InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Stevia, de gezonde suiker zonder calorieën

Stevia, de gezonde suiker zonder calorieën

U kan het misschien niet geloven maar behalve het feit dat stevia nog zoeter dan zoet is, is het ook geschikt voor diabetici, mensen met overgewicht en helemaal schadeloos voor de gezondheid! Dit alles komt niet voort uit de klassieke suikerbiet of suikerriet waarvan we onze klassieke suiker ontginnen, maar van de steviaplant die al eeuwenlang in Zuid-Amerika gebruikt wordt als zoetmiddel.

Stevia en de Steviaplant

Wat is Stevia of de Steviaplant?

Anders dan de klassieke suiker zijn stevioglycosiden gezond en totaal onschadelijk voor de gezondheid. De moleculen ervan zijn namelijk te groot om opgenomen te worden door de dikke darm. Aangezien ze geen calorieën bevatten zijn ze dus totaal onschadelijk voor diabetici en zwaarlijvige mensen. Stevia zou de overheden jaarlijks dus miljarden Euro's aan ziektekosten kunnen besparen.

Van waar komt Stevia of de Steviaplant?

De steviaplant is afkomstig uit de grensstreek van Brazilië en Paraguay waar de Guarani-indianen de plant al sinds mensenheugenis gebruiken. De plant ontleent zijn zoete kracht van de stevioglycosiden. In pure vorm is deze stof tot 300 keer zoeter dan de klassieke suiker.

Is Stevia of de Steviaplant legaal?

In vele landen buiten de Europese Unie worden stevioglycosiden al jaren verkocht, vaak in tabletvorm. In de EU is de distributie van stevia echter pas toegelaten sinds 14 november 2011. Enkel Frankrijk liet wel een bepaald substraat van de plant toe, rebaudioside A.

Hoe zoet is Stevia of de Steviaplant?

Stevia is zo zoet dat één theelepel steviablaadjes gelijk is aan 50 theelepels klassieke suiker! Net als bij klassieke suiker zullen we ook stevia proeven op het puntje van onze tong. Stevia geeft echter een licht anders gevoel in de mond en smaakt ook een beetje anders. De smaak van deze zoete plant zou de ondertoon van zoethout hebben.

Waarvoor kan Stevia of de Steviaplant gebruikt worden?

Om stevia in zijn reinste vorm te gebruiken worden best de blaadjes van de plant geplukt en puur gebruikt. Ze kunnen bijvoorbeeld in een slaatje, koffie of thee verwerkt worden. Opgelet, gebruik nooit teveel want de plant is extreem zoet. Om de blaadjes langere tijd te conserveren kunnen gedroogd worden in de magnetron. Ook wanneer ze gedroogd zijn, zijn de blaadjes nog 30 tot 50 maal zoeter dan klassieke suiker. Er bestaan ook mengelingen van stevia en suiker om een gerecht of gebak bruin te laten worden, stevia karameliseert namelijk niet.

Is Stevia of de Steviaplant gezond voor de lijn of gezonder dan suiker?

Hoewel stevia totaal onschadelijk voor de gezondheid is, is het geen dieetmiddel. Stevia vervangen door klassieke suiker is natuurlijk een eerste stap, maar om echt te diëten is er meer nodig dan dat. Sla er daarom dit artikel over diëten eens op na, en kom er zo achter wat er nog nodig is om evenwichtig te diëten. Opgelet, vermageren wanneer dit niet nodig is kan zeer schadelijk voor je gezondheid zijn! Probeer daarom eerst in dit artikel je BMI te berekenen.
Gerelateerde artikelen
Waarom zou je kiezen voor Stevia?Stevia is steeds bekender aan het worden, maar veel mensen weten niet waarom ze moeten kiezen voor de zoetstof. Is het w…
Diabetes en SteviaWerkt Stevia tegen diabetes? Mensen met diabetes hebben uiteraard ook wel eens trek in iets zoets en uit verschillende o…
Afvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerAfvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerWil je afvallen? Dan kan dat nog best een opgave zijn! Eén van de problemen waar je wellicht tegen aanloopt, is dat je e…
Verrassende effecten van SteviaDe meeste mensen hebben wel eens gehoord van Stevia, maar ze zijn niet echt bekend met de effecten van Stevia. Dat Stevi…
Je eigen moestuin: SteviaIs het mogelijk om zelf Stevia te zaaien? Stevia is een zoetstof die niet schadelijk is voor de gezondheid. Steeds meer…

Reageer op het artikel "Stevia, de gezonde suiker zonder calorieën"

Reactie

Ghadija, 04-04-2012 11:04 #1
Eindelijk! Stevia op de markt! Ik wist al jaren dat Stevia de beste vervangingsmiddel is van suikers en zoetstoffen zoals aspartaam. Ik nam dan ook niets waar aspartaam in zat. Ik kocht altijd stevia en ik raadde het anderen ook steeds aan. Nu wordt het eindelijk verwerkt in producten en begint het eindelijk door te dringen bij de meesten dat aspartaam een schadelijke stof is. Ik dank degenen die dit product op de markt hebben gebracht en degenen die het marketeren.

Infoteur: Harrys
Laatste update: 15-11-2011
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!