Afvallen: fabels en waarheden

Water drinken maakt slank, s'avonds eten maakt dik. We kennen allemaal wel de een of andere uitspraak over afvallen. Maar wat klopt er eigenlijk wel van? Geloven we in fabels of zit er toch wel iets van waarheid in? Volgen wij blindelings wat er gezegd wordt of hebben we echt ervaren dat de beweringen kloppen? De Duitse consumentenbond Oekotest heeft een aantal 'afval-praatjes' onder de loep genomen.

Appelazijn laat vet verdwijnen

Helaas, dit is wetenschappelijk niet bewezen. Het lichaam breekt appelazijn af in water en kooldioxide; dit heeft geen effect op je figuur.

Laat in de avond eten maakt dik

Dit is omstreden. Veel wetenschappers menen dat het niet uitmaakt wanneer je eet, maar hoeveel calorieën je tot je neemt. Onderzoekers van de Chicago Northwestern University konden na een experiment met muizen aantonen dat de dieren sneller en eerder dikker werden wanneer ze onregelmatig gegeten hadden. De diertjes die overdag gingen eten - terwijl ze dan normaal gesproken slapen - kwamen twee keer zo snel aan dan de muizen die hun gewone etenstijden aanhielden. Met dezelfde voeding, dat spreekt voor zich. Men vermoedt dat de innerlijke klok van het lichaam niet alleen het slaap-waak-ritme bestuurt maar ook het energieverbruik. Vooralsnog wordt afgeraden om s'nachts vooral snacks te laten staan.

Boter maakt dik en olijvenolie niet

Dit klopt niet. Olijvenolie heeft zelfs meer calorieën dan boter, waardoor het niet echt in een afslankdieet hoort. Maar plantaardige olie is wel weer beter voor je gezondheid dan boter. De onverzadigde vetzuren zijn gunstiger voor je hart en bloedvaten dan dierlijke vetten.

Citrusvruchten zijn vetkillers

Modellen eten graag citrusvruchten omdat men denkt dat daardoor de vetverbranding op gang gebracht wordt. Vitamine C is altijd gezond, maar slanker wordt je er niet van. Hoewel vitamine C een rol speelt bij de vetstofwisseling, hebben wetenschappers niet kunnen ontdekken dat je er slanker van wordt.

Dieetproducten hebben minder calorieën

Dit is niet waar. Want sommige dieetproducten zijn niet gemaakt om af te vallen maar bedoeld voor mensen met bepaalde ziektes, zoals b.v. diabetes. In deze producten wordt vaak suiker door zoetstoffen vervangen. Dat heeft weinig invloed op het aantal calorieën. Veel dieetproducten hebben zet zoveel calorieën dan gewone producten, sommige zelfs nog meer.

EDH is het beste dieet

'Eet de helft' of edh (eigenlijk vdh) helpt zeer zeker, want je neemt maar de helft aan calorieën tot je. Maar er valt te betwijfelen of het werkelijk de het beste dieet is. Wie niet genoeg eet tijdens een maaltijd, heeft veel meer kans op het eten van tussendoortjes. Of je moet een ijzersterke discipline hebben. Maar zelfs dan heb je nog geen garantie dat je slank blijft. Je valt wel af, maar het lichaam went snel aan de hoeveelheid voedsel en zodra je weer gewoon gaat eten, zal je weer aankomen.

Zachte kaas is bijzonder vet

Romige zachte kaas is niet vetter dan compacte kaas of plakjes kaas, in tegendeel. Roomkaas wordt niet zacht door meer vet maar door het hoge watergehalte (ca.50 %). Harde kaas zoals Parmezaanse kaas heeft maar 30 % water. Het vetgehalte dat op de verpakking staat, heeft betrekking op de droogmassa. Dus eigenlijk zijn plakken kaas vetter dan zachte kaas.

Van lightproducten kun je gerust meer eten

Dit is een vergissing die de reclame ons probeert voor te schotelen. Sommige lightproducten zijn zelfs heel ongunstig voor de slanke lijn; dan zit er bijvoorbeeld minder vet in, maar veel meer suiker dan in het oorspronkelijke product. Verre van gezond zijn ook de zogenaamde zoetstoffen te noemen. Deze kunnen je kunnen leiden tot regelrechte vreetbuien omdat ze de bloedsuikerspiegel in de war brengen. Consistentie en gebrek aan smaak wordt gecamoufleerd met gelatine, eiwit en emulgatoren. Daar kunnen ook weer verborgen calorieën inzitten. En als je dan ook nog denkt, het is een lightproduct dus ik kan er rustig meer van eten, dan eet je eigenlijk meer calorieën dan met gewoon eten.

