InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe kun je afvallen met touwtje springen?

Hoe kun je afvallen met touwtje springen?

Hoe kun je afvallen met touwtje springen? Touwtje springen is niet alleen leuk voor de jeugd. Afvallen met touwtje springen is namelijk heel erg goed mogelijk. Je verbrandt erg veel calorieën en de tijd vliegt doorgaans voorbij. Ga dus ook touwtje springen en val af!

Afvallen met touwtje springen

Afvallen met touwtje springen is een leuke manier om van je overtollige kilo’s kwijt te raken. En heel erg moeilijk is het niet. Je verbrandt heel veel calorieën. Namelijk: 0,14 per minuut, per kilo. Een voorbeeld: iemand die 90 kilo weegt en een kwartier gaat touwtje springen, zal al 189 calorieën verliezen. Bij het touwtje springen kun je daarbij conditie opbouwen en gebruik je verschillende spieren, zoals in je benen, armen, kuiten en zelfs je buik en rug. Een ander voordeel is dat het amper geld kost. Een springtouw heb je al voor een paar euro.

Springtouw kopen

Kies bij voorkeur voor een dik en lang springtouw. Een dikker springtouw is zwaarder en daardoor ook effectiever. Je werkt dan namelijk ook goed aan je armspieren! De betere springtouwen kun je in de meeste sportwinkels kopen. Er zijn ook springtouwen die voor je kunnen tellen hoeveel je gesprongen hebt. Deze zijn doorgaans een stuk duurder, dus het is de vraag of je dit wilt.

Hoe lang moet je touwtje springen?

Als je net begint met touwtje springen, is het aan te raden om het rustig op te bouwen. Dit voorkomt blessures. Begin bijvoorbeeld met slechts vijf minuten per sessie. Daarna kun je het opbouwen naar tien minuten en zelfs nog verder uitbreiden. Als je genoeg oefent kun je een half uur of langer touwtje springen en zo afvallen. Begin ook niet meteen als een gek te springen, maar bouw het rustig op. Doe het op je eigen tempo en voorkom op deze manier blessures.

Hoe spring je?

Er zijn heel veel manieren om te springen wanneer je wilt afvallen met touwtje springen. Spring bijvoorbeeld met de voeten bij elkaar of juist uit elkaar. Je kunt ook op één been springen of een soort huppelsprong maken. Voor een extra uitdaging kun je het touw twee keer onder je door laten gaan in één sprong of je armen gekruist houden. Door de afwisseling kun je andere spiergroepen trainen of meer calorieën verbranden. Begin echter altijd met de basis en zorg dat je dit onder de knie houdt.

Gezonde levensstijl

Afvallen met touwtje springen zal effectiever zijn wanneer je gezond leeft. Probeer gezonde keuzes te maken in je eetpatroon. Voorkom suiker en vet en eet niet te veel. Ga ook zeker niet te weinig eten, dit is een fout die veel mensen maken wanneer ze willen afvallen. Kies voor drie maaltijden en zes tussendoortjes. Er zijn talloze manieren voor een gezonde tussendoortjes.
© 2012 - 2019 Afvallenmet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kun je afvallen met touwtje springen?"

Infoteur: Afvallenmet
Laatste update: 07-07-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!