InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen: naar de gewichtsconsulent of de diëtist?

Afvallen: naar de gewichtsconsulent of de diëtist?

Afvallen: naar de gewichtsconsulent of de diëtist? Bij overgewicht kun je afvallen met behulp van een diëtist, maar ook een gewichtsconsulent. Waarom wordt de ene persoon doorverwezen naar de diëtist en kan de ander gewoon terecht bij de gewichtsconsulent. Beiden werken volgens dezelfde richtlijnen voor gezonde voeding en kunnen je evengoed helpen naar een gezond gewicht, maar wat is het verschil?

De meest gezonde manier om op een gezond gewicht te komen

Zowel de diëtist als de gewichtsconsulent zal een persoon met overgewicht adviezen geven op het gebied van gezonde voeding, eetgewoontes en gedrag, en beweging. Een voedingsadvies zal gebaseerd zijn op de Richtlijnen gezonde voeding van de Gezondheidsraad en zal nooit te streng zijn. Een te streng voedingsadvies zal de kansen om ook op de lange termijn een gezond gewicht te behouden, erg klein maken. Dus zal iemand onder behandeling van een diëtist of gewichtsconsulent leren wat gezonde voeding is, hoe vaak en hoeveel iemand op een dag moet eten en hoe iemand uiteindelijk zelf de keuze weet te maken voor gezonde en verantwoorde voeding. Daarnaast zal er ook de nodige aandacht besteed worden aan het nut van bewegen tijdens en na het afvallen.

Waarom afvallen onder begeleiding?

Overgewicht wordt een steeds groter wordend probleem, in Nederland, ook onder kinderen. Simpelweg roepen dat iemand minder moet eten, werkt niet. Er zijn zeer veel verschillende oorzaken waarom iemand te zwaar is. En afvallen blijkt in de praktijk vaak erg moeilijk te zijn. Het duurt vaak meerdere pogingen voor iemand op de lange termijn op een gezond gewicht blijft. En omdat het probleem steeds groter wordt, zijn er steeds meer mensen die ook proberen te verdienen aan het probleem. Op allerlei manieren worden er snelle methodes en middeltjes aangeboden die mensen snel en makkelijk van hun overgewicht zouden moeten afhelpen. In de praktijk blijkt dat alleen de portemonnee er lichter van wordt. Als het zo simpel was om af te vallen, dan was het probleem van overgewicht inmiddels een steeds kleiner worden probleem geworden. Eén van de weinige manieren die wél helpen bij overgewicht, is het aanleren van een gezond eetpatroon, het veranderen van het gedrag omtrent voeding en dagelijks voldoende beweging; dit onder begeleiding van een goed opgeleide voedingsdeskundige: een diëtist of gewichtsconsulent.

Verschil in studie

De titel diëtist is een beschermde titel, wat wil zeggen dat niet iedereen zich zomaar diëtist mag noemen. Daarvoor moet je de vierjarige HBO-opleiding Voeding & Diëtetiek hebben afgerond. De studie omvat niet alleen kennis over voeding, maar ook een belangrijk deel medische kennis.

Gewichtsconsulent wordt je door de beroepsopleiding tot gewichts- of voedingsconsulent te volgen. Alleen met een erkende diploma kunnen gewichtsconsulenten zich vervolgens aansluiten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland, oftewel de BGN. De titel gewichtsconsulent is namelijk geen beschermde titel, wat betekent dat in principe iedereen zich mag uitgeven als gewichtsconsulent. Wanneer een gewichtsconsulent is aangesloten bij de BGN weet je zeker dat iemand een gedegen beroepsopleiding heeft afgerond, zich houdt aan de beroepseisen en regelmatig bijscholing volgt. De beroepsopleiding duurt gemiddeld 1 a 2 jaar, afhankelijk van het studietempo en omvat voedingsleer, coaching en praktijkvoering.

Waarom naar de diëtist

Voor behandeling door een diëtist heb je een doorverwijzing nodig van de huisarts. Het is ook vaak op advies van een huisarts dat iemand naar de diëtist gaat. Een te hoog cholesterolgehalte, te hoge bloeddruk en diabetes zijn vaakgehoorde redenen waarom iemand naar een diëtist wordt verwezen. Er is vaak een medische reden waarom iemand moet afvallen, of waarom de voeding moet worden aangepast. De diëtist heeft de nodige medische kennis in combinatie met voedingskennis om een dieet samen te stellen. Dit zit ook in de definitie van het woord dieet:
"voeding die om medische redenen aan specifieke eisen moet voldoen ten behoeve van een individu"
Andere voorbeelden die onder behandeling van een diëtist vallen zijn onder andere: kinderen, zwangere vrouwen, obesitas (medisch overgewicht, de BMI is hoger dan 30), ernstige eetstoornissen (zoals anorexia, boulimia, binge eating disorder), COPD, voedingsallergieën en - intolleranties (coeliakie bv).

