InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Koolmonoxidevergiftiging: symptomen, behandeling, voorkomen

Koolmonoxidevergiftiging: symptomen, behandeling, voorkomen

Koolmonoxidevergiftiging: symptomen, behandeling, voorkomen Een paar keer per jaar verschijnt er een berichtje in de krant, dat er weer een gezin is omgekomen door koolmonoxidevergiftiging. Koolmonoxide ontstaat als benzine, gas, olie of kolen ( onvolledig) verbranden. In ruimten waar de verbrandingsgassen niet goed worden afgevoerd en er onvoldoende zuurstof aanwezig is, geeft dit al snel problemen. Koolmonoxide bindt 200 maal sterker aan hemoglobine dan zuurstof, waardoor de opname van zuurstof in de longen geblokkeerd wordt. Koolmonoxidevergiftiging is erg gevaarlijk en heeft al snel de dood tot gevolg. Het gevaarlijke is dat koolmonoxide niet zichtbaar is en geen geur heeft. De enige manier om jezelf te laten waarschuwen voor koolmonoxide in huis, is door het ophangen van een koolmonoxidemelder in huis. Koolmonoxidevergiftiging komt vaak voor bij open geisers en oude gaskachels. Je kunt aan de vlam in de geiser zien of het gas goed verbrand, de vlam hoort blauw te zijn. Bij een oranje kleur komt er koolmonoxide vrij. Ook als de ramen beslagen zijn kan dit een teken zijn dat er koolmonoxide in huis is.

Symptomen koolmonoxidevergiftiging

Een kleine hoeveelheid koolmonoxide in de lucht is al voldoende om de opname van zuurstof in de longen tegen te gaan. Als het gevaar niet wordt opgemerkt leidt dit al snel tot de volgende klachten;
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid en overgeven
  • Flauwvallen
  • Hartritmestoornissen
  • Als er niet wordt ingegrepen leidt de koolmonoxide uiteindelijk tot de dood.

Wat moet je doen bij ( een vermoede) koolmonoxidevergiftiging?

  • Als de persoon buiten westen is moet hij/zij zo snel mogelijk uit de ruimte gehaald worden, waar de koolmonoxide hangt en moet een arts gewaarschuwd worden. In erge gevallen zal er direct zuivere zuurstof worden toegediend.
  • Als je zelf niet lekker wordt, maar nog wel bij bewustzijn bent, schakel dan het gastoestel uit en zet ramen en deuren open. Gebruik het toestel niet meer totdat er door een deskundige naar gekeken is.

Hoe voorkom je koolmonoxidevergiftiging?

  • Laat gastoestellen altijd door een deskundige installeren en zorg voor jaarlijks onderhoud aan de toestellen ( C.V., gaskachels, geiser).
  • Hang bij gebruik van een open geiser of een oude gaskachel altijd een koolmonoxidemelder op in de betreffende ruimte. Bij problemen wordt je dan gewaarschuwd door een hard signaal.
  • Moderne huizen zijn erg goed geïsoleerd, zorg voor voldoende ventilatie in huis door ventilatieroosters open te laten staan en afzuiginstallaties in huis niet uit te schakelen.
  • De schoorsteen moet regelmatig geveegd worden ( één maal per jaar).

Hang behalve een koolmonoxidemelder ook brandmelders op in huis, bij brand wordt u een stuk eerder wakker, waardoor de kans om te ontsnappen tijdens een nachtelijke brand flink toeneemt.
Gerelateerde artikelen
Koolmonoxidemelder kopen: voorkom koolmonoxidevergiftigingKoolmonoxide of koolstofmonoxide (CO) is een sluipmoordenaar, ook wel de stille dood genoemd. Het gas kan vrijkomen bij…
Winter: hoe houd je het in de winter gezond in huis?Winter: hoe houd je het in de winter gezond in huis?In de winter is het veel vroeger donker en het is veel kouder dan in de andere jaargetijden. Mensen brengen veel meer ti…
Koolmonoxidevergiftiging: plaatsen van koolmonoxidemelderKoolmonoxidevergiftiging: plaatsen van koolmonoxidemelderEr overlijden jaarlijks in Nederland tientallen mensen aan de gevolgen van koolmonoxidevergiftiging. Dit komt omdat er n…
Hoe hoog moet de kachel in de winter staan?Lage temperaturen buitenshuis en hoge temperaturen binnenhuis bij de kachel vergen nogal wat van een mensenlijf dat voor…
Voorkom dodelijke koolmonoxidevergiftiging in uw woningVoorkom dodelijke koolmonoxidevergiftiging in uw woningKoolmonoxidevergiftiging (CO-vergiftiging) komt minder dan vroeger voor. Toch belanden jaarlijks 200 personen via spoede…
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl
  • Winkler Prins medisch handboek

