InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Stevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstof

Stevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstof

Stevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstof Tegenwoordig zijn de lightproducten niet meer weg te denken uit de schappen van de supermarkt. Deze lightproducten worden vaak gezoet met kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam en sacharine. Uit onderzoek is gebleken dat deze zoetstoffen bij regelmatige inname helemaal niet zo goed zijn voor je lichaam. Er is nu een nieuwe zoetstof op de markt: stevia. Volgens de ontdekkers is stevia 100% natuurlijk.

Zoetstoffen

Zoals in de inleiding al werd vermeld, worden lightproducten vaak gezoet met kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam en sacharine. De meeste lightproducten bevatten aspartaam (bijvoorbeeld limonadesiroop, dubbeldrank, yoghurt, kwark, taart, kauwgom, vitaminepillen, tandpasta) of sacharine. Uit onderzoek is gebleken dat aspartaam bij zelfs kleine hoeveelheden al schade kan aanrichten. Het kan hoofdpijn veroorzaken en in erge gevallen is het zelf kankerverwekkend. Zo goed zijn de lightproducten dus allemaal niet voor ons lichaam; het zijn kunstmatige en chemische toevoegingen die ons lichaam meer schade aandoen dan dat het goed is.

Stevia

Stevia is afkomstig van de steviaplant. Het is een kruid-achtige plant die groeit in Paraguay. Vroeger al gebruikten indianen de bladeren van de steviaplant al om hun thee en voedsel mee te zoeten. De zoete smaak komt zoals gezegd dus uit de bladeren. De zoetheid van de steviaplant is 30 tot 45 maal zoeter dan gewone suiker; daardoor heb je een veel kleinere hoeveelheid nodig. De steviaplant wordt gekweekt op plantages in bijvoorbeeld Brazilië, Paraguay, Uruguay, Thailand, China en Israël.

Stevia-producten

Via internet kun je al allerlei stevia-producten bestellen zoals zoetjes, vloeibare zoetstof, chocolade, tandpasta, losse bladeren, gedroogde bladeren, stevia-extract, shampoo, et cetera. In de supermarkt is stevia ook al te vinden; Canderel heeft een nieuwe verpakking met zoetstof waarin stevia is verwerkt.

Voordelen

Stevia is een natuurproduct en is in die zin al gezonder dan kunstmatig bewerkte toevoegingen in voedingsproducten. Daarnaast kan het ook een positieve uitwerking op het lichaam hebben. Een van de kenmerken die uit onderzoek is gebleken, is dat de activiteit van de alvleesklier stimuleert en verbetert. Daarnaast zorgt stevia voor een betere balans in het bloedsuiker en het ondersteunt bij overgewicht. Ten opzichte van suiker voorkomt het ook tandcariës omdat stevia het gebit niet tot nauwelijks aantast.

Nadelen

Stevia is nog een relatief nieuw product in Nederland. Het is in ieder geval een product dat 100% natuurlijk is maar men weet nog niet goed wat de gevolgen van een hoge dosering kunnen zijn. bij aspartaam en sacharine is dit bijvoorbeeld duidelijker; het kan kankerverwekkend zijn, het kan een laxerend effect hebben, et cetera. Een ander nadeel is de prijs; de prijs van stevia-zoetstof ligt over het algemeen nog een stuk hoger dan de beter bekende en makkelijker verkrijgbare zoetstofvarianten.
© 2012 - 2018 Kim-89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Humusak, Pixabay
  • www.aspartaam.com
  • www.steviazoetstof.nl

Reageer op het artikel "Stevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstof"

Infoteur: Kim-89
Gepubliceerd: 10-04-2012
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!