InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Welke manier van afvallen is voor mij het beste?

Welke manier van afvallen is voor mij het beste?

Welke manier van afvallen is voor mij het beste? Alleen maar vlees eten, vier keer per dag bewegen, een eiwit-rijk of eiwit-arm dieet of toch Sonja Bakkeren? Vandaag de dag vliegen de diëten en daarmee de manieren om af te vallen om je oren. Allemaal beloven ze dat je op een makkelijke en snelle manier kan afvallen en in de meeste gevallen klopt dit ook. Maar is snel en makkelijk afvallen ook gezond voor je? Om hier achter te komen is het belangrijk dat je eerst je eigen lichaam goed kent, en weet wat er allemaal in gebeurd.

Wat is afvallen eigenlijk precies?

Met afvallen word het verliezen van lichaamsgewicht bedoeld. Dit kan op drie verschillende manieren bereikt worden: het verliezen van vocht (korte termijn), het verliezen van lichaamsvet (lange termijn) en het verliezen van spiermassa (lange termijn). Voor het afvallen op de korte termijn hoef je alleen maar 3 dagen zoutloos te eten, en op de laatste dag een sauna of een warm bad te nemen. Je kan hier zo'n 2 kg lichaamsgewicht mee verliezen. Dit is alleen op de korte termijn, en mensen willen liever afvallen op de lange termijn.

De meeste mensen vallen af door lichaamsvet te verliezen. Of tenminste: dit denken ze. Door verschillende diëten is het prima mogelijk om in 1-2 weken 5 kg af te vallen, zonder dat er ook maar 1 gram lichaamsvet verdwenen is! Daarom is het belangrijk om te snappen hoe je vet kan kwijtraken.

Vet verbranden

Vet is een lichaamsstof die het lichaam aanmaakt om aan te spreken in tijden van schaarste. Tegenwoordig heeft de mens ten alle tijden genoeg voedsel, dus worden alle calorieën die je teveel eet omgezet in vet. Dit bouwt zich zo een tijdje op en word steeds meer. Dit vet word pas verbrand nadat het lichaam alle gewone calorieën verbrand heeft. Als je eenmaal vet aan het verbranden bent gaat dit ook helemaal niet zo snel, in een in een koolhydraat zit 4 kcal per gram terwijl er in vet 9 kcal per gram zit! Het verliezen van vet gaat dus niet heel snel zoals ze bij veel diëten zeggen.

Afvallen: vet verliezen

Hoe kan je nu vet verliezen? Heel simpel, door vet te verbranden en te zorgen dat er zich geen nieuw vet vormt! Dit laatste is waarschijnlijk nog veel belangrijker als het verliezen van het vet zelf. Dit heeft namelijk geen zin als er elke keer weer nieuw vet voor in de plaats komt. Voor het verliezen van het vet is er maar 1 manier: bewegen.

Het lichaam spreekt de vetreserves pas aan als de 'gewone' voedingsstoffen op zijn. Je kan dus in de sportschool 20 minuten keihard je best gedaan hebben en het zweet staat op je voorhoofd, zonder dat je ook maar 1 gram vet hebt verbrand. Voor een optimale vetverbranding is een hartslag van ongeveer 120-145 bpm. Zorg dus dat je ongeveer een uur aan het bewegen bent met de juiste hartslag, dan ben je vet aan het verbranden!

Afvallen: geen nieuw vet

Om te zorgen dat er zich geen nieuw vet vormt, dien je heel goed te letten op je voeding. Het moet nu ook heel logisch klinken om niet voor je training te eten. Je gaat je hierdoor tijdens de training energieloos en futloos voelen en dat is juist wat je wilt, hierdoor ga je vet branden omdat er geen 'gewone' voedingsstoffen meer zijn! Na de training worden de voedingsstoffen gebruikt om je lichaam te herstellen en daarom word het niet omgezet in vet. Verder is het heel simpel. zodra je meer eet dan dat je lichaam nodig heeft, wordt het door het lichaam weer omgezet in vet.

Welke manier van afvallen moet ik nou gebruiken?

Gebruik je hersenen. Je bent zelf in staat om te weten wanneer je teveel en ongezond eet. Weet hoe je lichaam werkt, alles wat er teveel in gaat moet er ook weer uit. Er zijn heel veel diëten en wonderpillen die je zogenaamd helpen afvallen, maar uiteindelijk ben je het zelf die het moet doen. Hou je van lekker veel en vet eten? Dan moet je elke dag ook 2 uur in de sportschool staan om het er weer af te sporten. Zorg daarom dat je jezelf in evenwicht houd. Eet gewoon wat je lekker vind, maar eet nooit meer dan nodig is. Af en toe een vette hap is prima, als je maar weet dat je dat er ook weer uit moet sporten.
© 2011 - 2020 Evertvg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het kyalin-dieetWie wil afslanken of vermageren kan talrijke diëten volgen, elk met hun specifieke kenmerken en werkwijzen. Een van deze…
Snel afvallen met een eiwitdieet!Snel afvallen met een eiwitdieet kan. Hierbij moet u wel op een aantal dingen letten om dit veilig te doen. Lees hier ho…
Eiwit dieet: Hoe werkt het eiwitrijk of proteïne dieet?Het eiwit dieet is op dit moment waanzinnig populair. Het verbrandt gericht vet en geen spiermassa. Je kunt het eenvoudi…
Afvallen zonder dieet: tips, gratisAfvallen zonder dieet: tips, gratisAfvallen zonder dieet. Normaal houdt afvallen in: op dieet en afzien. Iedere dag weer, want afvallen is afzien. Geen lek…
Buikspieren of sixpack trainen, vet verbranden en afvallenBuikspieren of sixpack trainen, vet verbranden en afvallenStrakke buikspieren trainen. Een sixpack trainen. Buikvet verbranden of ander lichaamsvet verbranden. Welke oefeningen m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Welke manier van afvallen is voor mij het beste?"

Infoteur: Evertvg
Gepubliceerd: 08-08-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!