Liever 5 kleine maaltijden per dag dan 3 grote

Dit geldt niet voor iedereen. Of je afvalt of aankomt heeft niets te maken met het aantal maaltijden maar met calorieën. Ieder moet voor zich uitmaken wat het beste voor hem/haar werkt. Als je met drie maaltijden teveel trek tussendoor hebt, kun je beter een of twee maaltijden meer invoegen. Bij sommige mensen werken drie maaltijden prima.

Melk drinken maakt dik

Een Israëlische studie beweerd het tegendeel: Onderzoekers hebben twee jaar lang meer dan 300 mensen met overgewicht begeleid. Deelnemers die dagelijks twee glazen melk dronken, vielen gemiddeld 5 kilo af. Het andere deel van de groep, die maar een half glas melk per dag dronken, raakten gemiddeld 3 kilo kwijt. Mogelijk helpt het hoge calcium- en vitamine D gehalte in de melk bij het afvallen.

Sneller afvallen door het ontbijt over te slaan

Wie niet ontbijt heeft meer kans op tussendoortjes en in erger gevallen zelfs eetbuien. Zonder ontbijt zul je ook minder presteren. Onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die ontbijten in de regel slanker blijven. Alleen een reuze ontbijt is af te raden. Mensen met overgewicht die zich in de ochtend aan een keizerlijk ontbijt tegoed deden, aten daardoor s'middags en s'avonds niet minder.

Van pasta wordt je dik

Pasta staat bekend om zijn vele koolhydraten; maar dat betekent nog niet dat ze ongezond zijn of schadelijk voor je figuur (denk maar eens aan al die mooi slanke Italiaanse vrouwen die hun hele leven pasta eten). Het lichaam heeft koolhydraten nodig. De boosdoeners zijn de vette vlees en roomsauzen die wij over de pasta doen. Een lichte variante van b.v. verse tomatensaus zou hier een betere keuze zijn. Volkorenpasta is gezonder dan 'witte' pasta.

Wie stopt met roken, komt aan

Nicotine prikkelt de stofwisseling. Dat is de reden waarom mensen die stoppen met roken, gemiddeld 2-4 kilo's aankomen als ze hetzelfde eetpatroon houden. Dit effect kun je opheffen door meer beweging. 30 minuten dagelijks lichte gymnastiek, fietsen of wandelen is al voldoende.

Samen eten houdt slank

Het schijnt dat, als je regelmatig in gezelschap eet, je langer slanker blijft. Wie eten als een positieve en gezellige aangelegenheid ervaart, eet regelmatiger en langzamer. Eetbuien en ongecontroleerd eten krijgen minder kans.

Slaaptekort maakt dik

Dit klopt. Wie te weinig slaapt produceert minder leptin. Dit hormoon helpt om s'nachts vetreserves af te breken. Bovendien wordt het lichaam door slaapgebrek aangezet tot het nuttigen van meer voedsel en tot het opslaan van vet. Tenminste zeven uur slaap dagelijks (of beter gezegd nachtelijks) vermindert het risico om extra aan te komen.

Snelle eters worden sneller dik

Wie al te gulzig zijn eten verorbert heeft inderdaad grotere kans op extra kilo's. Dit heeft een Japans onderzoek met 3000 deelnemers uitgewezen. Snel etende mannen toonden een overgewichtpercentage tot 84% aan, bij de vrouwen kwam dit percentage uit op rond de 50%. De onderzoekers vermoeden dat door het snelle eten sommige lichaamssignalen niet meer goed functioneren.

Stress maakt dik

Deze stelling geldt niet voor iedereen en is heel persoonlijk. De een krijgt eetbuien door stress, de ander krijgt geen hap door z'n keel.

Suiker is de ergste dikmaker

Nee, want suiker heeft minder calorieën dan men algemeen denkt. 100 gram suiker is gelijk aan 250 calorieën. Terwijl 100 gram vet gelijk is aan 900 calorieën!

Vet is überhaupt slecht

Nee, niet echt. Essentiële vetzuren zijn zelfs van levensbelang en komen via de voeding je lichaam binnen. Deze vetzuren zitten in verschillende plantaardige oliën, maar ook in dierlijke voeding zoals vette vis (zalm, makreel). Essentiële vetzuren zijn werkzaam tegen ontstekingen en beïnvloeden de hartslag en de bloedstolling. Wie minder dan 25 gram vet per dag eet, komt belangrijke vetoplosbare vitamine tekort, de hormoonhuishouding raakt in de war en het immuunsysteem wordt verzwakt. Wil je afslanken, gebruik dan niet meer dan 30 gram vet per dag.