Waarom naar de gewichtsconsulent

Voor behandeling bij een gewichtsconsulent is geen doorverwijzing nodig van de huisarts. De gewichtsconsulent behandelt gezonde mensen met een BMI niet hoger dan 30 (bij uitzondering iets erboven). Dat kunnen dus mensen zijn met overgewicht, maar ook mensen met ondergewicht BMI niet lager dan 18,5. Aangezien er geen medische oorzaken of belemmeringen zijn spreek je bij de gewichtsconsulent van een voedingsadvies ipv een dieet. Op dat gebied zal een gewichtsconsulent hetzelfde doen als een diëtist en heeft men evenveel kennis in huis om overgewicht tot en met een bmi van 30 te behandelen. Een gewichtsconsulent heeft voldoende kennis in huis om medische oorzaken te herkennen en zal in dat geval iemand doorverwijzen via de huisarts naar de diëtist. Een gewichtsconsulent mag in het geval van kinderen (bijvoorbeeld bij behandeling van overgewicht in een gezin) wel een advies geven over gezonde voeding, maar is niet bevoegd om kinderen te behandelen. Er zijn wel mogelijkheden voor gewichtsconsulenten om een specialisatie te volgen en zich op die manier bij te scholen. In dat geval is een gewichtsconsulent wél bevoegd om kinderen te behandelen voor overgewicht. Kijk voor de zekerheid op de site van een gewichtsconsulent of iemand een specialisatie heeft gevolgd (bijvoorbeeld de opleiding Kind en Voeding van het Hamel College, of Warme Handen/Lekkere Kost - deze zijn erkend door de BGN)

Vergoeding door de zorgverzekeraar

Zowel behandeling door een diëtist als door een gewichtsconsulent wordt (gedeeltelijk) vergoed door de meeste zorgverzekeraars. In het geval van een gewichtsconsulent moet deze aangesloten zijn bij de BGN.
© 2010 - 2019 Chezue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een gewichtsconsulent en hoe wordt je het?Wat doet een gewichtsconsulent en hoe wordt je het?Mensen met overgewicht zijn er in overvloed. Ook zijn er talloze dieëten en dieetboeken. Wat kan een gewichtsconsulent d…
Afvallen zonder streng dieetAfvallen zonder streng dieetAfvallen is niet makkelijk. Vaak wordt een dieet gebruikt om van het overgewicht af te komen. Lijnen moet ook vol te hou…
Een opleiding tot gewichtsconsulentEen opleiding tot gewichtsconsulentDoordat de Nederlander steeds zwaarder wordt is er steeds meer behoefte aan gewichtsconsulenten die kunnen helpen bij he…
Kinderen en diëten, is dat wel verstandig?Kinderen en diëten, is dat wel verstandig?Het komt regelmatig voor dat kinderen te zwaar zijn en daarom moeten afvallen. Maar is het wel verstandig om kinderen op…
Informatie over overgewichtTegenwoordig is overgewicht een veelvoorkomend probleem. Veel mensen hebben er last van. Wat kun je er tegen doen?
Bronnen en referenties
  • www.nvdietist.nl, kijk bij diëtisten: informatie voor consumenten www.gewichtsconsulenten.nl, de site van de BGN

Reageer op het artikel "Afvallen: naar de gewichtsconsulent of de diëtist?"

Reacties

Johanna, 19-01-2013 16:22 #7
Kan er even veranderd worden dat je voor de diëtist tegenwoordig geen verwijzing meer van je huisarts nodig bent? Dit artikel is niet actueel!

Mel, 13-02-2012 14:44 #6
Sinds heden is het niet meer nodig om eerst een verwijzing van de huisarts aan te vragen. Elke dietist is vanaf nu voor iedereen (ongeacht de achterliggende reden) vrij toegankelijk!

