vinden. De pillen werken op verschillende manieren, maar meestal door het gebruik van probiotica (goede en slechte bacteriën). Deze zouden een gunstige invloed hebben op de darmen en de spijsvertering. Overigens zijn er naast dieetpillen verscheidene middeltjes en drankjes die gebruik maken van probiotica. Deze kun je o.a. in de supermarkt kopen. Een voorbeeld van een 'stofwisselingverbeteraar' is Bloedgroep Mult O.

Eetlustremmers

Er bestaan tal van dieetpillen die een eetlustremmende werking zouden moeten hebben. Een voorbeeld van eetlustremmende dieetpillen zijn Atractil en RDX. Deze dieetpillen geven mensen met overgewicht het gevoel 'vol' te zijn, waardoor ze makkelijker eten zouden kunnen laten staan. Veel van deze dieetpillen werken op natuurlijke basis.

Psychisch

Hoewel van een heel aantal dieetpillen bewezen is dat ze niet werken, blijven mensen met overgewicht ze kopen. Het idee van 'een pilletje innemen' kan mensen met overgewicht helpen het idee te krijgen dat ze echt met het bestrijden van overgewicht bezig zijn. Soms geven dieetpillen mensen met overgewicht dan ook net het laatste zetje om iets aan het overgewicht te doen. Psychisch kunnen dieetpillen dus daadwerkelijk helpen.

Wat kosten dieetpillen?

Hoewel een aantal (medische) dieetpillen ontwikkeld zijn om mensen van hun overgewicht af te helpen, zijn de meeste dieetpillen op de markt gekomen om mensen van hun geld af te helpen. De prijzen van dieetpillen variëren van zo'n 20 euro tot soms wel 500 euro. Dieetpilfabrikanten spelen dan ook in op het soms extreme verlangen van mensen met overgewicht die kilo's willen verliezen. Wie echt iets wil afvallen kan het beste contact opnemen met zijn/haar huisarts om de mogelijkheden te bespreken. Op die manier kunnen eventueel passende dieetpillen worden voorgeschreven. Een aantal van hen kan worden vergoed door de verzekering.
Gerelateerde artikelen
Bio-30 Days, afvallen in 30 dagenBio-30 Days, dieetpillen van het Deense bedrijf Pharma Noord, is een van de meest verkochte producten die je kunnen help…
Afvallen met Caralluma van LumaslimCaralluma fimbriata, een soort cactus, is een product dat gebruikt wordt om af te vallen door hongergevoel en eetlust te…
Hoe kun je snel afvallen?Hoe kun je snel afvallen?Hoe kun je snel afvallen? Een vraag die veel mensen zich stellen. Wanneer je veel te zwaar bent of een paar kilo teveel…
Werkt het dieet van Nuvoryn nou echt?Werkt het dieet van Nuvoryn nou echt?Er is weer een nieuwe dieetproduct op de markt. Dit keer heet het Nuvoryn en de recensies zijn positief. Nuvoryn is klin…

Reageer op het artikel "Dieetpillen; wat zijn het en wat doen ze met je?"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 12-08-2009
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!