In plaats van fruit kun je ook vruchtensap of smoothie drinken

Liever niet. In vers fruit zitten veel meer belangrijke voedingsstoffen dan in de drankjes. Bovendien bestaan er grote kwaliteitsverschillen in de sappen en smoothies. Wie trek heeft kan beter fruit en groente eten in plaats van drinken.

Water drinken helpt bij afvallen

Ja, dit werd bevestigt na een studie van de American Chemical Society. 48 deelnemers werden in twee groepen ingedeeld: de ene groep dronk voor iedere maaltijd twee glazen water, de andere niet. De waterdrinkers raakten in de loop van 12 weken (met dezelfde caloriearme voeding) gemiddeld 2,3 kilo meer kwijt dan de deelnemers uit de andere groep. Het resultaat was logisch, het water vult de maag waardoor je eerder verzadigd raakt.

Veel zweten helpt om vet op te lossen

Ook dit is een fabel. Wie in de sauna zweet verliest geen vet maar water. Dit vocht kun je beter aanvullen met caloriearm drankjes (het liefst water), dan met bier of wijn.
© 2011 - 2020 Minga, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen: motivatie en doelen voor afslankenAfvallen: motivatie en doelen voor afslankenAfvallen of afslanken begint met persoonlijke motivatie: waarom wil je afvallen? Door concrete en realistische doelen te…

Stevia, de gezonde suiker zonder calorieënU kan het misschien niet geloven maar behalve het feit dat stevia nog zoeter dan zoet is, is het ook geschikt voor diabe…
Misverstanden over calorieën in het dieetMisverstanden over calorieën in het dieetOver calorieën en calorie-verbruik in een dieet bestaan veel misverstanden. Eerst een belangrijk uitgangspunt: 1 kg lich…
Bronnen en referenties
  • Oekotest februari 2011

Reageer op het artikel "Afvallen: fabels en waarheden"

Reacties

Maryam Tondivar, 02-10-2014 21:11 #2
Ik lees veel informatie via internet, Ik gebruik zelf meestal dieetolie, boter alprosoya of dieetlight van omega 6,9 of 3,6,9 voor bakken en braden en op de tafel apart voor ontbijt. Ik heeft maatregel voor mezelf hoeveel percentage moet ik vet eten. Ik gebruik citroensap voor mezelf met gezond water en beetje honing. Ik gebruik ook grapfruit, rodebessen, framboos, cranberry en of aardbei voor afvallen, Ik sport ook met mijn fitnessappraatten
thuis.

Mark, 17-06-2012 12:32 #1
L.S.

Helaas is dit artikel onvolledig en star… Ik geef wat voorbeelden:

Er wordt gezegd:

"Eet de helft' of edh (eigenlijk vdh) helpt zeer zeker, want je neemt maar de helft aan calorieën tot je. Maar er valt te betwijfelen of het werkelijk de het beste dieet is. Wie niet genoeg eet tijdens een maaltijd, heeft veel meer kans op het eten van tussendoortjes".

Onvolledig en star!

Immers, je kunt BEGINNEN om slechts 10% minder te gaan eten en als dit werkt dit uitbreiden naar 20%, enz, enz; totdat men op het ideale lichaamsgewicht is aangekomen en dan de hoeveelheid voedsel blijven eten die men op dat moment eet.

Koop ook eens een KLEINERE formaat etensborden! Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die kleinere etensborden gebruiken veel minder eten…

"Olijvenolie heeft zelfs meer calorieën als boter, waardoor het niet echt in een afslankdieet hoort. Maar plantaardige olie is wel weer beter voor je gezondheid als boter. De onverzadigde vetzuren zijn gunstiger voor je hart en bloedvaten dan dierlijke vetten".

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt OVERDUIDELIJK dat als men verzadigde vetzuren, zoals boter, melk en kaas VERVANGT door plantaardige -meervoudige- onverzadigde vetzuren de kans op problemen met je hart en bloedvaten grotendeels verdwijnen; indien je niet al reeds (morbide) obesitas hebt.

Er werd beweerd:

"Mogelijk helpt het hoge calcium- en vitamine D gehalte in de melk bij het afvallen".

Melk bevat onverzadigde dierlijke vetten… Wetenschappelijk is bewezen dat dit soort vetten erg slecht zijn voor de mens als die volwassen is, omdat men tegenwoordig al veel meer onverzadigde (dierlijke) vetten binnenkrijgt dan gezond is.

Calcium is in melkproducten gebonden en levert geen positieve bijdrage aan de calciumbehoefte van de mens!
Calcium is uit andere voedingsmiddelen te halen en ook nog eens makkelijker en gezonder.

Infoteur: Minga
Laatste update: 29-07-2015
Subrubriek: Dieet
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!