Ik, 25-11-2011 22:06 #5
Ik wil even reageren op de vraag van Monica: Kunnen jullie mij misschien ook zeggen wat het verschil is tussen een gewichtsconsulente en een voedingsdeskundige? Of is dat hetzelfde? Chezue reageert hierop met het volgende: Een voedingsdeskundige is een lastige term, aangezien ook dit een titel is die iedereen zomaar kan gebruiken…
Maar dit is helemaal niet waar! Voor de titel voedingsdeskundige volg je ook 4 jaar de HBO opleiding voeding en diëtetiek. Je kunt op 2 manieren afstuderen.
1 voedingsdeskundige
2 voedingsdeskundige/diëtist
Bij de laatste heb je ook een paramedische bevoegdheid.
Voedingsdeskundige is wel dus wel degelijk een beschermde titel, en krijg je pas na 4 jaar voeding en diëtetiek

Chezue (infoteur), 30-01-2011 13:01 #4
Beste Anneke,
Het handigst is om te kijken op de site van de BGN (www.gewichtsconsulenten.nl), hier zie je wel opleidingen goedgekeurd worden door de beroepsvereniging. Mijn advies is om een degelijke opleiding te volgen waarbij je je aan kunt sluiten bij een beroepsvereniging waardoor clienten de consulten vergoed kunnen krijgen bij hun zorgverzekeraar. Daarnaast zegt het iets over de kwaliteit van de opleiding. Een gewichtsconsulent wordt ook wel eens een voedingsconsulent genoemd, maar in principe is dat hetzelfde. Een voedingsdeskundige is een lastige term, aangezien ook dit een titel is die iedereen zomaar kan gebruiken… maar heeft iemand dan een cursus voedingsleer gedaan of een erkende opleiding? En ook een gewichtsconsulent of diëtist wordt wel eens voedingsdeskundige genoemd.

Monica, 27-01-2011 11:43 #3
Kunnen jullie mij misschien ook zeggen wat het verschil is tussen een gewichtsconsulente en een voedingsdeskundige? Of is dat hetzelfde? Ik wil een opleiding gaan volgen in die hoek en ik zie op Google beide opleidingen, maar het verschil is mij niet duidelijk, ook niet qua banen. Zijn dit twee verschillende beroepen? Het verschil met een dietist snap ik uiteraard wel, maar volgens mij is een voedingsdeskundige een stapje lager dan een dietist of zie ik dit verkeerd?

Chezue (infoteur), 19-01-2011 17:13 #2
Beste Anneke,
Als je het artikel leest, zie je: "De titel gewichtsconsulent is namelijk geen beschermde titel, wat betekent dat in principe iedereen zich mag uitgeven als gewichtsconsulent. Wanneer een gewichtsconsulent is aangesloten bij de BGN weet je zeker dat iemand een gedegen beroepsopleiding heeft afgerond, zich houdt aan de beroepseisen en regelmatig bijscholing volgt." Dus ja, iedereen kan zich gewichtsconsulent noemen, daarom is er zoiets als een beroepsvereniging, die de garantie van vakkennis, coachingsvaardigheden en kwaliteit geeft. Dat is ook wat ik beschrijf in de tekst. BGN-consulenten worden ook (gedeeltelijk) vergoed… dat is ook niet voor niets. Zorgverzekeraars gaan toch geen mensen vergoeding, die "een uur voedingsleer" hebben gehad? En zo is dat met meerdere beroepen… je kan jezelf zomaar coach of consulent noemen… Helaas, er zijn mensen die zich voordoen voor gewichtsconsulent, coach, of (noem nog eens een beroep die niet beschermd is)… het is jammer dat deze personen een beeld schetsen zoals jij nu voor ogen hebt… Daarom schrijf ik een tekst als deze! Juist om te informeren, en eventuele misverstanden uit de wereld te halen.

Anneke, 16-01-2011 13:31 #1
[quote]Aangezien er geen medische oorzaken of belemmeringen zijn spreek je bij de gewichtsconsulent van een voedingsadvies ipv een dieet. Op dat gebied zal een gewichtsconsulent hetzelfde doen als een diëtist en heeft men evenveel kennis in huis om overgewicht tot en met een bmi van 30 te behandelen. Een gewichtsconsulent heeft voldoende kennis in huis om medische oorzaken te herkennen en zal in dat geval iemand doorverwijzen via de huisarts naar de diëtist. [/quote]

Aha, dit stukje is duidelijk geschreven door een "gewichtsconsulent" die haar eigen hachje probeert te redden. Een cursus bloemschikken is al genoeg om iemand "gewichtsconsulent" te noemen en de gestelde "voldoende kennis in huis" is dus op NIETS gebaseerd. Wellicht heeft een enkeling wel deze kennis behaald, maar om te stellen dat iedere "gewichtsconsult" zelfs maar een uur voedingsleer heeft gehad, ooit, twintig jaar geleden ofzo is ONZIN. De meesten hebben geen ENKELE kennis in huis en doen maar gewoon wat. Totaal onverantwoord.

Infoteur: Chezue
Laatste update: 28-11-2010
Subrubriek: Dieet
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!