InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Koolmonoxidemelder kopen: voorkom koolmonoxidevergiftiging

Koolmonoxidemelder kopen: voorkom koolmonoxidevergiftiging

Koolmonoxide of koolstofmonoxide (CO) is een sluipmoordenaar, ook wel de stille dood genoemd. Het gas kan vrijkomen bij een onvolledige verbranding van bijvoorbeeld hout of aardgas. Koolmonoxide kan je niet ruiken en niet proeven, waardoor het je in je slaap kan overvallen met mogelijk de dood als gevolg. Wat zijn de oorzaken van koolmonoxidevergifting en wat zijn de symptomen? En wat kan je eraan doen?

Inhoud

Wat is koolmonoxide en waarom is het gevaarlijk?

Koolmonoxide of koolstofmonoxide heeft de scheikundige benaming CO en is een kleurloos en reukloos gas. Van nature komt koolstofmonoxide in kleine hoeveelheden voor in de atmosfeer. In huis kunnen echter door de verwarmingsinstallatie veel hogere hoeveelheden ontstaan. De verwarmingsinstallatie verbruikt namelijk zuurstof bij de verbranding van bijvoorbeeld aardgas. Het zuurstof wordt omgezet in onder andere koolstofdioxide (CO2). Wanneer er een tekort aan zuurstof is, vindt er een onvolledige verbranding plaats waardoor er koolmonoxide ontstaat. Dit koolmonoxide kan zeer gevaarlijk zijn! Koolmonoxide wordt namelijk 250 keer sneller opgenomen in het bloed dan zuurstof. Hierdoor wordt het zuurstof uit het bloed verdrongen en zal je bij een te hoge dosis overlijden.

Symptomen van koolmonoxidevergifitiging

Zoals eerder beschreven kan je koolmonoxide niet zien of ruiken waardoor het je kan overvallen. Let daarom goed op de volgende symptomen:
  • lichte hoofdpijn, vergeetachtigheid, concentratieverlies
  • misselijkheid, buikpijn, diarree
  • vermoeidheid
  • overgeven, duizeligheid
  • slaperigheid
  • snellere hartslag, pijn in de borst, hartkloppingen
  • verwarring
  • Gezichtsstoornissen

Vooral wanneer huisgenoten dezelfde klachten hebben is dat meestal een teken dat er iets niet klopt. Ook vreemd gedrag van huisdieren kan voorkomen. Bij gegronde vermoedens van een koolmonoxidevergiftiging moet er direct worden gezorgd voor goede ventilatie en een dokter worden geraadpleegd.

Oorzaken koolmonoxidevergiftiging

Er zijn diverse oorzaken die koolmonoxidevorming kunnen veroorzaken. Uiteraard ontstaat er meestal koolmonoxide door brand, maar er zijn ook andere oorzaken. Vaak is er sprake van een niet goed geïnstalleerde of kapotte verwarmingsinstallatie. Een andere oorzaak is dat de rookkanalen verstopt zijn geraakt. Ook kan het zo zijn dat de schacht van de open haard verstopt is geraakt waardoor de giftige gassen geen uitweg naar buiten kunnen vinden en er ook een tekort aan zuurstof zal ontstaan. De schacht van een open haard raakt overigens vaker verstopt wanneer een open haard als allesbrander wordt gebruikt. Plastics, etc. bevatten meer vervuiling en zorgen ervoor dat de schacht sneller verstopt raakt. De ernst van de koolmonoxidevergiftiging is afhankelijk van de mate van ventilatie. Hoe slechter de ventilatie is, hoe sneller de koolmonoxidegehaltes zullen stijgen.

Voorkomen en preventie koolmonoxidevergiftiging

Door goed onderhoud uit te laten voeren aan de verwarmingsinstallatie kan veel leed worden voorkomen. Laat bijvoorbeeld de verwarmingsinstallatie eenmaal per jaar door een erkend installateur onderhouden. Indien je een open haard hebt, is het zeer bevelenswaardig de schoorsteen minstens eenmaal per jaar vegen. Tevens moet er altijd sprake zijn van voldoende ventilatie, juist in de winter! Sluit ook nooit luchtaanvoer- of luchtafvoersystemen af.

Koolmonoxidemelder

Een andere optie om koolmonoxidevergiftiging te voorkomen is door koolmonoxidemelders te kopen. De melder merkt hoge concentraties koolmonoxide in de lucht op en zal een alarm geven. De koolmonoxidemelders kunnen bijvoorbeeld in de nabijheid van de slaapkamers worden geplaatst. Volg de montagevoorschriften goed op!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koolmonoxidevergiftiging: plaatsen van koolmonoxidemelderKoolmonoxidevergiftiging: plaatsen van koolmonoxidemelderEr overlijden jaarlijks in Nederland tientallen mensen aan de gevolgen van koolmonoxidevergiftiging. Dit komt omdat er n…
Koolmonoxidevergiftiging: symptomen, behandeling, voorkomenKoolmonoxidevergiftiging: symptomen, behandeling, voorkomenEen paar keer per jaar verschijnt er een berichtje in de krant, dat er weer een gezin is omgekomen door koolmonoxideverg…
Rookmelder en KoolmonoxidemelderRookmelder en KoolmonoxidemelderDe één leeft wat zorgelozer dan de ander. Je hebt mensen die voor ze naar bed gaan alles even nalopen. Ze kijken of deur…
Hoe hoog moet de kachel in de winter staan?Lage temperaturen buitenshuis en hoge temperaturen binnenhuis bij de kachel vergen nogal wat van een mensenlijf dat voor…
Waarom rookmelders in huis installeren?Zodra u brand in huis ziet ontstaan is er voldoende tijd om te vluchten. Helaas blijkt in de praktijk dat bewoners vaak…
Bronnen en referenties
  • www.secustore.nl

Reageer op het artikel "Koolmonoxidemelder kopen: voorkom koolmonoxidevergiftiging"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Subrubriek: Diversen
Special: Wonen
Medische informatie…
Schrijf mee!