InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het lichamelijke en geestelijke proces rond afslanken

Het lichamelijke en geestelijke proces rond afslanken

Het lichamelijke en geestelijke proces rond afslanken We evolueren ons een slag in de rondte en toch doet ons lichaam dat niet echt. Is dat een signaal of gaan wij sneller dan ons lichaam? Hoe dan ook, op een aantal vlakken vinden we dat maar lastig en bedenken er als het ware een work around voor. Daarnaast kan je ook, door gebruik van je hersenen, het lichamelijke proces ‘onderdrukken’. Tegennatuurlijk… eigenlijk gewoon meer gebruik van die snelle hersenen.

Evolueren

Als ik me concentreer op het menselijke lichaam, dan hebben we bijvoorbeeld nog steeds okselhaar ter bescherming. Maar we transpireren en daar hebben we een deodorant voor. Weg met die okselharen. Ook de bikinilijn is not done als we er de haren weelderig laten groeien en dus weg met die haren, toch geen functie. En zo ook voor wat betreft voeding en daar kunnen we met gebruik van die hersenen nu wat aan doen.

Signaal wat het lichaam afgeeft

Ghreline en leptine zijn de belangrijkste ‘eethormonen’ en in de ochtend begint de maagwand met het aanmaken van ghreline. Een signaal gaat er hiermee naar de hersenen dat er dus gegeten moet worden en zodra we genoeg gegeven hebben komt er uit de vetcellen leptine. Dat is het signaal dat we moeten stoppen met eten. Er zit wel een vertraging in dat proces dus rustig eten is belangrijk. Door de vertraging kan je – als je snel eet – alsnog teveel eten. Tot zover nog prima.

Hormonen

Hoewel in eerste instantie anders verwacht, hebben te dikke mensen teveel leptine, want het lichaam is krampachtig bezig het gewicht op niveau te houden en houdt alles vast wat er binnenkomt aan eten (ook als dit niet veel is). Als we terugkijken naar de ‘oermens’ dan is dit op zich ook niet zo vreemd, want vroeger was men afhankelijk van de vangst en dat kon ook wel eens betekenen dat er dagenlang weinig voedsel binnen kwam en dus hamsterde het lichaam terecht. En zo werkt het lichaam nog steeds. Natuurlijk zijn er ook andere factoren die een rol spelen, maar dit is er wel een die je een beetje om de tuin kunt leiden.

Aangezien we het lichaam op allerlei vlakken toch al om de tuin leiden, kan het om af te slanken geen kwaad.

Hoe leiden we het lichaam om de tuin?

Het is belangrijk om het lichaam die stoffen te geven die snel een verzadigd gevoel geven. Met name voedingsvezels zoals granen en volkerenproducten leveren deze. Daarnaast zijn eiwitten die in vis en vlees of uiteraard eieren zitten, ook belangrijk in dit proces. Probeer de eiwitten te combineren met mager vet in plaats van een erg vet product.

Als het eten van voedingsvezels je niet eenvoudig afgaat, zijn er tabletten op de markt die deze leveren. Zelfs tabletten die voedingsvezels leveren die ‘uitzetten’ in de maag.

De geest inzetten

De prikkels die ons lichaam de hele dag binnenkrijgt zijn vaak niet te weerstaan. De geur van sommige producten doet ons denken hoe lekker het voelt als je dit opeet. Denk aan een lekker stuk versgebakken appeltaart of het rokende vlees op de barbecue. Toch kan je geest er wat aan doen. Eigenlijk door alert te zijn op het moment dat het gebeurt en niet gaan wikken en wegen of je het wel of niet gaat eten, maar gewoon direct ‘nee’ zeggen. Passeer de prikkels en blijf er niet in hangen, niet over nadenken dus.

Zoet, vet en zout…

Dit zijn de stoffen die ons lichaam lekker vindt en dan bij voorkeur de combinatie. En laat dat nu net eens slechte zijn voor het lichaam. Het heeft daarom ook geen zin (zeker niet voor de lange duur) om deze stoffen definitief uit je leven te bannen.
Gebruik je hersenen voor het gezonde, normale voedingspatroon met vezelrijke producten en pas er zo nu en dan een traktatie met de genoemde combinatie in. Aangezien de hoeveelheid koolhydraten nog wel eens voor de bottleneck kan zorgen, kan je dit desgewenst tegengaan met een tablet waar phaselite in zit. Dit voorkomt dat al de koolhydraten in het lichaam opgenomen worden. Overigens zijn er ook vergelijkbare tabletten die ditzelfde met de vetten doen.

Maar ben altijd voorzichtig met dit type tabletten, beter ze te vermijden en de geest de sterkste te laten zijn. Als je ze al gebruikt, laat je goed voorlichten en gebruik te niet te lang.

Tot slot

Probeer je lichaam, als het je niet geheel op eigen kracht lukt, om de tuin te leiden als je van je overgewicht af wil. Ben kritisch, alert en blijf bezig. Dit voorkomt dat alles rond eten in je hersenpan blijft spoken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kan je vermageren zonder dieet?Kan je vermageren zonder dieet?Wie zonder dieet wil vermageren kan kiezen uit meerdere methoden, variërend van dieetpillen tot eetlustremmers, liposuct…
Voedingsmiddelen die je helpen afslankenVoedingsmiddelen die je helpen afslankenAfvallen heeft meer van doen dan enkel meer gaan bewegen en minder gaan eten. Afslanken is juist vaak een harde strijd o…
Vuistregel voor gezond afvallen - disciplineVuistregel voor gezond afvallen - disciplineDiscipline is de belangrijkste vuistregel voor gezond afvallen. Gezond afslanken door middel van goede kan maanden tot j…

Reageer op het artikel "Het lichamelijke en geestelijke proces rond afslanken"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 25-06-2011
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!