Hoe kan je afvallen zonder dieet

Hoe kan je afvallen zonder dieet Afvallen zonder dieet, achter die slogan verbergen zich tal van aanbiedingen. Soms recepten, soms dieetpillen of dieetpoeders, maar ook liposuctie, vermageren door te sporten of aanpassing van voedingsgewoonten. Ze beloven veel, maar het succes varieert en is meestal maar van korte duur.

Afvallen zonder bewegen is een utopie

Afvallen door te bewegen is waarschijnlijk de meest effectieve methode om kilo’s te verliezen zonder dieet. Het principe is eenvoudig. Kom je met je normale voedingspatroon niet bij en val je ook niet af, dan zal je afvallen zodra je begint met bewegen. Deze wijsheid maakt gebruik van het calorieprincipe: om een 1 kg lichaamsvet kwijt te raken, moet je 7000 extra calorieën verbranden.

Als voorbeeld nemen we wandelen, momenteel een van de populairste sporten bij mensen met overgewicht. Bij een lichaamsgewicht van ca. 70 kg verbruik je met 45 minuten wandelen ongeveer 350 calorieën. Onze wandelaar heeft daarom 20 trainingssessies van 45 minuten nodig om 1 kg lichaamsvet kwijt te raken. Bij 3 trainingen per week zou een gewichtsverlies van 1 kg dan 7 weken kosten. Hoewel veel mensen met dat lage tempo niet tevreden zijn, zou men moeten beseffen dat geleidelijk afvallen het beste is. Wie tóch versneld wil afvallen en een BMI van 28 of meer, zou het wondermiddel Alli kunnen overwegen, maar liefst wel na ruggespraak met de huisarts.

Sporten en afvallen

Het bovenstaande is natuurlijk maar een theoretische benadering. In de praktijk ziet het er vaak anders uit. Meestal wordt door middel van sporten spierweefsel opgebouwd en vetweefsel afgebouwd. Het gewicht blijft in eerste instantie gelijk, maar het lichaam wordt wel slanker. Beginnende sporters maken dan ook maar zelden gewag van enig noemenswaardig gewichtsverlies, ondanks 3 tot 4 trainingen per week. Dat is ook het lot van de vele joggers en wandelaars die je massaal op de uitvalswegen van onze steden aantreft. Maar het kan natuurlijk ook eraan liggen dat veel van die beginnende sporters menen dat ze meer moeten eten.

Combinatie van kracht- en duurtraining

Het beste resultaat bij sporten en afvallen bereikt men door een combinatie van kracht- en duurtraining (uithoudingsvermogen). Enerzijds bevordert dat de spieropbouw en anderzijds verbetert het de conditie. De training kan afzonderlijk worden uitgevoerd, bijvoorbeeld 2 keer per week krachttraining en 2 x per week duurtraining, maar ook intervaltraining is effectief, dwz krachtoefeningen worden afgewisseld met oefeningen voor het uithoudingsvermogen. Voor vrouwen zijn er tegenwoordig ook de nieuwe figuurstudios waar de apparaten zodanig zijn opgesteld dat een circuittraining wordt uitgevoerd met wisselende oefeningen voor kracht en uithoudingsvermogen.

Mensen met overgewicht hebben afkeer van sporten

Probleem is alleen dat juist mensen met overgewicht een hartgrondige afkeer hebben van sportbeoefening en zich niet snel in een sportzaal zullen wagen of zich bij een loopgroep zullen aansluiten. Veel loopgroepen hebben ook een probleem met beginners omdat zij het tempo van de groep niet kunnen bijbenen en de groep ophouden. En het alternatief om alleen op pad te gaan is vaak ook niet zo aantrekkelijk. En ook in het fitnesscentrum voelt men zich eenzaam en bekeken door de superfitten. Voor vrouwen resteert dan vaak alleen nog de eerder genoemde speciale figuurstudio. Hier is men met vrouwen onder mekaar, jong en oud, dik of dun. Een werkelijk goed alternatief voor vrouwen die sportief bezig willen zijn; Maakt niet uit of je beginner of gevorderde bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Informatie over overgewichtTegenwoordig is overgewicht een veelvoorkomend probleem. Veel mensen hebben er last van. Wat kun je er tegen doen?

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe kan je afvallen zonder dieet"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 23-09-2018
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!