Reageer op het artikel "Koolmonoxidevergiftiging: symptomen, behandeling, voorkomen"

Reacties

Ik, 22-08-2016 10:00 #7
Hallo, mijn moeder heeft tijdens de zwangerschap koolmonoxidevergiftiging gehad. Ik heb op 26 jarige leeftijd een sab bloeding gehad. Wat voor gevolgen heeft de vergiftiging op een ongeboren baby? Kan dit met elkaar te maken hebben?

Anna, 13-10-2015 20:17 #6
Vanmiddag bij het koken van ons avondeten bleek 1 van de gaspitten uit te zijn gegaan. Dit had ik niet direct door, maar voelde me op een gegeven moment ineens heel beroerd (draaierig, hoofdpijn) worden met braken tot gevolg. Het luchtte me in eerste instantie even op. Terug bij het gasfornuis kreeg ik al heel snel weer dezelfde verschijnselen, waardoor ik besefte dat daar iets niet in orde was.
Zoals al genoemd bleek een gaspit al een tijdje niet meer te branden (ik vond het eerder wel al belachelijk lang duren dat het water in die pan nog niet kookte. Achteraf gezien al ruim een half uur…)
Na het ontdekken van de niet meer werkende gaspit heb ik de keukendeur direct open gegooid. En het eten weggegooid want ik wist niet of ik dit nog kon vertrouwen dat het niet schadelijk is om op te eten. (weet iemand dit of het wel of niet schadelijk kan zijn?)
Helaas blijft de misselijkheid en hoofdpijn alleen nog wel wat hangen (ook al heb ik de keuken ruim een uur gelucht), maar dit neem ik maar voor lief. Het had immers ook heel anders kunnen aflopen…

Wil Wenting, 21-06-2015 00:11 #5
Wij mijn zoon en ik zijn in 2008 in Leiden op de bovenste etage van een flat komen te wonen. Wij kregen te horen dat er een nieuwe HR ketel was geplaatst, wat wij dachten dat fijn was, maar wat later bijna onze dood werd. Wij zijn 4 jaar heel erg ziek geweest, bewusteloos gevallen ontelbare keren. De huisarts zei U heeft stress, dan was het psychisch, of griep. Na het douchen als ik Nasr mijn werk ging zakte ik vele male op straat in elkaar, ik was postbode en ben stil zwijgend ontslagen/ zelf ontslag eruit geknikkerd terwijl ik een vast dienstverband had, en niet wist dat wij ziek waren van de koolmonoxide. Mijn zoontje 13 verloor zijn haar ik ook gedeeltelijk. Mijn tanden ben ik door de vergiftiging kwijt geraakt.,,maar we hadden niets door, wij hadden immers een nieuwe ketel. Onze hond heeft mijn zoon en mij diversen keren bij bewustzijn gebracht, de hond had gelukkig cursussen daar voor gehad, . Naar 4 jaar kwamen mensen die het dak kwamen isoleren er achter dat de pijpen van die nieuwe ketel NIET door het dak zaten, maar de Koolmonoxide ging al die jaren door de hele flat. Een keer zat ik te Skypen met iemand, mijn zoon had net gedoucht, de koolmonoxide was onder de deur doorgegaan en in het kamertje gekomen waar ik zat met de computer, opeens zag die kennis mij zo van de stoel glijden, bewusteloos. Hij heeft mijn zoon gebeld, om te zeggen dat hij 112 moest bellen, daar Nasr hij dacht een hartaanval had. De ambulances kwamen, naar boven gered 57 treden, dus bij boven komst gooit een van die mannen de balkon deur open, en toen kwam ik bij bewustzijn, en nog had niemand iets door. Wij zijn inmiddels verhuisd, maar zijn nog steeds ziek, geen arts wil ons onderzoeken, wie kan en wil ons helpen. Onze hond is vlak na de verhuizing overleden aan koolmonoxide. Ik heb na dat het geconstateerd was en de pijpen door het dak gemaakt waren 3 dagen alles open gehad, toen toch de brandweer gebeld, die kwamen meteen, en bij meting was het niet meer dodelijk maar wel schadelijk en moesten gewoon daar weer wonen. Drie weken later kregen wij een brief er zit asbest in Uw woning, dat gingen ze eerst verwijderen op de tweede etage, MET DE RAMEN OPEN, heb er foto, s van alles dwarrelde in het portiek en op straat, hoe moesten wij dit overleven, de woningbouw maakt geen excuses.
Wat kunnen wij nu nog doen om beter te worden, wie heeft goede raad voor ons.
Ps is er iemand in Nederland die ook 4 jaar koolmonoxide heeft overleeft, niet dat wij nog ECHT leven, wij zijn nog op de aarde aanwezig, maar leven is bijna onmogelijk door alle klachten die wij hebben. Reactie infoteur, 22-06-2015
Tjé, hier schrik ik van! Wat een nalatigheid van de mensen die de ketel geplaatst hebben! Een wonder dat jullie dit 4 jaar overleefd hebben. Is jullie huisarts echt niet bereid om jullie nader te (laten) onderzoeken? Veel sterkte met alles en hopelijk weet iemand jullie goede raad te geven.

