InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Te veel water drinken: watervergiftiging

Te veel water drinken: watervergiftiging

Voldoende water drinken is een vereiste om goed te kunnen functioneren. Teveel water drinken is echter ongezond. Men loopt dan het risico op een watervergiftiging. Hierdoor kan men in coma belanden en kan de dood zelfs het gevolg zijn. Ook water met een te lage hoeveelheid elektrolyten is gevaarlijk voor ons lichaam.

Osmose

Een watervergiftiging heeft veel te maken met osmose. Osmose ontstaat als twee vloeistoffen met opgeloste stoffen van elkaar zijn gescheiden door een semipermeabele (halfdoorlaatbare) wand. Deze vloeistof is meestal water. Als de ene vloeistof met opgeloste stoffen een hogere osmotische waarde heeft dan de andere vloeistof met opgeloste stoffen, dan zal de semipermeabele wand vloeistof doorlaten om zo de concentraties opgeloste stoffen aan beide kanten van de wand gelijk te maken.

Watervergiftiging

Watervergiftiging heeft alles te maken met de osmotische waarde in onze cellen. Van nature is de natriumconcentratie in ons bloed hoger dan in de omringende omgeving. Dit is nodig om de impulsgeleiding in de zenuwcellen mogelijk te maken. Het is de taak van de nieren om het zoutgehalte in de bloedvaten constant te houden. De nieren kunnen echter niet direct reageren op overmatig waterdrinken. Het bloed wil bij overmatig waterdrinken echter wel zo snel mogelijk het vocht kwijt. Op die manier stijgt de zoutconcentratie weer. Er vindt dus osmose plaats. Dit gebeurt deels in de hersenen en dat is gevaarlijk. De hersenen kunnen dan opzwellen wat kan leiden tot duizeligheid, epileptische aanvallen en zelfs tot de dood.

Risicogevallen

Risicogevallen zijn onder andere hardlopers. Veel hardlopers zijn bang voor uitdroging en drinken voor de wedstrijd extreem veel water. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben. Daarnaast zweten hardlopers veel en vullen ze deze zoutuitstoot aan met zoet water, hierdoor krijgen ze zouten tekort in hun lichaam. Dit laatste geldt ook voor xtc-gebruikers. Een bijwerking van xtc-pillen is dat ze veel moeten plassen. Dit compenseren ze door veel water te drinken, echter zo vullen ze hun zoutverlies niet effectief aan.

Bekende gevallen van watervergiftiging

  • In 2002 kwam een 28-jarige vrouw om die de dag voor de marathon van Boston 15 liter water had gedronken. Ze dacht dat haar prestaties zouden verbeteren.
  • In 2005 kwam een Groningse student in coma en overleed hij bijna toen hij teveel water had gedronken. Dit water drinken was onderdeel van de ontgroening bij een studentenvereniging.
© 2012 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Water: is teveel water drinken ongezond en gevaarlijk?Water: is teveel water drinken ongezond en gevaarlijk?Dat water drinken goed is voor de gezondheid, daar lijkt iedereen het al langer dan vandaag mee eens. Water drinken is g…
Microbiologie: bacteriën kwekenBacteriën zijn eencellige organismen waarvan er veel verschillende soorten voorkomen. Deze bacterien zijn prokaryoot, da…
De werking van osmoseOsmose is een verschijnsel dat in de natuur en ook in het lichaam gebruikt wordt voor het vasthouden van water en het tr…
Bloed: bloedplasma en serumBloed: bloedplasma en serumBloed is een vloeibaar weefsel. Maar waar bestaat het nu uit? In dit deel wordt het bloedplasma beschreven. Het bloedpla…
Kun je ook te veel water drinken?Kun je ook te veel water drinken?Iedere dag veel water drinken is ontzettend goed voor je. Je huid, je haar, je lichamelijke conditie en je organen kunne…
Bronnen en referenties
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1725499/2005/06/07/Watervergiftiging-kan-dodelijk-zijn.dhtml

Reageer op het artikel "Te veel water drinken: watervergiftiging"

Reactie

Raoul Koning, 10-06-2016 16:17 #1
In uw informatie geeft u aan dat xtc-gebruikers veel moeten plassen. Dit is incorrect. Het is precies het tegenovergestelde. MDMA stimuleert het vrijkomen van het antidiuretisch hormoon (ADH). Dit hormoon zorgt ervoor je niet of nauwelijks kunt plassen omdat het lichaam juist extra vocht vasthoudt.

Infoteur: B-bbergkamp
Laatste update: 08-08-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!