InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Kan je vermageren zonder dieet?

Kan je vermageren zonder dieet?

Kan je vermageren zonder dieet? Wie zonder dieet wil vermageren kan kiezen uit meerdere methoden, variërend van dieetpillen tot eetlustremmers, liposuctie en de maagband in geval van extreem overgewicht. Vooral de talloze afslankpillen die op de markt verschijnen suggereren dat het mogelijk is om af te vallen zonder dieet.

Zonder dieet vermageren

Een dieet helpt meestal maar tijdelijk. Wie daarna weer normaal eet, ziet de kilo's doorgaans weer snel terugkeren. Wie gewicht wil verliezen zonder een dieet heeft daar in de praktijk meerdere methoden voor:

Er bestaan honderden vormen van dieet en miljoenen mensen met overgewicht hebben ermee gefaald. Want een dieet laat ons vaak in een vicieuze cirkel belanden. Nauwelijks zijn we afgevallen en eten we weer normaal of de extra kilo's komen al weer terug. Vaak zelf enkele kilo´s meer dan vóór het dieet. De oorzaak: het beruchte jojo-effect.

Afvallen met vezeltabletten

Mensen die zonder dieet willen afvallen nemen vaak hun toevlucht tot een bijzondere vorm van dieetpillen: vezeltabletten. Hierbij worden kwelstoffen tot tabletten geperst die dan in de maag in combinatie met vocht opzwellen en een gevuld gevoel geven.

Maar het is veel eenvoudiger en goedkoper om vezelrijke voedingsmiddelen te eten zoals vollegraanproducten, peulvruchten, salade, groenten en fruit.

Vermageren met eetlustremmers

Eetlustremmers zijn doorgaans alleen op recept verkrijgbaar en temperen de eetlust. Het is niet aan te bevelen eetlustremmers langer dan twee weken te gebruiken. Ze zijn bedoeld om bij mensen met overgewicht de omschakeling naar andere eetgewoonten te vergemakkelijken.

Afslanken & pillen: Alli gunstige uitzondering?

Wie wil afslanken met pillen moet zich realiseren dat er geen dieetpillen zijn die resultaat hebben zonder een verandering van de eetgewoonten. Tot dusver heeft men niet echt iets uitgevonden wat tot bevredigende resultaten leidt. Hoewel met het wondermiddel Alli (Xenical) opmerkelijk goede resultaten werden bereikt (nu ook zonder doktersrecept in Nederland verkrijgbaar), schrikken een aantal lichamelijke ongemakjes toch veel mensen af.

Liposuctie of vetafzuiging: enig écht alternatief voor dieet

De enige échte manier om zonder dieet je vet kwijt te raken. Een tamelijk radicale oplossing met bepaalde risico's, maar toch wint deze oplossing steeds meer aan populariteit. Maar laat je in ieder geval vooraf goed informeren en zoek een erkende arts voor plastische chirurgie. Wie het durft moet beseffen dat slechts 3 tot 4 liter vet kan worden afgezogen.

Liposuctie levert alleen wat op wanneer het lichaam op één bepaalde plek veel vet ophoopt en het je daar stoort. Wie veel overgewicht heeft moet dus een andere oplossing kiezen. Vergeet ook niet dat de kosten van een dergelijke ingreep meestal meerdere duizenden euro's bedragen.

De maagband bij extreem overgewicht

Het aanbrengen van een maagband is een methode die vooral wordt aangeraden aan mensen met extreem overgewicht. Vanwege de risico's is het alleen aan te raden als alles al is geprobeerd om af te vallen en de gezondheid in acuut gevaar is. De methode heeft zijn nut tot dusver wel bewezen; Op langere termijn werd bij veel patiënten met een maagband het lichaamsvet verlaagd en was de gezondheid bij de patiënten duidelijk verbeterd.

Afvallen en verandering van eetgewoonten

Ja, beweren sommigen, wij volgen geen dieet maar veranderen ons eetgedrag. Maar als men voedingsmiddelen moet mijden of er zelfs helemaal vanaf moet zien, geeft dat toch het gevoel dat men met een dieet van doen heeft. Een gewijzigd voedingspatroon dat gericht is op afvallen kan niet zonder af te zien van snoep, alcohol of vetrijke maaltijden.

Ook het bekende Weight Watchers programma beweert geen dieet te zijn maar een verandering van eetgewoonten. Je hoeft niets te laten, kan alles eten, maar moet alleen plannen en rekenen. Dus tóch een dieet. In plaats van calorieën tel je punten. Het systeem is niet slecht, maar dieet is dieet.

Vermageren door minder vlees te eten

Een theorie die bij wetenschappers steeds meer postvat, is de opvatting dat vooral hormonen in vlees verantwoordelijk zijn voor de explosieve toename van het aantal gevallen van overwicht in onze westerse cultuur. Een voeding die meer gestoeld is op de consumptie van natuurlijke voedingsvezels zou in dat verband tegenwicht kunnen bieden aan de bovenmatige inname van hormonen en zo al een bijdrage kunnen leveren aan gewichtsvermindering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alli of Xenical, wat zijn de verschillen?Alli of Xenical, wat zijn de verschillen?Alli en Xenical bevatten dezelfde werkzame stof, namelijk de stof ‘Orlistat, om af te vallen. Toch wordt het ene middel…
Dieetpillen; wat zijn het en wat doen ze met je?Dieetpillen; wat zijn het en wat doen ze met je?Dieetpillen zijn er in verschillende soorten en maten. De makers van dieetpillen beweren de oplossing te hebben gevonden…
Snel afvallen – AlliRigoureus afvallen? Al van alles geprobeerd? Diëten die niet helpen, trainingsprogramma’s die niet aanslaan en de altijd…
Afvallen met een maagbandAfvallen met een maagbandHet plaatsen van een maagband kan voor ongezond dikke mensen een laatste redmiddel zijn, wanneer andere methodes niet he…
Hoe kan je afvallen zonder dieetHoe kan je afvallen zonder dieetAfvallen zonder dieet, achter die slogan verbergen zich tal van aanbiedingen. Soms recepten, soms dieetpillen of dieetpo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kan je vermageren zonder dieet?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 23-09-2018
Subrubriek: Dieet
Special: Gezond afslanken
Medische informatie…
Schrijf mee!