InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > De verschillende vormen van vegetarisch diëten

De verschillende vormen van vegetarisch diëten

De verschillende vormen van vegetarisch diëten De ene vegetariër is de andere niet. Volgens wat je eet en vooral door wat je niet eet, kan men de verschillende vegetariërs onder verdelen in verschillende groepen.

Lactovegetariërs

De meeste vegetariërs zijn lactovegetariërs. Eten geen vlees, vis of eieren, maar wel zuivelproducten. Als je dit dieet volgt, moet je erop letten dat de juiste combinaties van plantaardige eiwitten worden ingenomen. Het voordeel van dierlijke eiwitten is namelijk dat ze optimaal zijn samengesteld uit de noodzakelijke aminozuren die het lichaam nodig heeft voor zijn opbouw. Goede combinaties zijn bijvoorbeeld graanproducten met melk of noten en graanproducten met peulvruchten in eenzelfde maaltijd.

Bij lactovegetariërs kan een tekort aan vitamine B12 optreden. Dit tekort moet gecompenseerd worden door extra inname van sojabonen of pillen. Een vitamine B12 tekort veroorzaakt bloedarmoede. Vezels, die in een vegetarisch dieet meestal veel aanwezig zijn, verhinderen de goede opname van ijzer en zink. Men moet er dus op letten dat er voldoende ijzerhoudende producten worden gebruikt zoals peulvruchten, dadels, pruimen, rozijnen, groene bladgroenten en dit nog beter samen met een vitamine C rijk product zoals sinaasappel, kiwi of pompelmoes. Dit is bovendien nuttig voor iedereen. IJzer uit plantaardig voedsel wordt beter opgenomen door het lichaam als deze twee (groene bladgroenten, peulvruchten en dergelijke, met een vitamine C rijk product) samen worden gegeten. Bijvoorbeeld een slaatje met rozijnen of peulvruchten met nadien een sinaasappel als toetje. Dit dieet kan door iedereen gevolgd worden, behalve door zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en opgroeiende kinderen.

Veganisten

Veganisten gaan een stap verder dan de meeste vegetariërs. Zij gebruiken geen producten van dierlijke oorsprong. Dit wil zeggen geen vlees, vis, eieren, melk en melkproducten. Dit dieet is af te raden omdat het te weinig eiwitten, calcium, ijzer, vitamine D, zink en vitamine 812 bevat. Het is moeilijk en soms bijna onmogelijk om de vele regels van het veganisme op te volgen. In de regel zou je zelfs geen kleding of meubilair van dierlijke oorsprong mogen gebruiken. Maar niet alle veganisten passen het dieet zo strikt toe.

Lacto-ovo-vegetariërs

Zij eten vis, eieren en melkproducten. Zij eten geen vlees. Dit soort dieet geeft meestal geen problemen en is zelfs voor een groot deel aan te raden. Het zou voor velen onder ons niet slecht zijn als we dit dieet zouden volgen en ons alleen af en toe eens te buiten zouden gaan aan vlees. Een steak in het restaurant, een stukje ham bij de boterham, een slaatje met kip, een gebraad in de oven op zondag en de drie andere dagen vis. Dat is ideaal. Het enige waar men op moet letten, is dat men voldoende sojaproducten gebruikt en ijzerrijke groenten in combinatie met citrusvruchten.

Macrobiotiek vegetariër

Dit is een voedingsleer, afkomstig uit het zenboeddhisme. De voeding mag niet chemisch of dierlijk bemest zijn of op onnatuurlijke wijze geteeld. Er mogen evenmin kleurstoffen of andere additieven aan het voedsel zijn toegevoegd. De voeding mag niet ingeblikt zijn en specerijen dienen vermeden te worden. Ook dient men in de macrobiotiek extra veel te kauwen. Elke hap zou een 50 tal keer gekauwd moeten worden. Volgens het dieet zou je 50% tot60% granen en graanproducten moeten eten, ongeveer 25% groenten, een 12% peulvruchten en zeewier, een 6% soep. Ten slotte mag de overige ongeveer 7% opgevuld worden met andere producten. Het positieve effect van dit dieet is echter nog steeds niet aangetoond.
Gerelateerde artikelen
Uitleg over verschillende groepen vegetariërsVegetariërs zijn mensen die geen vlees eten. Vegetariërs kun je onderverdelen in meerdere groepen. In dit verslag zal ik…
Waar doen vegetariers en veganisten hun boodschappen?Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat mensen besluiten om minder vlees te gaan eten. De redenen hiervoor zijn uiteenlope…
Vegadates, dating voor vegetariërsVegadates, dating voor vegetariërsVoor vegetariërs is er een speciale dating site. Geliefden eten vaak samen. Wanneer één van de minnaars vegetariër is da…
Hoe kan je je inzetten voor vegetarisme?Door vegetarisch te eten, draag je jouw steentje bij aan het verminderen van dierenleed, milieuvervuiling en een betere…
Vegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bentVegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bentAls je thuis de enige vegetariër bent of als je als enige thuis vegetariër wilt worden, kunnen je huisgenoten het lastig…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De verschillende vormen van vegetarisch diëten"

Reacties

Gino, 21-07-2011 19:03 #2
Bovendien, die was ik vergeten te noemen: waarom zou een goed gebalanceerd (lacto)vegetarisch dieet niet te volgen zijn door zwangere / borstvoedende vrouwen of door opgroeiende kinderen? Je hoeft als vegetariër geen enkele voedingsstof te kort te komen.

Gino, 21-07-2011 18:59 #1
Ik weet niet wie dit artikel geschreven heeft, maar er klopt weinig van. Er wordt een totaal verkeerd beeld gegeven van het vegetarisme op deze manier. Enkele voorbeelden:

- Lactovegetariërs: vormen in Nederland NIET de grootste groep vegetariërs maar de lacto-ovovegetariërs. Zouden volgens het artikel (meer) aan de *sojabonen* moeten voor hun vitamine B12 (sojabonen bevatten van nature geen bruikbare vitamine b12), en anders… 'pillen'?

- Veganisten:Ik weet niet wie dit artikel geschreven heeft, maar er klopt weinig van. Er wordt een totaal verkeerd beeld gegeven van het vegetarisme op deze manier. Enkele voorbeelden:

- Veganisten: zouden volgens het artikel een hele reeks aan voedingsstoffen te kort komen.? Vitamine B12, okee, daar gebruikt men o.h.a. supplementen voor, of ermee verrijkte voedingsmiddelen. Maar de rest? Nergens op gebaseerd.

- Lacto-ovovegetariërs: zij eten geen vis…? De benaming voor iemand die nog wél vis eet is pescotariër. En waarom zou zo iemand 'voldoende sojaproducten' moeten gebruiken? Er zit niets in soja wat je zonder sojaconsumptie te kort zou komen.

Zucht.

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 14-11-2009
Subrubriek: Dieet
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!