Marja, 29-03-2014 22:06 #4
Ons gezin is getroffen door een koolmonoxide vergiftiging. 3 van de 4 kinderen waren flauwgevallen de ouders lagen boven maar waren af en toe nog bij bewustzijn. Er zijn geen restverschijnselen. Reactie infoteur, 04-04-2014
Gelukkig maar dat het goed is afgelopen…, schrikken!

Bert, 03-06-2013 21:47 #3
Kun je ook vergiftigd worden als je in een kleine ruimte ligt? Mijn zoontje ligt nl in klein kamertje in caravan! Reactie infoteur, 08-06-2013
Koolmonoxide ontstaat door een onvolledige verbranding door een slecht werkende geiser o.i.d. Van slapen in een kleine kamer, waar geen geiser, kachel staat krijg je geen koolmonoxidevergiftiging. Wel kan je hoofdpijn krijgen als er te weinig frisse lucht binnenkomt. Ventileren is altijd aan te raden voor een gezond binnenklimaat.

Anja, 17-05-2013 01:15 #2
Hallo er is vandaag koolmonoxidevergiftiging aangetroffen de alarm melding ging gister af maar was vergeten te belle dus heb vandaag in middag gebeld. ik moest alles open maken en de geiser uitzetten heb ik gedaan maar deed wel gelijk de ramen open gister en dat ding uitgezet maar had er geen erg in dat het gevaarlijk kon zijn. vroeg me af wat ik moet doen ik had al een paar dagen last van hoofd pijn en grieperig maar ging na buiten was het weg. gister krijg ik drukkend hoofdpijn op me voorhoofd en hoofdpijn werd steeds erger dus ging zo slapen en nu heb ik weer hoofdpijn en ben een beetje misselijk en weer last van me keel dat grieperige als of ik ziek wil worden. Reactie infoteur, 17-05-2013
Hallo Anja,
Als ik jou was zou ik even contact opnemen met de huisarts. Zorg er verder voor dat het huis goed geventileerd wordt en zet de geiser beslist niet meer aan totdat alles gecontroleerd is!

Stewart, 14-03-2012 19:02 #1
Kan je herstellen na aan koolmonoxide vergiftiging te hebben opgelopen, Veroorzaakt door de uitlaatgassen van mijn auto.Ik heb drie tot viermaal flauwte aanvallen gehad.De aanvallen kwamen pas de volgende dag of dagen later.Kunt u mij een reactie geven.Dit hele gebeuren heeft mij onzeker gemaakt.De blootstelling aan dat gas was vanaf december 2011.Toen kreeg ik op 14 december de eerste, daarna op 20 februari 2012 en recentelijk op 7 maart.Die auto rijd ik niet meer.Er is een, gemaakt door de fabrikant, opening onder de stoel naast de bestuurder gevonden.Het was bedekt met een vloermat er dient daar een deksel te zijn die door de monteur niet terug was geplaatst.Dit is door een andere monteur ontdekt.Het gaat om een bestelwagen.Kan ik volledig weer genezen.Ik krijg speeksel vorminglinks in mijn mond en af en toe tijdens het parten bijt ik op de rand van me tong.Ik sprak vaak over over vermoeidheid en bij slaapverlies kon ik de volgende dag ook niet vroeg slaap vatten pas na twaalf uur s'avonds.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 06-01-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!