Hoe doeltreffend is het Zermati-dieet?

Hoe doeltreffend is het Zermati-dieet? Overgewicht wordt dé epidemie van de 21ste eeuw. Meer landgenoten kampen met overgewicht, en onze jeugd wordt alsmaar dikker. We doen er nochtans alles aan om onze overtollige kilo's overboord te gooien, en ons gewicht onder controle te houden. Mogelijkheden genoeg. Diëten die ons een superslanke lijn beloven met een minimum aan inspanningen en een maximum resultaat, zijn schering en inslag. Eén hiervan is het Zermati-dieet. Wat zijn de principes van dit dieet, en hoe doeltreffend is het?

Luisteren naar onze gevoelens

De vooraanstaande Franse voedingsdeskundige Jean-Philippe Zermati ligt aan de basis van dit dieet. Door het succes ervan, zijn zijn talrijke patiënten zijn vermageringsmethode zo gaan noemen. Tot groot ongenoegen van de wetenschapper zélf, die eigenlijk tegen iedere vorm van diëten gekant is. Hij noemt zijn 'dieet' dan ook een nieuwe manier van leven. Deze Zermati-methode is in de eerste plaats gebaseerd op het luisteren naar de signalen van ons eigen lichaam, en onze gevoelens.

Morfologisch gewicht

Bij het ontwikkelen van zijn vermageringsmethode, ging dokter Zermati ervan uit dat we allemaal een morfologisch gewicht meedragen. Volgens deze Fransman moet dit morfologisch gewicht niet noodzakelijk beantwoorden aan de regels en voorschriften die de maatschappij ons opdringt. We moeten ons leren verzoenen met ons voedsel en met datgene wat we eten. Volgens hem moeten we hierbij in de eerste plaats leren luisteren naar datgene wat we écht voelen, én naar de signalen die ons lichaam uitstuurt. We moeten in ons leven niet persé alles onder controle willen hebben, zoals dat ook met de meerderheid van de diëten het geval is, en waarbij we ons in de allereerste plaats zoveel mogelijk moeten ontzeggen. Dit verbod zorgt meestal voor een averechts effect, vandaar ook het geringe resultaat. Verbieden helpt een tijdje, maar daarna hervallen we terug in hun oude gewoonten, met nefaste gevolgen voor onze vermageringskuur. Volgens dokter Zermati moeten we eindelijk onszelf verlossen van deze bemoeizucht van de talrijke dieetgoeroe's.

Eerlijk ons voedingspatroon analyseren

Willen we doeltreffend vermageren en ons gevwicht blijvend onder controle houden, dan moeten we volgens dokter Zermati in de eerste plaats eerlijk zijn met onszelf, zéker wat ons overgewicht en onze levensstijl betreft. De eerste stap in de goede richting is het eerlijk en nauwgezet analyseren van onze voeding en leefgewoonten. Volgens zijn methode moeten we daarvoor gedurende een tiental dagen alles wat we waar, wanneer en hoe eten, nauwgezet noteren. Belangrijk daarbij is dat we ook onze gevoelens en sensaties die we daarbij ondervinden zoals woede, frustratie, genot, honger, goesting en voldaanheid kenbaar maken.

Alleen eten als we honger hebben

Als we daarbij meer duidelijkheid over onze voedingsgewoonten hebben, moeten we alleen nog eten wanneer we écht honger hebben, en niet telkens wanneer we daar zin in hebben. We moeten ook met onze volle aandacht bij ons eten zijn. Traag eten, goed kauwen en tijdens onze maaltijd met niets anders bezig zijn dan met eten, is zijn boodschap. We moeten daarbij stress zoveel mogelijk vermijden en zéker geen meningsverschillen aan tafel proberen op te lossen zoals zo dikwijls het geval is. Tijdens het eten moeten we het inderdaad zo kalm en rustig mogelijk houden. We stoppen met eten op het moment dat we geen honger meer hebben, en ons dus verzadigd voelen.

Voedingstaboe's overboord gooien

Eens deze goede eetgewoonten aangekweekt, is de volgende stap het overboord gooien van allerlei voedingstaboe's. Het feit dat we, ondanks het volgen van de strengste diëten, er niet maar in slagen ons meest ideale gewicht te bereiken, zit volgens voedingsdeskundige Zermati hoofdzakelijk tussen onze oren. We zien eten en voedsel teveel als dikmakers. Volgens zijn vermageringsmethode doen we er goed aan eens een klassieke maaltijd te vervangen door gebak of andere zoetigheden, waar we dan ook naar hartelust van genieten, zoals dat in de meerderheid van de diëten het geval is met groenten. We hebben immers eerder geleerd te stoppen met eten wanneer ons hongergevoel verdwenen is. We lopen dus weinig of geen risico dat we met het eten van zoetigheden, ook teveel calorieën zouden opnemen.

Langzaam afvallen zonder jo jo effect

Als we zijn vermageringsmethode volgen, zullen we volgens voedingsdeskundige Zermati langzaam onze overtollige kilo's kwijt spelen en zullen we zeker niet met het bekende jo jo geconfronteerd worden. Volgens de Fransman gaat het bij hem immers over het aanleren van andere voedings- en levensgewoonten. Eens we die definitief onder de knie hebben, krijgt het jo jo effect geen kans.

Op nieuw leren eten

Naast het verliezen van overgewicht, is het belangrijkste voordeel van deze vermageringsmethode dat we weer langzaam leren eten tot we verzadigd zijn, en dat we niet eten 'omdat we nu eenmaal drie keer per dag moeten eten'. Wanneer we eten tot wanneer we verzadigd zijn, gaan we automatisch ook minder eten dan wanneer we vlug tussendoor wat naar binnen werken. Verwacht van deze vermageringsmethode echter geen wonderen. Het zermati-dieet doet ons effectief kilo's kwijt spelen, bij de ene al wat vlugger dan de andere. Bedenk daarbij dat, hoe vlugger we gewicht kwijtspelen, hoe sneller de kilo's er later ook weer zullen bij komen.

Opletten voor verstoord voedingsevenwicht

Wanneer we ons aan de regels houden, bestaat er volgens wetenschappers geen enkel gevaar dat de vermageringsmethode van Zermati onze gezondheid in gevaar zou brengen. We moeten er wél voor opletten niet alleen datgene te eten wat we lekker vinden, ook al luisteren we daarbij naar onze gevoelens en houden we op wanneer we ons verzadigd voelen. Eten we uitsluitend zoetigheden en laten we groenten links liggen, dan raakt ook hier ons voedingsevenwicht ernstig verstoord. Dat heeft uiteraard wél zijn nadelige gevolgen voor onze gezondheid.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe doeltreffend is het Zermati-dieet?"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 18-02-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!